لزوم احتراز یونسکو از جهت‌گیری‌های سیاسی/ ممانعت از انتشار دستاوردهای علمی دانشمندان ایرانی، آپارتاید علمی است

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در چهلمین نشست کنفرانس عمومی یونسکو بر لزوم احتراز این سازمان از جهت‌گیری‌های سیاسی تأکید کرد.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز به نقل اداره کل روابط عمومی وزارت علوم، منصور غلامی در چهلمین نشست کنفرانس عمومی یونسکو بر لزوم احتراز سازمان علمی، آموزشی و فرهنگی ملل متحد از جهت‌گیری‌های سیاسی تأکید کرد.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری که در رأس هیاتی برای شرکت در چهلمین نشست کنفرانس عمومی یونسکو عازم مقر این سازمان در پاریس شده است، ضمن شرکت در اجلاس افتتاحیه، طی سخنانی در نشست سران و مقامات ارشد به تشریح دیدگاه جمهوری اسلامی ایران در قبال مسائل جهانی مرتبط با یونسکو پرداخت.

وی با اشاره به شاخصه ویژه یونسکو؛ فضایی برای تعامل و تبادل ایده‌ها و اندیشه‌ها جهت تحقق صلح پایدار و مرجعی برای تسهیل همکاری‌های علمی، آموزشی و فرهنگی، بر لزوم احتراز این سازمان از جهت‌گیری‌های سیاسی تأکید کرد.

غلامی با اشاره به تحریم‌های یکجانبه و غیرقانونی ایالات متحده آمریکا علیه کشورمان به‌ویژه ممانعت از انتشار دستاوردهای علمی دانشمندان ایرانی، از آن به عنوان آپارتاید علمی نام برد و خواستار بررسی و تمهید راهکارهای ممانعت از تداوم چنین رویکردهایی در قبال مسائل علمی از سوی یونسکو و سایر مراجع بین‌المللی شد.

وی در پایان سخنرانی خود به موضوع جایزه ابن سینا برای اخلاق در علم که از سوی کشورمان پایه‌گذاری و طی سالیان گذشته به چهره‌های شاخص علمی فعال در زمینه اخلاق در علم اعطا می‌شود، پرداخت.

گفتنی است کنفرانس عمومی سازمان علمی، آموزشی و فرهنگی ملل متحد (یونسکو) هر دو سال یک‌بار در مقر این سازمان در پاریس برگزار می‌شود و نمایندگان ارشد ۱۹۳ کشور عضو گردهم می‌آیند و درباره مهم‌ترین مسائل و چالش‌های فرآوری کشورها در زمینه‌های علمی، آموزشی و فرهنگی تبادل نظر می‌کنند.

در مراسم افتتاحیه چهلمین کنفرانس عمومی یونسکو علاوه بر مقامات و نمایندگان ارشد کشورهای عضو، گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد نیز شرکت و سخنرانی کرد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1043093

وب گردی

وب گردی