توسعه فناوری به تغییر نگرش نخبگان نیاز دارد/ دولت و صنعت به دانشگاه اعتماد کنند

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی بیله سوار گفت: تا زمانی که وابسته به درآمد های خدادای هستیم، نمی توانیم فناوری ایجاد کنیم، لذا باید نگرش ما نسبت به فناوری تغییر کند.

حسین منفرد رئیس دانشگاه آزاد اسلامی بیله سوار در گفت و گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز درباره چالش ها و مشکلات موجود در حوزه علم و فناوری اظهار کرد: چالش های اساسی که در حال حاضر در حوزه علم و فناوری وجود دارد آن است که متأسفانه اکوسیستم موجود در زمینه آموزش عالی و فناوری، ایجاب نمی کند که به سمت علم و فناوری حرکت کنیم.

وی افزود: در کشور ما به جای آنکه از علم و فناوری ثروت آفرینی داشته باشیم، درحال حاضر برای آن هزینه پرداخت می کنیم. متأسفانه ساختار ما طی سال های متعدد به این صورت تعریف شده و اگر به این روند در حوزه علم و فناوری ادامه دهیم، شاهد نتایج خوبی نخواهیم بود.

منفرد با اشاره به عوامل موثر در ایجاد چالش ها و مشکلات حوزه علم و فناوری، تشریح کرد: متأسفانه ساختاری که برای حوزه علم و فناوری تعریف شده، ساختار مناسبی نیست. برای مثال زمانی که اقتصاد ما بر مبنای نفت بوده و با فروش آن برای کسب علم و فناوری هزینه پرداخت می کنیم، نمی توان از این طریق علم و فناوری ایجاد کرد. تا زمانی که ما وابسته به درآمد های خدادادی هستیم؛ نمی توانیم فناوری ایجاد یا به فروش تکنولوژی بپردازیم، بنابراین باید نگرش ما نسبت فناوری تغییر کند.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی بیله سوار اظهار کرد: علاوه بر تغییر ساختار برای بهبود شرایط موجود در حوزه علم و فناوری، معتقدم که تغییراتی در حال ایجاد شدن است که می توان به تغییر نگرش مدیران در دولت و دانشگاه اشاره کرد. به این صورت که دانشگاه آزاد اسلامی در حال حرکت در این مسیر بوده؛ البته این حرکت ها به دلایلی مانند مشکلات مالی در خود دانشگاه آزاد کند است. در حال حاضر اقدامات و برنامه ریزی هایی در دستور کار قرار گرفته تا تحقیقات ما کاربردی تر و پایان نامه های مقاطع ارشد و دکتری به سمت دانشگاه های مسئله محور حرکت کند.

وی افزود: در صورتی که این امور ادامه پیدا کند و دولت و صنعت بتوانند به دانشگاه اعتماد کنند، با توجه به نیروی های متخصص و قوی در دانشگاه می توان به معرفی و تعریف طرح های کاربردی بپردازیم. امیدوار هستیم در صورت انجام این فعالیت ها در دانشگاه، شاهد پیشرفت هایی خوبی در حوزه علم و فناوری باشیم.

منفرد با تأکید بر موضوع اعتماد دانشگاه و جامعه، اظهار کرد: ارتباط بین جامعه و دانشگاه باید به صورتی باشد که به دانشگاه اعتماد شود تا بتوانیم مسائل خود را به آن ها ارائه دهیم؛ در صورت ایجاد این اعتماد از سوی جامعه، دولت و صنعت به دانشگاه می توانیم کارهای بسیار مهمی در این زمینه انجام دهیم.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی بیله سوار از پیامد های مثبت ترویج علم تشریح کرد: ارتقای فرهیختگی جامعه یکی از پیامد های مثبت ترویج علم در جامعه است. زمانی که جامعه ما یک جامعه علمی باشد حتی اگر این علم عمیق هم نباشد منافعی برای جامعه ما به همراه خواهد داشت. به طور کلی افزایش کمی علم در جامعه می تواند سبب بالاتر رفتن میزان فرهیختگی جامعه شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1043076

وب گردی

وب گردی