قوانین دست‌وپا گیر بیمه از سر راه استارتاپ‌ها برداشته شود/ ورود بخش دولتی به استارتاپ‌ها نوعی آفت است

دبیر ستاد توسعه فناوری‌های نرم و هویت‌ساز معاونت علمی گفت: امروزه استارتاپ‌ها با یک بمب بیمه، مالیات و تامین منابع مالی مواجه هستند. به نظرم اتفاقی که در این حوزه باید رقم بخورد، کارآمدی و به‌روزرسانی قوانین بیمه است. در این عرصه کارآفرین با مشکلات جدی روبه‌رو است. قوانین بیمه دست‌وپا گیر و آزاردهنده است و این امر انگیزه را از کارآفرین می‌گیرد.

به گزارش خبرنگار گروه علم و فناوری ایسکانیوز، سیدمحمدحسین سجادی نیری دبیر ستاد توسعه فناوری‌های نرم و هویت‌ساز در نشست نقد و اندیشه با موضوع کارآفرینی در فضای مجازی، جهش‌ها و چالش‌ها اظهار کرد: برای ایجاد کسب و کارهای نوین و توسعه آن باید همگرایی و تعامل بین بخش خصوصی و دولت ایجاد شود و تعامل بین این دو مدل می‌تواند بخشی از مسائل و مشکلات کشور را به توانمندی بخش خصوصی واگذار کند.
وی تصریح کرد: رویکرد استارتاپی یک رویکرد مبتنی بر توانمندی بخش خصوصی برای حل مشکلات است که آنها احساسات را درک کرده و با درک آن این مشکلات را با رویکرد جدید حل و فصل کنند. این فرصت استثنایی برای دولت است.
دبیر ستاد توسعه فناوری‌های نرم و هویت‌ساز افزود: رفع موانع، تسهیل‌گری و تقویت نمادهای اصلی زیست‌بوم کارآفرینی حمایت‌هایی از جنس شبکه‌سازی است و واگذاری این کار به بخش خصوصی یک اتفاق بزرگ است که دولت باید به سمت آن حرکت کند.
سجادی‌نیری تصریح کرد: اگر قرار است کسی استارتاپی را راه‌اندازی کند، لازم نیست به جایی مراجعه کند. دولت باید شرایط را برای کسب وکارهای نوین فراهم کرده تا با این روش حداقل مراجعات کمتر شود. در کنار این کسب وکارهای جدید نباید به دنبال تخریب کسب‌وکارهای سنتی باشیم؛ باید زمینه را برای توسعه این حوزه فراهم کرد.
وی با اشاره به موانع و چالش‌های موجود بر سر راه استارتاپ‌ها گفت: چند مشکل اصلی بر سر راه استارتاپ‌ها چه آنهایی که جوانان راه‌اندازی کردند و چه آنهایی که در عرصه جهانی موفقیت‌هایی را کسب کردند، وجود دارد. امروزه استارتاپ‌ها با یک مشکل و بمب از جمله بیمه، مالیات و تامین منابع مالی مواجه هستند. از نظر دولت به نظرم یکی از سه اتفاقی که باید رقم بزند کارآمد و به‌روزرسانی قوانین بیمه است. در این عرصه کارآفرین با مشکلات جدی روبه‌رو است. قوانین بیمه دست‌وپا گیر و آزاردهنده است و این امر انگیزه را از کارآفرین می‌گیرد.
دبیر ستاد توسعه فناوری‌های نرم و هویت‌ساز ادامه داد: مسئله دوم بحث مالیات است، روزآمدسازی درک فضای اکوسیستم استارتاپی با فضای فعلی امور مالیاتی فاصله زیادی دارد؛ همچنین موضوع تامین منابع مالی یکی دیگر از موانع پیش‌روی کارآفرینان استارتاپی است. متاسفانه نگاهمان این است که دولت باید در تمام بخش‌ها حمایت‌های مالی لازم را انجام دهد در حالی که این موضوع آفت برای استارت‌آپ‌ها است؛ بنابراین تسهیلات برای استارتاپ‌هایی تعلق بگیرد که حداقل چند سال از فعالیت آنها گذشته باشد. این موضوع را باید در نظر گرفت کسی که می خواهد استارتاپی را راه‌اندازی کند، ریسک سرمایه‌گذاری را بپذیرد. اینگونه افراد بیشتر به دنبال سود بیشتر هستند.
سجادی‌نیری تصریح کرد: در کنار مشکلات بیمه، مالیات و منابع مالی برای استارتاپ‌ها متاسفانه نیروی انسانی متخصص در این عرصه نداریم.

دبیر ستاد توسعه فناوری‌های نرم و هویت‌ساز گفت: ما اکنون وارد فضای چالشی در کشور شدیم و این چالش نوعی فرصت است. فرصت سپردن کارها به مردم و انسان‌های با‌انگیزه که روحیه جنگنده دارند اینها وارد میدان شوند.
وی ادامه داد: باید فضای استارتاپ‌ها و مناسبت‌ها را بشناسیم؛ همچنین اگر زمانی با شکست مواجه شدیم اطرافیان را مقصر نشناسیم، بلکه یکبار هم که شده با خودمان روراست باشیم که کجای کارمان باعث این شکست شده است و از اشتباهات خودمان درس بگیریم. باید به دنبال تزریق امید در جامعه استارتاپی باشیم. در همین راستا یکی از دغدغه‌های اصلی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات توسعه فضای کسب و کار استارتاپی است.
انتهای پیام/

کد خبر: 1042960

وب گردی

وب گردی