مهم‌ترین عناوین روزنامه‌های دانشگاهی کشور در 22 آبان

«۳ طرح صنعتی برای جهانی شدن در دانشگاه آزاد اسلامی، تجلیل از ۷ اثر در جشنواره کتاب سال دانشجویی و آغاز تکمیل ظرفیت کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد اسلامی» از جمله مهم‌ترین عناوین امروز روزنامه‌های دانشگاهی کشور هستند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، روزنامه‌‌های فرهیختگان و آفرینش از جمله روزنامه‌های دانشگاهی کشور هستند که اخبار و موضوعات حوزه آموزش عالی را منعکس می‌کنند.

مهم‌ترین عناوین روزنامه فرهیختگان در 22 آبان به شرح زیر است:

۳ طرح صنعتی برای جهانی شدن در دانشگاه آزاد

خبرنگار روزنامه فرهیختگان در این عنوان، با ۳ پژوهشگر دانشگاه آزاد اسلامی درباره جزئیات ۳ طرح صنعتی گفت‌و‌گو کرده است. مچ‌بند هوشمند شنا، سامانه فروش محصولات با متد جدید و کمباین نخودچین از جمله این طرح‌ها است. طرح مچ‌بند هوشمند شنا توسط پریا برنجی، دانشجوی رشته نرم‌افزار مقطع کاردانی آزاد آذرشهر ارائه شده است، طرح ما یک مچ‌بند هوشمند شنا است که مبتنی‌ بر اینترنت اشیا کار می‌کند؛ ما به وسیله این مچ‌بند می‌توانیم دریاها و استخرهایی را که غریق نجات در آنها وجود ندارد، تحت پوشش امنیتی قرار دهیم و این اماکن را در واقع هوشمندسازی کنیم تا از غرق شدن افراد جلوگیری به عمل آید.

سامانه فروش محصولات با متد جدید توسط علیرضا اشکبوسی، دانشجوی مهندسی پزشکی واحد نجف‌آباد ارائه شده است، وقتی شما به یک فروشگاه، نمایشگاه یا مغازه‌ای برای خرید فرش و لوازم منزل مراجعه می‌کنید، غالبا نمی‌دانید کدام فرش با چه ویژگی‌هایی با دکوراسیون منزل شما همخوانی دارد، پس در نتیجه باید فرش را ببرید و در منزل یا محل‌هایی که نیاز دارید امتحان کنید؛ اما این کار غیرممکن است و هیچ فروشگاهی به دلایلی اعم از مشکل حمل‌ونقل، آسیب‌دیدگی و دیگر موارد قبول نخواهد کرد این‌گونه عمل کند. ما یک اپلیکیشن و سامانه‌ راه‌اندازی کرده‌ایم که این مشکل را حل خواهد کرد؛ به این صورت که مشتری‌ها یا خریداران این برنامه را نصب می‌کنند. در قسمت VR که بخشی از این اپلیکیشن است، این فرش‌ها به نمایش در خواهند آمد و محیط‌های مختلف را دربر می‌گیرند که خریدار می‌تواند آن را در محل‌های مورد نظر امتحان کند. این سامانه و اپلیکیشن پیش از این در ایران وجود نداشته و اولین بار توسط این تیم راه‌اندازی شده است.

طرح کمباین نخودچین توسط سیدحسام حسینی، عضو هسته مستقل مرکز رشد دانشگاه آزاد اسلامی سقز ارائه شده است، کشور ایران به‌دلیل آنکه اکثر نخودها پاکوتاه هستند و دست‌چین می‌شوند، شرایط سختی را برای برداشت به کشاورز تحمیل می‌کنند. به فکر ساخت کمباینی افتادیم که بتواند برداشت نخود را در هر شرایطی اعم از پایه‌کوتاه یا پایه‌بلند، زمین‌های سنگلاخ یا مسطح، کاشت در ردیف یا غیرردیف، به‌خوبی انجام دهد. طراحی دهانه برش این نمونه که صد‌درصد جدید است و یک نمونه منحصربه‌فرد محسوب می‌شود، مانند کمباین‌های دیگر نیست. این محصول در هر زمینی قرار بگیرد، به‌طور خودکار دهانه آن با زمین کشاورزی برابر می‌شود و هیچ نخودی در زمین به جای نخواهد گذاشت.

جزئیات آماری ازدواج‌هایی که کمتر به طلاق می‌کشد

خبرنگار روزنامه فرهیختگان آمار‌هایی از پراکندگی ازدواج‌های دانشجویی در سطح مراکز استان‌ها را منتشر کرده است. براساس آمارها، سال 91 در مجموع 38 هزار و 501 نفر دانشجو در «طرح همسفر تا بهشت» ثبت‌نام کرده‌اند که سهم دانشگاه‌های وزارت علوم 22.93درصد، وزارت بهداشت 5.28درصد، فرهنگیان 1.58درصد، غیرانتفاعی 6.03درصد، دانشگاه آزاد اسلامی 28.51درصد، پیام نور 28.06درصد و علمی- کاربردی 7.25درصد بوده است. این رقم سال 92 به 31 هزار و 241 نفر رسیده که سهم وزارت علومی‌ها 26.84درصد، وزارت بهداشت 6.67درصد، فرهنگیان 2.77 درصد، غیرانتفاعی5.67درصد، دانشگاه آزاد اسلامی 26.12درصد، پیام‌نور 22.11درصد و علمی- کاربردی 8.91درصد است. سال 93 نیز از بین 38هزار و 698 دانشجوی ثبت‌نام‌کننده، 27.47درصد سهم وزارت علوم، 6.19درصد سهم وزارت بهداشت، 4.44درصد فرهنگیان، 5.68درصد غیرانتفاعی، 28.11درصد دانشگاه آزاد اسلامی، 19.99درصد پیام‌نور و 8.07درصد علمی- کاربردی بوده است. همچنین سال 94 از میان 32هزار و 773 نفر ثبت‌نامی، 28.63درصد سهم وزارت علوم، 7.09سهم وزارت بهداشت، 7.51سهم فرهنگیان، 5.62سهم غیرانتفاعی، 26.99سهم دانشگاه آزاد اسلامی، 17.51 سهم پیام‌نور و 6.65 سهم علمی-کاربردی بوده است. در کنار این آمارها، اما میزان ثبت‌نام‌کنندگان در سال 96 با کاهش چشمگیری همراه بوده که قطعا شرایط اقتصادی و عدم تمایل به ازدواج یکی از مهم‌ترین عوامل آن به شمار می‌رود. طبق اطلاعات منتشرشده از سوی نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها در سال 96 از میان 20 هزار و 465 ثبت‌نام‌کننده، 63.81درصد سهم وزارت علوم، 10.35 سهم وزارت بهداشت، 5.62 فرهنگیان، 5.28 غیرانتفاعی، 23.35 دانشگاه آزاد اسلامی، 14.21 پیام‌نور و 4.38 علمی- کاربردی بوده است.

تجلیل از ۷ اثر در جشنواره کتاب سال دانشجویی

عادل تقوی رئیس سازمان انتشارات جهاد دانشگاهی در این عنوان روزنامه فرهیختگان اظهار کرد: امسال ۵۱۸ اثر به دبیرخانه جشنواره ارسال شده است و آثاری که ویژگی اصلی را داشته‌اند، هم‌زمان با دوره تحصیل دانشجویان و طلاب، ارزیابی اولیه روی آنها انجام و درنهایت ۵۱۸ اثر در ۶ گروه اصلی و پنج موضوع ویژه تقسیم‌بندی شده و فرآیند داوری روی آنها انجام شد. در کمیته علمی فرآیند داوری در چهار مرحله انجام و اعضای هیئت‌علمی دانشگاه، استادان و برخی از برگزیدگان ادوار گذشته در ارزیابی آثار کمک کرده و بعد از پایان داوری آثار برگزیده به گروه‌های شش‌گانه اصلی، علوم انسانی، علوم پایه، فنی مهندسی، هنر و معماری، پزشکی و دامپزشکی و کشاورزی و منابع طبیعی هدایت شد. در برخی گروه‌ها نیز علاوه‌ بر افزایش کمیت آثار شاهد افزایش کیفیت نیز بودیم.

دبیر اجرایی جشنواره کتاب سال دانشجویی ادامه داد: درنهایت هفت اثر به‌عنوان برگزیده و ۱۴ اثر به‌عنوان آثار شایسته تقدیر معرفی شدند و در برنامه اختتامیه که روز ۲۸ آبان برگزار می‌شود، از آنها تجلیل می‌شود.

مهم‌ترین عناوین روزنامه آفرینش در 22 آبان به شرح زیر است:

آغاز تکمیل ظرفیت کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد اسلامی

این عنوان روزنامه آفرینش، از آغاز تکمیل ظرفیت کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد اسلامی خبر داده است. پیرو مصوبه شورای سنجش و پذیرش دانشجو، تکمیل ظرفیت مقطع کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد اسلامی از پنج شنبه 23 آبان ماه آغاز و تا یکشنبه 26 آبان ماه ادامه خواهد داشت. داوطلبان شرکت کننده در آزمون کارشناسی ارشد که براساس کارنامه صادره از سوی سازمان سنجش آموزش کشور مجاز به انتخاب رشته شده‌اند به منظور شرکت در این مرحله از تکمیل ظرفیت و انتخاب رشته/محل در دانشگاه آزاد اسلامی می‌توانند در روزهای فوق با مراجعه به سامانه ثبت نام الکترونیکی مرکز سنجش و پذیرش نسبت به انتخاب رشته اقدام کنند. همچنین جدول رشته/محل‌های این مرحله از پذیرش دانشجو طی اطلاعیه‌ای در چهارشنبه 22 آبان ماه منتشر خواهد شد.

اعزام دانشجویان علمی کاربردی به فرصت‌ مطالعاتی خارج از کشور

محمدحسین امید رئیس دانشگاه علمی کاربردی در این عنوان روزنامه آفرینش، از انعقاد تفاهم‌نامه‌ای با برخی دانشگاه‌های آلمان به منظور ارائه آموزش‌های کوتاه‌مدت به دانشجویان این دانشگاه خبر داد. وی در این باره گفت: در نتیجه تفاهم انجام شده با برخی دانشگاه‌های آلمان دانشجویان دانشگاه علمی کاربردی می‌توانند در فرصت سه تا 6 ماهه به کشور آلمان اعزام شده و در برخی صنایع این کشور آموزش‌های لازم را در رشته‌های خاص کسب کنند. اعزام دانشجویان به فرصت‌های مطالعاتی ابتدا از دانشجویان کارشناسی شروع خواهد شد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1042943

وب گردی

وب گردی