پشتیبانی از فناوران و نوآوران کشور با استفاده از مکانیزم‌های مشخص در رابطه با تجاری‌سازی

معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: با استفاده از مکانیزم‌های مشخص از فناوران و نوآوران کشور در رابطه با موضوع تجاری‌سازی پشتیبانی می‌شود.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز به نقل از اداره کل روابط عمومی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، سی‌وچهارمین نشست معاونان پژوهش و فناوری دانشگاه‌های بزرگ کشور، با حضور معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و معاونان و مدیران پژوهشی این دانشگاه‌ها، به میزبانی دانشگاه صنعتی اصفهان برگزار شد.

مسعود برومند معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم در این نشست با تأکید بر برگزاری مستمر و منظم جلسات معاونان پژوهش و فناوری دانشگاه بزرگ، به آثار مثبت این نشست‌ها در این حوزه اشاره کرد و گفت: معاونان پژوهش و فناوری دانشگاه‌های بزرگ با حضور در این جلسات، برنامه‌های خود را با یکدیگر هماهنگ می‌کنند و تصمیم‌گیری‌های مهمی نیز در این حوزه صورت می‌گیرد.

وی بررسی چالش‌های گوناگون حوزه فناوری و پاسخ‌گویی به نیازهای مختلف در رابطه با توسعه آن را از مهم‌ترین موضوعات مطرح‌شده در این نشست عنوان کرد و افزود: با استفاده از مکانیزم‌های مشخص از فناوران و نوآوران کشور در رابطه با موضوع تجاری‌سازی پشتیبانی می‌شود.

معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم، با اشاره به کمبود بودجه پژوهشی دانشگاه‌ها و لزوم ایفای نقش دانشگاه‌ها در توسعه علمی، فناوری و نوآوری، گفت: در این باره، نشست‌های مشترکی بین وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و سازمان برنامه و بودجه برگزار شده تا برای رفع این مشکل اقدامات لازم صورت پذیرد.

برومند با بیان اینکه به طور معمول ۱۵ تا ۲۰ درصد بودجه دانشگاه‌ها باید به حوزه‌های پژوهشی اختصاص یابد، گفت: بودجه پژوهشی کشور که دانشگاه‌ها نیز بخشی از آن محسوب می‌شوند باید به حدود یک و نیم درصد تولید ناخالص ملی برسد که در حال حاضر این رقم کمتر از نصف این مقدار است.

معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم، با تأکید بر پشتیبانی از پارک‌های علم و فناوری توسط وزارت علوم و اولویت قائل شدن دانشگاه‌ها برای حوزه فناوری و توسعه آن گفت: در نقاط گوناگون کشور، پارک‌های علم و فناوری ذیل وزارت علوم، تحقیقات و فناوری شکل گرفته‌اند که در سال جاری، بالاترین نرخ رشد بودجه در کشور مربوط به این پارک‌ها است.

وی با اشاره به بهبود میزان مشارکت صنایع و دانشگاه‌ها نسبت به گذشته، افزود: بحث اصلی امروز این است که چگونه می‌توانیم ارتباطات و تعاملات خودمان را با بخش مختلف جامعه و صنعت افزایش دهیم تا دانشگاه‌ها از منابع آنها در راستای نیازهای فناورانه استفاده کنند.

برومند با تأکید بر فعال بودن کنسرسیوم دانشگاه‌های بزرگ در حوزه محیط زیست، تصریح کرد: این شکل همکاری با وزارتخانه‌های مختلف مانند صنعت، معدن و تجارت، نفت و نیرو شکل منسجمی گرفته و برنامه‌ریزی‌های مناسبی نیز برای آینده صورت گرفته است.

وی همچنین با تأکید بر جایگاه بالای ایران در توسعه علمی جهانی، گفت: یکی از راهبردهای اساسی که وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در این باره دارد، حضور و مشارکت دانشمندان ایرانی در پژوهش‌های علمی بزرگ همچون مرکز پژوهش‌های هسته‌ای اروپا (CERN) است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1043290

وب گردی

وب گردی