پل‌ها، راه‌ها و ریل‌های راه آهن در معرض خطر فرونشست

عضو شورای شهر تهران با بیان اینکه فرونشست باید در دسته بحران های عاجل و فوری قرار بگیرد گفت: در معرض خطر قرارگرفتن پل ها و راهها، ریل راه آهن و... به دلیل فرونشست زمین مساله ای جدی است.

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، زهرا نژاد بهرام عضو هیات رئیسه شورای شهر تهران، در نشست کاهش خطرپذیری پدیده فرونشست ناشی از تغییرات آب زیرزمینی در شهر تهران، گفت: به اندازه ای که زلزله و سیلاب در بحث های تخصصی مطرح و مورد مطالعه قرار می گیرند، به فرونشست زمین توجه نمی شود.

زهرا نژادبهرام که بارها بر وجود سه خطرِ بحرانیِ زلزله سیلاب و فرونشست زمین در تهران تاکید داشته، گفت: جغرافیای شهر تهران بگونه ای است که زلزله و سیلاب ها به تجارب تاریخی تبدیل شدند اما در دو سه دهه گذشته شاهد فرونشست زمین بودیم و با تجمع بیش از ۱۲ میلیون نفر در محدوده ۷۰۰ کیلومتر مربعی شهر تهران، مصرف آبهای زیرزمینی و خشکسالی، عمق مساله بیشتر می شود.

به گفته عضو شورای شهر تهران، مطالعات مختلفی در جهان صورت گرفته و شهر تهران را جزو اولین ها با ۱۵ تا ۲۵ سانتی متر فرونشست قرار داده است.

نژادبهرام، در معرض خطر قرارگرفتن پل ها و راه ها، ریل راه آهن و... به دلیل فرونشست زمین را مساله ای جدی دانست که به حساسیت بالا نیاز دارد.

او تاکید کرد: مصوبات حقوقی و قانونی در این زمینه شاید به تعداد انگشتان دست هم نرسد؛ اصل ۵ قانون اساسی به مسایلی که خطر جانی دارند تاکید دارد اما این مسائل کمتر دیده شده و بیشتر کلی هستند.

نژادبهرام، گام اول را حساس سازی اجتماعی دانست که برای دستیابی به راهکارهای ارائه شده، امری ضروریست و گفت: نشست هایی از این دست می تواند در افزایش حساسیت مهم باشند.

او گام دوم را این دانست که بتوانیم مفاد قانونی لازم را فراهم کنیم و خروجی آن باید به لایحه ای تبدیل شود که در شورای شهر مصوبه اش اخذ شود.

نژادبهرام به مدیریت رفتارها پیش، هنگام و پس از فرونشست اشاره کرد و گفت: فرونشست باید در دسته بحرانهای عاجل و فوری شهر تهران قرار بگیرد.

وی در ادامه سخنانش به مدیریت رفتارها در حوزه سازه هم اشاره کرد و گفت: در این حوزه احتیاج به تمرکز بیشتر سازمان نظام مهندسی در زمینه زیرساخت ها و ساختمان های سکونتی و اداری، داریم.

نژادبهرام به ۵ سد در اطراف تهران اشاره کرد و گفت: ما خاک را محدود کردیم. در سطح شهر هم نفوذپذیری به حداقل و دشت تهران سیراب نمی شود و قنات و راه آبها در جریان توسعه شهر منحرف شده و زمین نتوانسته تغذیه کند و اینها بحث های قابل رسیدگی پیش از فرونشست است.

به گفته عضو شورای شهر تهران ارائه طرح های پیشنهادی در قالب تبدیل به مفاد قانونی از وظایف شورای شهر است.

او از ریاست سازمان پیشگیری و مدیریت بحران خواست به عنوان پیشگام، ورود پیدا کند.

نژادبهرام تاکید کرد: از ظرفیتهای مهندسی ساختمان باید استفاده کنیم. لوله های گاز، خطوط مترو، خطوط آب و فاضلاب و... همه می تواند در معرض خطر در زمینه فرونشست قرار بگیرند.

او با اشاره به حوادث محلات شهران و مولوی و... گفت: شهر زیرزمینی ما در معرض خطر است؛ شهری که می تواند آینده توسعه تهران را بسازد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1043005

وب گردی

وب گردی