آیین‌نامه جدید فعالیت ژورنال‌ها، 2 ماه آینده اجرا می‌شود/ ایجاد نظام کنترل کیفی ازطریق ژورنال‌های تخصصی

رئیس پژوهشگاه و شبکه آزمایشگاهی دانشگاه آزاد اسلامی از ابلاغ آیین‌نامه جدید فعالیت ژورنال‌های دانشگاه و اجرایی شدن آن تا دو ماه آینده خبر داد.

بابک نگاهداری در گفت‌و‌گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز در پاسخ به سوالی مبنی بر این که چرا دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی ملزم هستند حتما مقالات خود را در مجلات ISI چاپ کنند، گفت: دانشگاه آزاد اسلامی قصد دارد تا آخر آبان ماه جلسات و نشست‌هایی را در این مورد برگزار کرده و 378 ژورنال خود را در حوزه‌های مختلف ساماندهی کند؛ بنابراین آیین‌نامه جدید فعالیت ژورنال‌ها را ابلاغ خواهیم کرد که فاز اجرایی شدن آن در یک الی دو ماه آینده انجام خواهد شد.

او ادامه داد: اگر این کار آغاز شود حتما هر یک از دانشجویان دکتری یکی از مقالات خود را باید در ژورنال‌های دانشگاه آزاد اسلامی قبل از دفاع به چاپ برسانند. این موضوع سه فایده به همراه خواهد داشت؛ اول این که نظام نشر درون‌دانشگاهی دانشگاه آزاد اسلامی با مجموعه بزرگی از استادان و دانشجویان تحصیلات تکمیلی و ژورنال‌های زیادی که دارند شکل می‌گیرد؛ از سوی دیگر دانشگاه یک نظام کنترل کیفی را از طریق این ژورنال‌ها، روی خروجی محتوای پایان نامه‌های انجام شده، انجام می دهد که این موضوع امکان ایجاد نظام کنترل کیفی را فراهم می‌کند.

رئیس پژوهشگاه و شبکه آزمایشگاهی دانشگاه آزاد اسلامی اضافه کرد: فایده دیگر این که فرآیند چاپ مقالات دانشجویان تحصیلات تکمیلی برای جلسه دفاع مطمئنا با نظم و سرعت بیشتری انجام می‌شود. فاز اجرایی این موضوع تا یکی دو ماه آینده اجرا می‌شود.

تشویق پلکانی برای محققانی که مقاله خود را در مجلات دانشگاه آزاد چاپ می‌کنند، موضوع دیگری است که نگاهداری چندی پیش از آن سخن گفته بود؛ اما هنوز در واحدها اجرا نمی‌شود.

او در این باره نیز توضیح داد: آیین‌نامه تشویق پلکانی در هیئت رئیسه به تصویب رسیده است؛ اما نیاز به یک اصلاح جزئی دارد که انجام داده و ابلاغ می‌کنیم. البته این آیین‌نامه در هیئت رئیسه تصویب و در شرف ابلاغ است و پس از ابلاغ، واحدها ملزم به اجرای آن هستند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1043287

وب گردی

وب گردی