فعالیت ۱۷ هزار مسجد اهل سنت در کشور/ روایت رهبر انقلاب درباره اولین حکم مأموریتشان

خدمات جمهوری اسلامی به مناطق مرزی با اکثریت اهل سنت، نشان از اهتمام مسئولان نظام به وحدت عملی است. فعالیت‌های عمرانی بسیار زیادی در استان‌های سنی‌نشین انجام شده که هم خدمات حوزه فرهنگ و مذهب و هم حوزه اقتصاد و عمران را شامل می‌شود.

به گزارش گروه فرهنگی ایسکانیوز، وحدت و تقریب مذاهب از شعارهای جمهوری اسلامی ایران در طول چند دهه گذشته بوده است. وحدت ادیان، مذاهب و اقوام از مسائلی است که جمهوری اسلامی ایران بر آن اصرار دارد و معتقد است که دین، مذهب و قومیت نباید باعث اختلاف شود. بلکه بر اساس تعالیم اسلامی، ارزش انسان به تقوا است و هر کس که در نزد خداوند مقرّب باشد از اجر و پاداش بیشتری برخوردار است.

هفته وحدت نیز به عنوان نماد اتحاد مسلمانان مشخص شده است تا از این رهگذر به همگان تبیین شود که اشتراکات مسلمانان بسیار بیشتر از اختلافات آنهاست. یک نمونه آن وجود پر خیر و برکت رسول رحمت، حضرت محمد مصطفی (ص) است. همه مسلمانان به رسالت رسول الله ایمان دارند و این نقطه اشتراک همه مسلمانان است. گویی هفته وحدت، حامل این پیام مهم است که اگر اختلافی بین مسلمانان وجود دارد، می‌توان آن را در حد تعیین روز ولادت حضرت دانست که چنین چیزی هرگز به اختلاف نمی انجامد.

در وحدت، آنچه که بسیار مهم است، وحدت عملی است. زمانی سخن از وحدت، زیبا و دلنشین است که در عمل نیز نمایان باشد. وحدت عملی زمانی تحقق پیدا می کند که بین سنی و شیعه تفاوتی نباشد. بین فارس، عرب، ترک، بلوچ، کرد و ترکمن فرقی نباشد و همگان به عنوان یک ایرانی از امکانات کشور برخوردار باشند.

امروزه اهل سنت بیش از ۱۷ هزار مسجد در کشور دارند

جمهوری اسلامی ایران از ابتدای انقلاب تاکنون بر وحدت عملی تأکید داشته است. خدمات جمهوری اسلامی به مناطق مرزی با اکثریت اهل سنت، نشان از اهتمام مسئولین نظام به وحدت عملی است. فعالیت‌های عمرانی بسیار زیادی در استان‌های سنی‌نشین انجام شده که هم خدمات حوزه فرهنگ و مذهب و هم حوزه اقتصاد و عمران را شامل می‌شود.

از نظر مذهبی خدمات نظام به اهل سنت بسیار گسترده است. به عنوان مثال مساجد بی‌شماری در مناطق سنی‌نشین ساخته شده است. ساخت این مساجد اگر چه مانند مساجد شیعیان، توسط مردم صورت پذیرفته است، ولی در بسیاری از اوقات زمین مساجد، توسط مسؤولان به مردم واگذار شده است. کمک و همیاری نظام به مسلمانان اهل سنت، باعث شده است که امروزه اهل سنت بیش از ۱۷ هزار مسجد در کشور داشته باشند. بر اساس آمار، اهل سنت نسبت به شیعیان سهمی ۲ برابری از مسجد دارند.

مولوی عبدالصمد کریم زائی امام جمعه ایرانشهر و مدیر مدرسه خدیجه الکبری در رابطه با خدمات جمهوری اسلامی ایران به اهل سنت در حوزه مساجد می‌گوید: قبل از انقلاب در ایرانشهر ۵ مسجد وجود داشت و اکنون به برکت انقلاب و حکومت اسلامی ۱۳۵ مسجد در این شهر موجود است.

آزادی دینی که جمهوری اسلامی ایران به اهل سنت داده است، منحصر به ساخت مسجد نیست؛ بلکه مدارس دینی اهل سنت نیز سهم زیادی را به خود اختصاص داده اند. در حال حاضر چندین هزار نفر طلبه در مدارس علوم دینی اهل سنت مشغول به تحصیل هستند. این حقیقت زمانی بهتر درک می‌شود که تعداد طلاب و مدارس دینی با قبل از انقلاب مقایسه شود.

تحصیل بیش از ۲۲ هزار طلبه اهل سنت در سیستان و بلوچستان

به عنوان مثال در استان سیستان و بلوچستان قبل از انقلاب، فقط ۳ مدرسه دینی وجود داشته است و اکنون بیش از ۲۲۰ مدرسه دینی مختص برادران فعالیت دارند و بیش از ۲۲ هزار طلبه در این مدارس مشغول به تحصیل هستند.(۱) یکی از مدارس دینی استان سیستان و بلوچستان مدرسه دارالعلوم زاهدان است. این مدرسه در قبل از انقلاب ۶۰ طلبه داشته است و اکنون بیش از ۲ هزار طلبه در آن مشغول به تحصیل هستند.

ماموستا محمد امین راستی عضو شورای برنامه ریزی مدارس علوم دینی اهل سنت و امام جمعه موقت سنندج در این باره می گوید: جمهوری اسلامی برای رفع دغدغه معیشت طلاب اهل سنت، حوزه‌های علمیه را تأسیس کرده است و مرکز خدمات حوزه نیز طلاب اهل سنت را تحت پوشش قرار می‌دهد و تأمین بیمه عمر، بیمه تکمیلی، اهدای تسهیلات از قبیل وام ازدواج، اهدای بن معیشت و همچنین تجهیز مدارس به رایانه و تجهیز کتابخانه و پرداخت شهریه اساتید و طلاب را برای آنان در دستور کار دارد.

او می‌افزاید: شهریه برنامه‌ریزی شده برای پرداخت به طلاب اهل سنت اگر از شهریه طلاب شیعه بیشتر نباشد، از آنان کمتر نیست و محصلین اهل سنت نیز برای ادامه تحصیل همچون طلاب هستند و با امکانات فراهم شده این افراد می توانند به راحتی از سطح مقدماتی تا دکتری را تحصیل کنند.

اینها همگی حکایت از آن دارد که جمهوری اسلامی شرایطی را فراهم کرده است تا اهل سنت بتوانند با آزادی کامل در فضای دینی خود فعالیت داشته باشند.

رشد چشمگیر در حوزه فرهنگی برای مناطق اهل سنت

در حوزه فرهنگی نیز مناطق اهل سنت رشد چشمگیری داشته‌اند. امروزه سطح تحصیلات اهل سنت، بسیار بالا رفته است. تعداد زیادی از جوانان مشغول به تحصیلات عالی در بهترین دانشگاه‌های کشور هستند. از نظر آموزشی رشد بسیار گسترده‌ای در بین اهل سنت مشاهده می‌شود؛ تا جایی که هم اکنون در استان سیستان و بلوچستان بیش از ۲۶ هزار کلاس درس و حدود ۷۰۰ هزار دانش آموز وجود دارد. در این استان سالانه حدود هفت میلیون کتاب رایگان با اعتباری بالغ بر ۲۲۰ میلیارد ریال در بین دانش آموزان توزیع می‌شود. این در حالی که تا قبل از انقلاب، سطح تحصیلات بسیار پایین بود.

استان سیستان و بلوچستان از نظر زیرساختی نیز نسبت به قبل از انقلاب، پیشرفت خوبی داشته است. از جمله این پیشرفت‌‌ها می‌توان به ایجاد راه‌های آسفالته و راه آهن اشاره کرد. در قبل از انقلاب، استان سیستان و بلوچستان مکانی دور افتاده بود که با وجود راه‌های خاکی و شوسه، زندگی مردم را مختل کرده بود؛ اما اکنون بزرگراه‌ها و راه‌های بسیار زیادی ساخته شده و در حال ساخت است. استان سیستان و بلوچستان در دولت یازدهم از نعمت گاز نیز برخوردار شده است.

بنادر نیز در این استان توسعه یافته است. قطعاً توسعه بنادر به بهبود معیشتی مردم منجر خواهد شد و برای مردم این منطقه منافعی را در بر خواهد داشت. بندر چابهار یکی از این بنادر است که تا قبل از انقلاب هیچ رونقی نداشت، اما پس از انقلاب و به خصوص در سال‌های اخیر رشد چشمگیری داشته است. بندر شهید بهشتی و شهید کلانتری از مهم‌ترین بنادری هستند که در صادرات و واردات کالا نقش مهمی را ایفا می‌کنند.

در موضوع بیمه و سلامت نیز استان سیستان و بلوچستان توسعه بسیار خوبی پیدا کرده است، تا جایی که هم اینک ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار نفر در سیستان و بلوچستان زیر پوشش بیمه سلامت قرار دارند که یک میلیون و ۶۰۰ هزار نفر آنان روستایی و عشایر هستند که دولت به صورت رایگان برای آنان دفترچه بیمه سلامت صادر کرده است. علاوه بر روستاییان و عشایر برای ۳۰۰ هزار نفر از مردم محروم و فاقد توانایی مالی ساکن در شهرهای سیستان و بلوچستان نیز به صورت رایگان دفترچه بیمه سلامت همگانی صادر شده است تا مانند سایر بیمه شدگان از خدمات درمانی بهره گیرند.

نبی بخش داودی فرماندار ایرانشهر و معاون استانداری سیستان و بلوچستان در رابطه با خدمات انقلاب اسلامی به مردم استان سیستان و بلوچستان اظهار می‌دارد: نگاه پدرانه مقام معظم رهبری و نگاه پر امید دولت به این استان _ که نشان آن سفر چهارباره رئیس جمهور به استان در سال‌های جاری است _ موید این موضوع است. اکنون در استان پروژه‌های بزرگ و کوچکی در حال انجام است که بسیار افق روشنی را در توسعه و آینده این منطقه ایجاد کرده است.

حرکت عملی در راستای وحدت

او ادامه می‌دهد: راه‌آهن، گاز، پتروشیمی‌های چابهار، توسعه بنادر، توسعه فرودگاه، توسعه ترانزیت، توسعه دانشگاه‌ها، طرح‌های آبیاری که ۱۴۰ هزار هکتار طرح آبیاری قرار است در استان صورت پذیرد که ۱۰۰ هزار هکتار آن مختص به بلوچستان است، اینها می‌تواند توسعه را تسریع دهد. در بحث بهداشت و درمان و سلامت تا کنون ۵ مرتبه وزیر بهداشت به ایرانشهر سفر کرده است و پروژه‌های بزرگ و کوچک در این منطقه تعریف شده است.

معاون استاندار سیستان بلوچستان می‌گوید: زمانی برای یک بیماری کوچک مردم به استان‌های دیگر و حتی پاکستان سفر می‌کردند، ولی امروزه شاهد رفع شدن بسیاری از این دست مشکلات هستیم.

روایت رهبر انقلاب درباره اولین حکم مأموریتشان

همه این خدمات به این خاطر است که هدف جمهوری اسلامی ایران، حرکت عملی در راستای وحدت است و سخن از وحدت را در عمل نیز به منصه ظهور گذاشته است. اهمیت مناطق محروم اهل سنت از چنان اهمیتی در نزد مسؤولان عالی جمهوری اسلامی ایران مطرح بوده است که مقام معظم رهبری در این باره می‌فرماید:

«بعد از پیروزی انقلاب، اولین حکم مأموریتی که امام (ره) صادر کردند، حکمی به این بنده حقیر برای سفر به استان سیستان و بلوچستان بود. من آمدم و مناطق گوناگون این استان را از نزدیک دیدم و انقلاب وظیفه خود را در قبال این استان حس کرد. از جنوبی‌ترین نقاط استان، از منطقه چابهار و نیکشهر و نِبت و فَنّوج و اِسپَکه و غیره تا مناطق شرقی این استان، منطقه سراوان و جالق و سرباز و از مناطق شمالی این استان، منطقه زابل و دریاچه هامون تا غرب این استان، منطقه بَزمان و دَلگان و چاه‌هاشم و جازموریان و غیره خبرها گرفتم، با مردم این مناطق نشستم، داخل کپرها رفتم و با دردها و رنج‌های اینها که در دوران رژیم طاغوت بر روی هم انباشته و متراکم شده بود، آشنا شدم. انقلاب خود را در قبال سیستان و بلوچستان موظف دید و کار از روزهای اول شروع شد.

جهاد سازندگی و اجتماعات و جمعیت‌های مردمى خودجوش در این مناطق مشغول کار شدند. جوانان امروز زاهدان و ایرانشهر و چابهار و زابل نمی‌دانند که گذشته این استان چگونه بود. اگر گذشته وحشتناک زندگی در این استان تصویر شود، معلوم می‌شود که نظام اسلامی در این منطقه چه خدمات بزرگ و گرانبهایی انجام داده است. اما آن حقیقتی که از یاد من نمی‌رود و امیدوارم یکایک مسؤولان همیشه آن را به یاد داشته باشند، این است که این استان چندین برابر آنچه که به آن خدمت شده، نیازمند خدمت است. محرومیت‌هایی که بر اثر تسلط طولانی پادشاهان جبار و بی‌فکر و بی‌کفایت بر مردم این استان تحمیل شده است، باید در طول مدت برطرف شود».

فارس

انتهای پیام/

کد خبر: 1043196

وب گردی

وب گردی