حلقه‌های تزئینی کتاب‌خوانی در دانشگاه‌ها/ فرهنگ استفاده از کتاب‌های غیر‌مکتوب همگانی شود

دبیر واحد فرهنگی اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان گفت: متاسفانه حلقه‌های کتاب‌خوانی در دانشگاه‌ها صرفاً یک اسم است و عملاً یک کتاب به صورت تخصصی مورد مطالعه، تحلیل و بررسی قرار نمی‌گیرد. 

احسان سلیمان‌پور در گفت‌و‌گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز از کاهش سرانه مطالعه میان افراد جامعه گلایه کرد و گفت: متاسفانه در حال حاضر آمار سالانه سرانه مطالعه آزاد در کشور نسبت به سایر کشورهای دنیا و خود ایران در سال‌های گذشته بسیار پایین و فاجعه‌بار است.

وی با بیان اینکه عوامل متعددی در پایین آمدن میزان مطالعه در ایران اثرگذار است، بیان کرد: شبکه‌های اجتماعی و خلاصه‌ کردن مطالب در شبکه‌های پیام رسان موبایلی در تنبل کردن افراد برای خرید کتاب و کاهش اشتیاق آنها برای مطالعه اثر سوء دارد. متاسفانه این پدیده نه تنها ایران بلکه کل جهان را درگیر خود کرده است.

دبیر واحد فرهنگی اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان دغدغه‌مند نبودن و عدم کنجکاوی دانشجویان را در کاهش میزان مطالعه اثرگذار دانست و گفت: متاسفانه در شرایط کنونی دانشجویان در مورد موضوعات مختلف علمی، اجتماعی، فرهنگی یا سیاسی کنجکاو نمی‌شوند تا در مورد آن مطالعه آزاد داشته باشند و اطلاعات مناسبی را کسب کنند.

وی افزود: متاسفانه دانشجویان کتاب‌های درسی خود را نیز تنها برای کسب نمره قبولی مطالعه می‌کنند، افراد در فضای مجازی با اطلاعات و اخباری که به دست می‌آورند، اکتفا می‌کنند و به سراغ کتاب‌های مهم آن حوزه نمی‌روند. در حالی که بیشتر مواقع مطالب در فضای مجازی ناقص و نادرست است و اطلاعات کافی را در اختیار افراد نمی‌گذارد.

قیمت کتاب در میزان مطالعه بی‌تاثیر است

سلیمان‌پور گرانی قیمت کتاب‌ها را در کاهش سرانه میزان مطالعه افرار در ایران تاثیر گذار ندانست و گفت: مبالغ گران کتاب‌ها در کاهش میزان مطالعه اثر ندارد، همان‌گونه که قیمت مناسب یک کتاب، مخاطب را ترغیب به خرید آن نمی‌کند.

این فعال دانشجویی ادامه داد: کتابخانه‌هایی در فرهنگ‌سراها وجود دارد که کتاب‌ها را به صورت امانی در اختیار افراد قرار می‌دهد. افراد با مبالغ بسیار اندک در این کتابخانه‌ها عضو می‌شوند و کتاب‌های مورد علاقه خود را دریافت می‌کنند. پس قیمت کتاب نمی‌تواند سدی در برابر مطالعه افراد باشد.

وی افزود: کتابخانه‌های دانشگاه‌های سراسر کشور نیز در کنار فرهنگ‌سراها، منابع و کتاب‌های درسی را در اختیار دانشجویان قرار می‌دهد؛ اما متاسفانه دانشجویان از به امانت گرفتن کتاب‌های رایگان نیز استفاده نمی‌کنند.

فرهنگ استفاده از کتاب‌های غیر‌مکتوب باید همگانی شود

سلیمان‌پور درباره مطالعه کتاب‌های الکترونیک بیان کرد: افرادی که اهل مطالعه هستند، لذت مطالعه کتاب‌های مکتوب و کاغذی را به مطالعه کتاب‌های الکترونیکی ترجیح می‌‌دهند.

دبیر واحد فرهنگی اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان با بیان اینکه برای گسترش استفاده از کتاب‌های الکترونیک باید فرهنگ سازی شود، گفت: فعالان فرهنگی باید مزایای استفاده از کتاب‌های غیر کاغذی مانند جاگیر نبودن، هزینه کمتر، در دسترس بودن، عدم استفاده از کاغذ، حفظ محیط زیست و غیره را برای مردم و دانشجویان توضیح دهند.

وی ادامه داد: فعالات فرهنگی و دانشجویی برای ترغیب دانشجویان و مردم برای تهیه و مطالعه یک کتاب می‌توانند بخش‌های جذاب و پرمحتوای کتاب‌ها را به دیگران معرفی کرده یا در فضای مجازی منتشر کنند. این اقدامات باعث ایجاد حس کنجکاوی در افراد برای مطالعه بیشتر کتاب‌ها می‌شود.

حلقه‌های کتاب‌خوانی در دانشگاه‌ها صرفا یک اسم است

سلیمان‌پور با اشاره به حلقه‌های کتاب‌خوانی در دانشگاه‌ها بیان کرد: متاسفانه حلقه‌های کتاب‌خوانی در دانشگاه‌ها صرفاً یک اسم است و عملا یک کتاب به صورت تخصصی مورد مطالعه و تحلیل و بررسی قرار نمی‌گیرد.

این فعال دانشجویی در انتها خاطرنشان کرد: حلقه‌های کتاب‌خوانی در دانشگاه‌ها زمانی نتیجه مناسب دارد که کتاب‌ها بر اساس معیار و اصول مناسب انتخاب شوند و نویسنده با حضور در جلسات پاسخگوی سوالات و ابهامات ذهنی دانشجویان باشد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1043055

وب گردی

وب گردی