استارت طرح مشکوک چندهمسری/ پروژه نفوذ، زنان ایران را هدف قرار داده است؟

به نظر می‌رسد برنامه‌ای بلندمدت در حال اجراست تا زنان ایرانی را میدان‌دار مطالبات و در تعارض با نظام قرار دهد؛ برنامه‌ای که در داخل کشور پیش می‌رود و از خارج، هدایت و پشتیبانی می‌شود.

گروه دانشگاه ایسکانیوز؛ مهدی فیضی‌صفت - جنگ شاید عمری ‌هم‌اندازه بشر در تاریخ داشته باشد. انسان از روزهای آغازین خلقت در حال ستیز برای بقا بود و به نبرد طبیعت رفت تا زنده بماند. در ادامه با شکل‌گیری تمدن‌ها، آرام آرام جنگ، معنای تازه‌ای پیدا کرد و به ابزاری برای قدرت‌طلبی و سرکوب مخالفان تبدیل شد. هزاران سال پیش جنگ‌ها به پیکارهای تن به تن اطلاق می‌شد و هر فرد یا سلسله‌ای، وقتی حریفش را در میدان نبرد شکست می‌داد، پیروز لقب می‌گرفت.

پیشرفت تکنولوژی، ماهیت و شکل جنگ‌ها را نیز تحت تأثیر قرار داد و سلاح‌ها را از شمشیر، گرز و تبر به تفنگ، توپ و تانک تبدیل کرد؛ اما همچنان جنگ، محدود به رویارویی سربازها و فرماندهان بود. در قرن بیستم، استراتژی‌های جنگی از شناسایی نقاط ضعف دشمن و غافلگیری و شبیخون فراتر رفت. شیوه مبارزه نیز تغییر کرد و سیاست‌مداران ترجیح دادند به‌جای صرف هزینه‌های سنگین برای سلاح‌های جنگی و بمب‌های شیمیایی، درخت تمدن کشورهای مخالف را از درون، تضعیف و خشک کنند.

کم کم عباراتی مانند تهاجم فرهنگی، جنگ نرم و شبیخون فرهنگی وارد ادبیات جهان شد و ابرقدرت‌ها برای تسلط یا حداقل بهره‌برداری‌های مستقیم و غیرمستقیم سیاسی، اقتصادی و فرهنگی، روی به روش‌های غیرنظامی آوردند. ورود دشمنان در لباس دوست به داخل بدنه دولت، حکومت مخالفان و تطمیع اطرافیان دشمنان به جاسوسی، شیوه‌هایی سنتی بودند که با روش‌های نوین همراه شدند. در این بین انفجار اطلاعات نیز به‌ویژه گسترش فضای مجازی به کمک قدرت‌های سیاسی جهان آمد.

بسیاری معتقدند شبکه‌های اجتماعی با رخنه به حریم خصوصی کاربران، سلایق، علایق، تفاوت‌های فرهنگی و خواسته‌های سیاسی مردم هر کشور را شناسایی کرده و به‌صورت محرمانه در اختیار ابرقدرت‌ها می‌گذارند تا برنامه‌ریزی دقیق‌تری از کیلومترها دورتر برای رسیدن به مقاصد خود انجام دهند؛ اینجا بود که مفهوم پیچیده و خطرناکی به نام پروژه نفوذ متولد شد؛ پروژه‌ای که از غیرمنتظره‌ترین و دور از ذهن‌ترین مسیرهای ممکن برای ایجاد تشکیک و خوراندن باورهای فکری مورد نظر خود به مردم کشور هدف، بهره می‌برد؛ از رسوخ به لایه‌های بالای مدیریتی کشور تا ایجاد شبهه‌های دینی و عرفی در جامعه.

موضوع مشکوک چند همسری

داستان آقا محمدنقی و دو همسرش، یکی از پربازدیدترین روایت‌هایی بود که به‌سرعت در فضای مجازی دست به دست شد و همراه با پوستری تغییریافته، در شبکه‌های اجتماعی مورد توجه قرار گرفت و حتی رسانه‌های رسمی و خبرگزاری‌های معتبر نیز به سراغ سوژه داغی رفتند که واکنش‌های متفاوت و متناقضی به دنبال داشت.

تبلیغ کارگاه‌های آموزشی مهارت‌های چندهمسری از سوی مؤسسه وطن توحیدی حیات حسنی انجام شد؛ مؤسسه‌ای که مدعی است به هیچ نهاد و ارگانی وابستگی ندارد و هدف اصلی خود را خدمت بی‌منت به هموطنانی می‌داند که از شرایط مساعد زندگی عرف جامعه به دور مانده‌اند. حالا این مؤسسه، یکی از هدف‌هایش را ترویج چندهمسری در نظر گرفته تا به زعم خود مقابل اندیشه‌های هنری کیسینجر بایستد. مدیران مؤسسه وطن توحیدی حیات حسنی، افزایش سن ازدواج دختران ایرانی را طرح‌های استراتژیست مشهور سیاست‌های آمریکا می‌دانند.

در ابتدا، پوستر همایش چندهمسری، شوخی یک یا چند کاربر تلقی شد؛ اما مصاحبه خبرگزاری دولت با یکی از مسئولان مؤسسه وطن توحیدی حیات حسنی نشان داد برگزاری کارگاه چندهمسری در پایتخت واقعیت دارد. این فرد در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه تبلیغ چندهمسری در وضعیت کنونی جامعه چه اولویت و ضرورتی دارد، گفت: «سوپر میلیاردرهایی داریم که بندگان خدا دوست دارند زندگی دوم تشکیل دهند، سفره دیگری را پهن کنند؛ اما جریان فرهنگی غرب‌زده، فمینیست‌های غرب‌گرا و البته فمینیست‌های مذهبی و حتی مسجدی به همراه قانون ظالمانه‌ای که ایجاد شده، مانع از واقعیت مهم چندهمسری در جامعه ما شده‌اند.»

مدافعان حقوق زنان در خدمت دشمن؟

به نظر می‌رسد برنامه‌ای بلندمدت در حال اجراست تا زنان ایرانی را میدان‌دار مطالبات و در تعارض با نظام قرار دهد؛ برنامه‌ای که به زعم بسیاری در داخل کشور پیش می‌رود؛ اما از خارج، هدایت و پشتیبانی می‌شود. ورود زنان به ورزشگاه‌های فوتبال شاید آخرین اتفاقی باشد که با داعیه برخورداری زنان از حقوق شهروندی و البته حمایت گسترده رسانه‌های خارجی به مطالبه‌ای ملی تبدیل شد و نمایندگان مجلس، رئیس جمهور و مراجع عظام نیز درباره آن اظهار‌نظر کردند. عکس‌هایی از حضور زنان در ورزشگاه پیش از انقلاب، در شبکه‌های اجتماعی به‌صورت پرتعداد بازنشر می‌شد و کاربران زیادی، ورود به استادیوم آزادی را رویایی دست‌نیافتی می‌نامیدند.

به‌یکباره شایعه‌ای منتشر شد مبنی بر این‌که دختری مقابل دادگاه انقلاب تهران به‌دلیل شنیدن خبر حکم حبس خود، خودسوزی کرده؛ چون هنگام ورود به ورزشگاه آزادی برای تماشای بازی تیم فوتبال استقلال توسط مأموران نیروی انتظامی بازداشت شده است. این شایعه در صدر اخبار فضای مجازی و رسمی قرار گرفت و احساسات مردم را هم برانگیخت.

هرچند روایت‌های متفاوتی از اصل اتفاق شنیده شد؛ اما رسانه‌های بیگانه، برداشت دلخواه خود را ارائه دادند و سبب شدند تردیدهای زیادی نسبت به خواسته ورزشی بخشی از جامعه ایجاد شود. در واقع برخی رسانه‌ها، ماجرای سحر خدایاری را به‌گونه‌ای جلوه دادند که مطالبه ورزشی قسمتی از جامعه، خط قرمزی حساس برای نظام است تا بدین وسیله زنان را به‌نوعی مقابل حکومت قرار دهند.

دی‌ماه 96 دختری روبروی یکی از شیرینی‌فروشی‌های معروف تهران روی پست انتقال برق ایستاد و روسری خود را بر سر چوب زد تا به حجاب اجباری در جمهوری اسلامی اعتراض کند. دو ماه بعد دختر دیگری، حرکت مشابهی انجام داد و البته اندکی بعد سر از کانادا درآورد و دوستداران و حامیان خود را در تهران، تنها گذاشت! خبرنگاری که در خارج از کشور زندگی می‌کند نیز با راه‌اندازی هشتگی با مضمون چهارشنبه‌های سفید، سعی کرد موج اعتراضات را زنده نگه دارد تا پرچم تعارض با نظام در لوای دفاع از حقوق زنان روی زمین نماند.

کشورهای غربی سال‌هاست داعیه برابری زن و مرد دارند و اسلام را مانعی بزرگ برای تحقق شعار خود قلمداد می‌کنند؛ اما مقام معظم رهبری در آخرین روز از سال 95 صحبت‌هایی مطرح کردند که نشان می‌دهد نیت غربی‌ها چندان هم پاک نیست. رهبر معظم انقلاب در سالروز ولادت باسعادت حضرت فاطمه زهرا (س) در دیدار جمعی از مداحان و ذاکران اهل بیت (ع) سخنرانی و با انتقاد از برخی افراد که با به رُخ کشیدن حرف‌های ناقص و پوچ غرب، درباره نگاه اسلام به زن خدشه وارد می‌کنند، فرمودند: «این فریفتگان غافل، خانه‌داریِ زن را تحقیر می‌کنند، در حالی که خانه‌داری یعنی تربیتِ انسان و تولید والاترین محصول و متاع عالم وجود؛ یعنی بشر.»

رهبر انقلاب اسلامی، بیان برخی مطالب به‌عنوان دفاع از حقوق زن را در واقع تضعیف زن دانستند و خاطرنشان کردند: «قرار دادن زن به‌صورت متاع و ابزار التذاذ در دنیای غرب، به احتمال زیاد جزو توطئه‌های صهیونیست‌ها با هدف نابود کردن جامعه بشری است؛ اما متأسفانه گاهی در داخل کشور و برخی محیط‌های اسلامی نیز وظایف و انتظاراتی در خصوص زن مطرح می‌شود که در حقیقت، کوچک کردن و تحقیر زن است.»

نابرابری جنسیتی در تمام سطوح!

اظهار نارضایتی از توجه بیشتر به مردان در جامعه ایران، سابقه‌ای طولانی دارد و محدود به عرصه‌های فرهنگی یا اجتماعی نیست و حتی در سطوح سیاسی نیز دیده می‌شود. سیده فاطمه حسینی، نماینده مجلس شورای اسلامی و عضو فراکسیون امید از جمله سیاست‌مدارانی بود که به کرسی‌های کم‌تعداد نمایندگان زن در برابر نمایندگان مرد اعتراض داشت و چندی پیش اظهار امیدواری کرد فرصت زنان برای حضور در هیئت رئیس مجلس افزایش یابد. البته تلاش‌های سیاسیون زن نتیجه داد و رکورد حضور زنان در بهارستان با 17 نماینده در مجلس دهم شکسته شد.

هزار و یک روش برای نفوذ

پروژه نفوذ، ادعایی است که مدت‌هاست در گوشه و کنار مطرح می‌شود؛ اما به دلیل حساسیت‌های امنیتی هیچ‌گاه با قطعیت درباره ماهیت و محتوا و البته هویت افراد نفوذی صحبت نشده است. البته مقام معظم رهبری چندین سال پیش درباره نفوذ دشمن به اشکال مختلف هشدار دادند و بر پرهیز از اختلاف تأکید کردند.

رهبر معظم انقلاب 26 مردادماه سال 94 در دیدار اعضای مجمع جهانی اهل بیت علیهم‌السلام و اتحادیه رادیو و تلویزیون‌های اسلامی فرمودند: «نقشه دشمن در منطقه عمدتاً بر دو پایه استوار است؛ یکی عبارت است از ایجاد اختلاف و دومی عبارت است از نفوذ. می‌خواهند در کشورهای اسلامی و در کشورهای منطقه، نفوذی به‌وجود بیاورند که تا ده‌ها سال ادامه داشته باشد. امروز آمریکا آبروی گذشته را در این منطقه ندارد؛ می‌خواهند این را بازسازی کنند. در کشور ما هم قصدشان همین است؛ نیت آنها این بود که از مذاکرات و توافق، وسیله‌ای پیدا کنند برای نفوذ در داخل کشور. ما این راه را بستیم و این راه را به طور قاطع خواهیم بست؛ نه نفوذ اقتصادی آمریکایی‌ها را در کشورمان اجازه خواهیم داد، نه نفوذ سیاسی آنها را، نه حضور سیاسی آنها را، نه نفوذ فرهنگی آنها را. با همه توان که این توان هم بحمدالله امروز توان زیادی است، مقابله خواهیم کرد؛ اجازه نخواهیم داد.»

نفوذ در قالب‌های مختلفی شکل گرفته و بروز پیدا می‌کند و پخش سریال‌هایی مانند «گاندو» و «ترور خاموش» از تلویزیون نشان می‌دهد دشمن از کانال‌های متفاوتی مانند رسانه و مطبوعات و حتی موادهای مخدر صنعتی، در پی تضعیف قدرت سیاسی، نظامی و اقتصادی ایران است.

مجادله داخلی به نفع دشمن خارجی

مطالبات به‌حق زنان همیشه مورد توجه قرار داشته؛ اما هرازچندگاهی موضوعی عجیب با داعیه حمایت از زنان مطرح شده و با ایجاد التهاب در جامعه، اصل نظام را نشانه می‌رود. در این بین متأسفانه برخی از مسئولان با اظهار نظرهای عجولانه، موضوع را پیچیده‌تر می‌کنند.

علی مطهری، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی که چندی پیش، واکنش توهین‌آمیزی نسبت به سؤال دانشجوی دانشگاه شهید بهشتی داشت، در واکنش به جنجال موضوع چندهمسری، یادداشتی در اختیار یکی از خبرگزاری‌ها قرار داد و ذکر کرد: «اتفاقاً بشر امروز بیشتر از بشر دیروز به این حکم [چندهمسری] نیازمند است» این اظهار نظر، واکنش تعدادی از سیاسیون زن را نیز به دنبال داشت. در این بین فائزه هاشمی نماینده سابق مجلس شورای اسلامی اظهار نظر هنجارشکنانه‌ای داشت که مورد توجه رسانه‌های ضد انقلاب نیز قرار گرفت: «اگر آقایان فکر می‌کنند چندهمسری پسندیده است، آن را برای زنان هم آزاد کنند»! چنین اظهار نظرهایی از سوی افرادی که جزو مسئولان کشور بوده‌اند، حتی اگر واکنشی احساسی و بدون فکر باشد، بیش از پیش شائبه نفوذ برنامه‌ریزی شده به باورهای مردم را تقویت می‌کند.

چنین مجادله‌هایی بیش از هر چیز به کام دشمنان خواهد بود و البته مطالبات به‌حق زنان را از مسیر اصلی خارج می‌کند؛ چراکه زنان به‌ویژه دختران جوان، وقتی اظهار‌نظرهای ناپخته و گاهی تلافی‌جویانه را از زبان مسئولان مملکتی می‌شنوند، نسبت به دیگر تصمیمات و اقدامات نیز بدبین شده و نقطه‌نظرات علی مطهری و امثال او را به پای کلیت نظام می‌نویسند.

طرح موضوع چندهمسری، مشکوک است

رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها نیز با اشاره به تعداد بالای جوانان مجرد در جامعه، طرح موضوع چندهمسری را مشکوک دانست. حجت‌الاسلام مصطفی رستمی در این باره به ایسکانیوز، گفت: «نسبت به اصل طرح این موضوعات مشکوک هستیم. در مقاطعی می‌بینیم در حالی که مسائل بسیار جدی در جامعه وجود دارد، مانند جوانان فراوانی که نتوانسته‌اند ازدواج کنند، مشکلات اقتصادی مردم و غیره به‌یکباره فرد یا مجموعه مجهول‌الهویه‌ای، پوستری را طراحی و رسانه هم آن را دنبال می‌کند. به این روش‌ها مشکوک هستیم و فکر می‌کنیم فراموش کردن اولویت‌ها و پرداخت به مسائل غیرواقعی است.»

البته بدنه علمی جامعه نیز از تبلیغات منفی و پر سر و صدای تضییع حقوق زنان در ایران مصون نبوده است. تعدادی از استادان دانشگاهی معتقدند روند جذب اعضای هیئت علمی هم مشمول تبعیض‌های جنسیتی می‌شود، در حالی که براساس آمار منتشر شده در آذرماه 97 توسط مؤسسه پژوهش و برنامه‌ریزی آموزش عالی وابسته به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، تعداد 275 هزار و 749 نفر در مؤسسات آموزش عالی کشور به تدریس اشتغال داشته‌اند که سهم زنان از عضویت در هیئت علمی دانشگاه‌ها، 33.2‌درصد بوده است.

شورای فرهنگی اجتماعی زنان شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز بهمن‌ماه 97 به‌عنوان مرکزی فراقوه‌ای، کارنمای 800 صفحه‌ای پیشرفت‌های قانونی درباره زنان پس از انقلاب را ارائه داد و اعلام کرد در دو دهه اخیر تعداد دانشجویان دختر تقریباً دو برابر شده است. از تعداد یک میلیون و 119 هزار و 15 داوطلب ثبت نام کننده کنکور سراسری 98 نیز تعداد 648 هزار و 845 نفر معادل 57.98 درصد داوطلبان، زن بودند که نشان می‌دهد عرصه بر زنان ایرانی با وجود تبلیغات منفی، تنگ نیست، حتی دختران کشورمان برخلاف بسیاری از کشورهای دنیا؛ حتی ابرقدرت‌هایی مانند آمریکا، حضور در محیط‌های سخت و خشنی مانند نیروهای نظامی را تجربه نمی‌کنند.

البته پروژه نفوذ صرفاً در پوشش مطالبات زنان پیش نمی‌رود و جلوه‌های دیگری نیز دارد. به‌طور مثال فرقه شیرازی سال‌هاست با افراط و تفریط بسیار به ایجاد تفرقه بین شیعیان جهان پرداخته و وحدت اهالی تشیع و تسنن را نشانه گرفته یا داعش با داعیه اسلام واقعی در کمتر از یک دهه، چهره‌ای خشن، تندرو و جنایتکار از دین اسلام به نمایش گذاشته است.

رهبر معظم انقلاب مردادماه 1394 در همان دیدار اعضای مجمع جهانی اهل بیت علیهم‌السلام و اتحادیه رادیو و تلویزیون‌های اسلامی با تأکید بر مقابله با سیاست‌های تفرقه‌افکنانه فرمودند: «ما تشیعی را که مرکز و پایگاه تبلیغاتش لندن است، قبول نداریم؛ این تشیعی نیست که ائمه (علیهم‌السلام) آن را ترویج کردند و آن را خواستند. تشیعی که بر پایه ایجاد اختلاف، بر پایه تمهید و صاف کردن جاده برای حضور دشمن‌های اسلام است، این تشیع، تشیع نیست؛ این انحراف است.»

شاید به تعداد انسان‌های روی زمین، مسیر و شیوه برای نفوذ به ذهن و باورهای مردم ایران و دیگر کشورهای هدف استعمار باشد؛ گاهی در لباس دین و بار دیگر در ردای دفاع از حقوق زنان. هرچند هیچ‌یک از کشورهای صاحب قدرت در جهان، چنین اتهام سنگینی را نمی‌پذیرند؛ اما وقتی اندیشکده مرکز امنیت آمریکای جدید در گزارشی صراحتاً اشاره می‌کند که «ایالات متحده باید از فضای به‌وجودآمده از مذاکرات هسته‌ای با ایران استفاده کرده و شبکه حامیان غرب در ایران را فعال کند تا از این طریق، تغییرات سیاسی-فرهنگی در ایران به‌وجود آورد»، نمی‌توان نگاهی سطحی به پروژه نفوذ داشت و آن را صرفاً توهم یا اتهامی بی‌پایه و اساس قلمداد کرد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1043254

وب گردی

وب گردی