استارتاپ ویکند «رویایت را آزاد انتخاب کن» برگزار می‌شود/ افتتاح بزرگ‌ترین مجموعه آزمایشگاهی کشور در واحد تهران مرکزی

معاون پژوهش‌و‌فناوری دانشگاه آزاد اسلامی استان تهران و واحد تهران مرکزی از برگزاری یک استارتاپ ملی و افتتاح یک مجموعه آزمایشگاهی در هفته پژوهش خبر داد.

علی نیازی در گفت‌و‌گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز درباره برنامه‌های این واحد دانشگاهی در هفته پژوهش گفت: هفته پژوهش طبق سنوات گذشته هفته آخر آذرماه برگزار می‌شود و دانشگاه آزاد اسلامی استان تهران و واحد تهران مرکزی نیز برنامه‌های خاص خود را دارد. برنامه روتینی که در همه واحدها انجام می‌شود تقدیر از پژوهشگران علمی و پژوهشی در طول سال گذشته است که یک سری از اعضای هیات علمی در گروه‌های مختلف به عنوان پژوهشگر برتر، مولفان و مترجمان برتر انتخاب می‌شوند. در قسمت دانشجویی نیز از دانشجویانی که پایان‌نامه برتری داشتند، تقدیر می‌شود.

او اضافه کرد: با توجه به گستردگی واحد تهران مرکزی که 14 دانشکده در آن مشغول به فعالیت است از هفته آینده ماموریتی به ما محول خواهد شد؛ در این ماموریت، هر هفته در هر دانشکده حداقل دو سخنرانی علمی در راستای بحث‌های علمی و هفته پژوهش خواهیم داشت. این برنامه‌ها در سایت و بیلبوردهای دانشگاه اطلاع رسانی شده و سخنرانان ویژه در هفته پژوهش در دانشکده‌ها سخنرانی خواهند کرد.

نیازی با بیان این که از دیگر برنامه‌ها در هفته پژوهش برگزاری یک استارتاپ ملی است، ادامه داد: استارت آن کلید خورده و اطلاع رسانی‌ها نیز در این مورد انجام شده و از طریق سایت ثبت نام شروع شده است. این استارتاپ با رویکردی تحت عنوان «رویایت را آزاد انتخاب کن» که در حقیقت شعار دانشگاه آزاد است، برگزار می‌شود تا دانشجویان رشته‌هایی که به آن علاقمند هستند را در دانشگاه آزاد انتخاب و تحصیل کنند. این استارتاپ از 27 تا 29 آذرماه خواهد بود.

او همچنین از افتتاح یک مجموعه آزمایشگاهی نیز صحبت به میان آورد و گفت: یک افتتاحیه از بزرگترین مجموعه‌های آزمایشگاهی و کارگاهی در سطح دانشگاه آزاد اسلامی و دانشگاه‌های دولتی نیز خواهیم داشت که در مجتمع آیت الله هاشمی یا همان نیایش سابق برگزار می‌شود.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی استان تهران و واحد تهران مرکزی با بیان این که در یک سال گذشته تمام دانشکده‌های واحد تهران مرکزی تجمیع شدند، اضافه کرد: دانشکده‌های علوم انسانی در مجتمع ولایت در سوهانک و دانشکده علوم پایه، فنی و مهندسی و معماری در مجمتع نیایش تجمیع شدند؛ بنابراین نیازمند یک زیرساخت برای تجهیز آزمایشگاه‌ها بودیم.

نیازی گفت: نزدیک به 50 آزمایشگاه به آزمایشگاه‌هایی که داشتیم، اضافه شد و حالا قرار است در یک مراسم ویژه در هفته پژوهش افتتاح شود و اولین مرکز خدمات آزمایشگاهی دانشگاه آزاد اسلامی در این مجتمع است که تمام دانشجویان در سطح استان و کشور می‌توانند از این مجتمع آزمایشگاهی استفاده کنند.

او در بخش دیگری از سخنان خود درباره فاکتورهای انتخاب پژوهشگران برتر افزود: هر ساله وزارت علوم بخشنامه‌ای صادر می‌‌کند که طبق معیارهای این بخشنامه پژوهشگران و استادان برتر را انتخاب می‌کند.

نیازی با بیان این که 28 جایزه در سطوح مختلف به پژوهشگران اهدا می‌شود، گفت: هر کدام از این جوایز برای خود جدول‌ها و معیارهایی دارد که این معیارها اطلاع رسانی شده و کسانی که فکر می‌کردند طبق آن جدول می‌توانند صاحب رتبه شوند در این جشنواره شرکت کردند. کسانی که شرکت کرده بودند را در یک جلسه طبق آن معیارها بررسی کردیم؛ به طور مثال در حوزه پژوهشگر برتر معیارهایی همچون تعداد چاپ مقالات و چاپ کتاب در نظر گرفته می‌شود.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی استان تهران و واحد تهران مرکزی اضافه کرد: تفاوتی که نسبت به سال قبل داریم بحث طرح‌های پژوهشی کاربردی است؛ یعنی شخص چه طرح پژوهشی کاربردی که اصطلاحا به آن طرح های برون دانشگاهی می گویم انجام داده و یک معضل و مشکل از جامعه و صنعت را حل کرده است.

او ادامه داد: در بحث پایان نامه‌های ارشد و دکتری نیز خروجی‌های آن پایان نامه و این که تا چه اندازه مفید بوده است، مورد ارزیابی قرار می‌گیرد.

نیازی با اشاره به مراکز رشد و کارآفرینی گفت: به مراکز رشد، کارآفرینی و تولیدات فناوری امسال بهای بیشتری داده شده است؛ به طور مثال به محصولاتی که دانشجویان تولید کرده باشند و به مرحله تجاری سازی رسیده باشد؛ همچنین خروجی مراکز رشد و عرصه های فناور توجه می‌شود.

نیازی با بیان این که جوایز هر کدام برای خود معیارهای متفاوتی دارند، توضیح داد: این معیارها در سطح واحد بررسی می‌شود و در خود واحد به صورت جداگانه تقدیر می‌شود؛ برنامه‌ای هم در سطح استان داریم و همه واحدها برگزیدگان خود را به ما معرفی کردند در مراسم دیگری تحت عنوان برگزیدگان استانی از آن ها تقدیر می‌شود.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی در پایان درباره برنامه‌های این واحد در هفته کتاب نیز گفت: در هفته کتاب که بیست و هفتمین دوره آن با شعار «حال خوش خواندن» در حال برگزاری است و تا 24 آبان ماه ادامه دارد، برنامه‌های متنوعی داریم. در واحد تهران مرکزی در راستای بحث کتاب و کتابخوانی برنامه‌هایی داشتیم که شامل رونمایی تعدادی از کتاب‌هایی است که در سال گذشته توسط اعضای هیئت علمی و دانشجویان چاپ شده است؛ همچنین مسابقه کتاب‌خوانی، جلسات نقد و نشست های علمی از دیگر برنامه‌های واحد تهران مرکزی است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1042972

وب گردی

وب گردی