شناسایی 60 میلیون چهره با دستگاه تشخیص چهره ایرانی

مدیرعامل یک شرکت دانش‌بنیان از طراحی و ساخت دقیق‌ترین الگوریتم تشخیص چهره در کشور خبر داد و گفت: هم اکنون در تشخیص هویت ناجا بیش از 60 میلیون چهره را در بانک اطلاعاتی شناسایی کردیم و عملا روی 15 پرونده جنایی جواب داده است.

سیدحسین میرحیدری مدیرعامل یک شرکت دانش بنیان در گفت‌وگو با خبرنگار گروه علم و فناوری ایسکانیوز به ساخت دستگاه تشخیص چهره اشاره و اظهار کرد: دقیق‌ترین الگوریتم تشخیص چهره را طراحی و تست کردیم. بطور کلی این سیستم با استفاده از طیف وسیعی از اطلاعات حواس پنجگانه (بینایی، شنوایی، بویایی، چشایی و لامسه) کار می‌کند. این اطلاعات بصورت جداگانه و یا در کنار هم، برای به خاطرسپاری و بازشناسی به کار می‌رود. علاوه بر این موارد اطلاعات محیطی نیز در شناسایی انسانی نقش مهمی دارند. برای مثال شناسایی مجری یک برنامه تلویزیونی در همان برنامه بسیار راحت‌تر از شناسایی او در خیابان و یا هر محل دیگری است. بنابراین شناسایی چهره یک موضوع مهم و فعال تحقیقاتی در زمینه علوم بینایی ماشین، شناسایی الگو و هوش محاسباتی است که همواره محققان این علوم را به مبارزه دعوت می‌کند.

وی تصریح کرد: در پیاده‌سازی این سیستم موفق عمل کردیم و با جرات می‌توان گفت در حال حاضر رتبه یک تا پنجم را در عرصه بین‌المللی در کارنامه خود به ثبت رساندیم.

میرحیدری در ادامه با اشاره به تحریم‌ها اظهار کرد: تحریم کشورهای بیگانه باعث شد که نتوانیم در عرصه‌ بین‌المللی وارد شویم و کاری هم از دستمان برنمی‌آید که وارد بازار جهانی شویم. همچنین در کنار این معضل بزرگترین مشکل ما موضوع خود تحریمی است زیرا علیرغم اینکه مسئولان وزارت دفاع و نیروی انتظامی و سازمان‌های امنیتی ادعا دارند که از شرکت‌های دانش بنیان حمایت می‌کنند متاسفانه این ادعاها گزافی بیش نبوده به گونه‌ای که حمایت از این شرکت‌ها به طور کامل کنار گذاشتند. این در حالیست که ما دقیق‌ترین الگوریتم دستگاه تشخیص چهره را داریم که مراحل تست را با موفقیت پشت سرگذاشته است.

وی تأکید کرد: هم اکنون در تشخیص هویت ناجا بیش از 60 میلیون چهره را در بانک اطلاعاتی شناسایی کردیم و عملا بر وری 15 پرونده جنایی جواب داده است. متاسفانه فناوری اطلاعات ناجا بعد از شش سال زحمت این شرکت ظاهر شد و اعلام کرد می‌خواهیم این پروژه را به مجموعه خودمان واگذار کنیم. حتی اگر 30 تا40 درصد قوی‌تر باشد ترجیح می‌دهیم که از مجموعه خودمان تامین کنیم تا منابع مالی و منافع برای خودمان ضبط شود.

مدیرعامل این شرکت دانش بنیان گفت: متاسفانه با وجود این امر مسئولان کشور همچنان اقدام به واردات سیستم‌های خارجی می‌کنند در حالی که دستگاه تولیدی کشور بهتر از مشابه دستگاه خارجی است.

میرحیدری افزود: علیرغم اینکه در فرمایشات مقام معظم رهبری مدام مسئولان را به استفاده از کالای داخلی و حمایت از شرکت‌های دانش بنیان ترغیب می‌کند متاسفانه مسئولان کشور همچنان این امر مهم را نادیده گرفته و از ساخت کالاهای داخل کشور حمایت نمی‌کنند و تا به امروز کسی پاسخگو نبوده است. این موضوع نشان می‌دهد که شرکت‌ها دانش بنیان یک مهره سوخته هستند که در این حوزه‌ها کار می‌کنند.

وی در ادامه از ساخت دستگاه تشخیص اثرانگشت، اثر عنبیه و تشخیص صدا خبر داد و گفت: اولین گام در تشخیص هویت بر اساس اثر انگشت، نمونه برداری تصویری از اثر انگشت است. با این کار مشخصات نقاط مینوشیا (نقاطی که در آنها خطوط ریز انگشت با هم تلاقی داشته‌ یا پایان یافته‌اند) از تصویر اثر انگشت گرفته می‌شود. جهت ثبت نتایج دقیق‌تر و با کیفیت‌تر، سه اثر از یک انگشت گرفته می‌شود. هر یک از این سه تصویر پردازش شده و خصوصیاتش استخراج می‌شود. سپس این سه مجموعه از خصوصیات آنالیز شده و تحت یک مجموعه خصوصیات واحد قرار می‌گیرد که در بانک اطلاعاتی نوشته می‌شود. بدین ترتیب، خصوصیات ثبت شده قابل اطمینان‌تر خواهند بود و کیفیت تشخیص اثر انگشت بطور قابل ملاحظه‌ای افزایش پیدا می‌کند.

وی همچنین به نرم افزار واژه شناس OCR اشاره کرد و گفت: این نرم‌افزار با بکارگیری یک رابط کاربر مناسب (GUI)، فرآیند ورود تصویر و تشخیص متون را برای کاربر تا حد امکان ساده و سریع کرده است. همچنین قابلیت یادگیری یکی از ویژگی‌های برجسته این نرم‌افزار است که در بالا بردن دقت تشخیص و کیفیت خروجی نرم افزار قدم بزرگی برداشته است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1043295

وب گردی

وب گردی