اسلامی‌‌‌‌‌‌سازی علوم سیاسی در گرو آشنایی استادان با مسائل فقهی است/ وجود نظریه‌پردازان بزرگ در عرصه فقه سیاسی کشور

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان فارس گفت: اگر استادانی که اندیشه‌‌‌های سیاسی را تدریس می‌‌‌‌‌‌‌کنند به اندیشه‌‌‌‌های فقه سیاسی مسلط باشند، می‌‌‌‌توانند جمع‌‌‌بندی خوبی داشته باشند؛ اما مشکل اینجاست که برخی از استادان علوم سیاسی، آشنایی با اندیشه‌های دینی ندارند.

محمدکاظم کاوه پیش‌قدم، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان فارس در گفت‌‌و‌‌گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز درباره دلایل نقاط ضعف علوم انسانی در کشور گفت: از زمانی که فرهنگ ترجمه در کشور ما رواج پیدا کرد و مسیر علم یک سویه و از غرب به شرق شد، بعد از انقلاب صنعتی و کشورهایی مثل ایران که دارای سابقه تمدنی بودند تحت تاثیر این روند یک سویه قرار گرفتند. تحقق‌یافتن تمدن اسلامی که بارها مورد تاکید مقام معظم رهبری قرار گرفته لازمه‌‌‌اش تولید علم در حوزه علوم انسانی است. دانشگاه آزاد هم با راه‌‌‌‌‌اندازی معاونت علوم انسانی در زمینه تولید نظریه‌‌‌پردازی در رشته‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های مختلف این حوزه وارد عمل شده که تشکیل کرسی‌‌‌‌های آزاداندیشی و هیئت‌‌‌های اندیشه‌‌‌ورز در این معاونت نوید دهنده انقلابی جدید در توسعه علوم انسانی خواهد بود.

وی درباره نقش علوم انسانی در توسعه جامعه تشریح کرد: رشد و توسعه هر جامعه‌‌ای منوط به میزان توجه و اهتمام دولت‌‌‌مردان به مقوله علوم انسانی است. به تجربه ثابت شده؛ در جوامعی که حوزه‌‌‌های علوم انسانی از توسعه و اهمیت کافی برخوردار بودند، سطح پیشرفت سیاسی و اجتماعی بالاتری در مقایسه با دیگران داشتند. بر همین مبنا، علوم انسانی پرورش دهنده ذهن و روان تصمیم‌‌‌گیران حوزه های متعدد سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و طبیعی است. به هر میزانی که رشته‌‌‌های علوم انسانی از بالندگی برخوردار باشند به همان نسبت تصمیم‌‌گیری‌‌‌های بهتری در راستای بهره‌‌وری بیشتر از تولیدات این حوزه از دانش در برخورد با مشکلات اجتماعی و فرهنگی جامعه اتخاذ می‌‌‌شود.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان فارس در ادامه خاطرنشان کرد: سرشناس‌‌ترین دانشگاه‌‌‌های غربی در حیطه علوم انسانی فعالیت دارند. این کشورها با درک اهمیت انسان، تمرکز اصلی خود را روی شناخت ابعاد انسان گذاشتند. از دید آنها تا شناخت درست و دقیقی از خود و محیط‌‌مان نداشته باشیم، امکان غلبه بر چالش‌‌ها را نخواهیم داشت. در همین راستا رشته‌‌هایی چون روان‌‌شناسی، جامعه شناسی و علم سیاست جایگاه خاصی در کشورهای پیشرفته دارد.

کاوه پیش‌قدم درباره وجود نظریه‌‌‌‌‌پرداز در حوزه علوم سیاسی در کشور تصریح کرد: علوم سیاسی حوزه وسیعی است و در حوزه‌‌‌‌هایی چون فقه سیاسی، نظریه ولایت فقیه، تالیف حضرت امام را داریم؛ همچنین نظریه‌‌‌هایی در حوزه مقاومت وجود دارد که در لبنان، عراق و بحرین داریم و توانسته کشورها را مقابل استکبار نگه دارد. دانشگاه‌‌ها موظف‌اند این نظریات را به زبان علمی و آکادمیک درآورند که در بعضی موارد موفقیت‌‌‌آمیز بوده است. این سطح از موفقیت هم در تولید این نظریات در حوزه علوم انسانی ناشی از توجه به بومی‌‌‌‌‌‌‌‌‌سازی و متون پیشینیان بوده که منجر به تولید نظریات مختلف در این حوزه‌‌ها شده است.

وی درباره اسلامی‌‌سازی علوم سیاسی گفت: در بسیاری از علوم می‌‌‌توان اندیشه‌‌های اسلامی را مدنظر قرار داد و اگر استادانی که اندیشه‌‌‌های سیاسی را تدریس می‌‌‌‌‌‌‌کنند به اندیشه‌‌‌‌های فقه سیاسی مسلط باشند، می‌‌‌‌توانند جمع‌‌‌بندی خوبی داشته باشند؛ اما مشکل اینجاست که برخی از استادان علوم سیاسی، آشنایی با اندیشه های دینی ندارند و برخی از متخصصان علوم دینی هم با مباحث سیاسی آشنایی کمتری دارند. افرادی که توانمندی لازم در این دو حوزه را داشته باشند بدون تردید در توسعه علوم سیاسی در کشور اثرگذاری بیشتری خواهند داشت.

گفتنی است، محمدکاظم کاوه پیش‌قدم، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان فارس فارغ‌‌التحصیل علوم سیاسی بوده که سال‌‌‌ها در این رشته به تحقیق و تالیف پرداخته است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1043218

وب گردی

وب گردی