ثبت نام 19300 نفر در چهار استان برای طرح اقدام ملی مسکن

معاون وزیر راه با اشاره به اینکه ساخت ۴۰۰ هزار واحد مسکونی در طرح اقدام ملی مسکن، محرکی برای خروج از رکود است گفت: عملیات اجرایی بیش از ۱۸۰ هزار واحد مسکونی آغاز شده است.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز و به نقل از صدا و سیما، محمود محمودزاده با حضور در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری پنجشنه شب شبکه دو سیما افزود: در اقدام ملی مسکن بنا بر تاکید و سیاستگذاری وزارت راه وشهرسازی، عملیات اجرایی ۴۰۰ هزار واحد مسکونی، امسال باید آغاز شود.

وی، تولید مستمر مسکن را از سیاست‌های وزارت راه و شهرسازی برشمرد و تاکید کرد: ساخت واحد‌های مسکونی به این ۴۰۰ هزار واحد، محدود نمی‌شود و ادامه خواهد داشت.

محمودزاده افزود: بر اساس پیش بینی‌های برنامه ششم توسعه و طرح جامع مسکن، کشور در سال، بین ۹۰۰ هزار تا یک میلیون واحد مسکونی نیاز دارد، اما به این معنی نیست که دولت این میزان مسکن را تولید کند، زیرا چنین توانی ندارد و همچنین برخی دهک‌ها نیاز به کمک دولت ندارند.

او ادامه داد: این ۴۰۰ هزار واحد بیش از ۴۰ میلیون مترمربع زیربنا دارد و بین ۸۰ تا ۱۰۰ هزار میلیارد تومان گردش اقتصادی این طرح است به جز زمینی که برای آن تخصیص داده شده است و امیدواریم نقش ویژه‌ای را در رونق تولید در حوزه صنعت ساختمان بر عهده بگیرد.

معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی با بیان اینکه در ۴ استانی که ثبت نام کردیم از سه روز پیش از آن اطلاع رسانی نمودیم، گفت: ثبت نام در هر استان فقط یک بار نیست بلکه هر استانی که بتواند پیش نیاز‌های ساخت واحد‌های مسکونی از جمله زمین را تامین کند، در چند مرحله ممکن است نام نویسی انجام شود بنابراین کسانی که در این مرحله به آن‌ها نوبت نرسیده است در صورتی که استان‌ها زمین تامین کنند در مراحل بعدی نام نویسی می‌شوند.

محمودزاده افزود: در مرحله اول نام نویسی، ظرفیت استان قم پر شد و ظرفیت برخی شهر‌های استان خراسان شمالی هنوز باقیمانده است. خراسان جنوبی تا روز بعد ادامه داشت و در استان سیستان و بلوچستان هم ظرفیت برخی شهر‌ها تا دیروز پر نشده بود.

او اضافه کرد: مشکل فقط در استان قم بود به علت حجم تقاضا و زمین کمی که تامین شده بود. امیدواریم با تلاش مسئولان این استان برای تامین زمین و ظرفیت ساخت، بتوانیم دفعات مکرری برای طرح اقدام ملی مسکن نام نویسی کنیم.
معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی گفت: تا کنون در استان قم ۴۴۰۰ نفر، در استان سیستان و بلوچستان حدود ۱۰ هزار نفر، در خراسان جنوبی حدود ۲۵۰۰ و در استان خراسان شمالی نیز حدود ۲۴۰۰ نفر در طرح اقدام ملی مسکن، نام نویسی کرده اند.

وی گفت: نام نویسی در این مرحله طرح اقدام ملی مسکن به اینترنت پرسرعت نیاز نداشت، زیرا فقط کد ملی افراد گرفته می‌شد و بارگذاری مدارک دیگر را به مرحله بعد واگذار کردیم.

او ادامه داد: البته هر کسی که موفق به نام نویسی شد به این مفهوم نیست که ثبت نام نهایی شده است بلکه بعداً باید مدارک آن‌ها بررسی شود و از سامانه ثبت احوال، سامانه ثبت اسناد و سامانه بانک باید استعلام‌های مربوط را انجام دهیم.

محمودزاده با اشاره به اینکه در برخی از استان‌ها مانند استان‌های شمالی زمین دولتی وجود ندارد، گفت: تاکنون حدود ۷ هزار هکتار زمین برای اجرای طرح اقدام ملی مسکن تامین شده است.

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی هم با حضور در این برنامه گفت: هر طرح که به خانه دار شدن مردم و تعادل عرضه و تقاضا و تعادل بخشی به بازار مسکن کمک می‌کند به کاهش رکورد مسکن هم کمک می‌کند.

مجید کیانپور افزود: از حدود یک سال و نیم پیش تا کنون صحبت از ساخت ۴۰۰ هزار واحد مسکونی در قالب طرح اقدام ملی مسکن است. این کار قطعا برای تاثیر در بازار مسکن، محرک است، اما نحوه توزیع این واحد‌ها میان اقشار و دهک‌های مختلف جامعه، نامشخص است و بسیاری از مردم از نحوه ثبت نام این طرح هم ناراضی هستند و برخی به اینترنت پرسرعت دسترسی ندارند.

وی ادامه داد: برای ایجاد عدالت و اینکه همه اقشار جامعه هدف این طرح موفق به ثبت نام شوند باید زمان مناسبی در نظر گرفته شود و خانه اولی‌ها و زوج‌های جوان در اولویت باشند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1043174

وب گردی

وب گردی