به کتاب بازگردیم

علاقه‌مندی به کتاب و جایگاه مطالعه نزد رهبر انقلاب بر کسی پوشیده نیست و اثرگذاری ایشان در معرفی و مطرح شدن کتاب‌ها بر آنهایی که منصفانه به میدان نگاه می‌کنند، امری واضح است. حضور ایشان در نمایشگاه کتاب و پیگیری میزان فروش، اقبال مخاطبان به آثار و در جریان تازه‌های نشر قرار گرفتن همه نشان از اهمیت این گونه‌ی فرهنگی در منظر رهبری انقلاب دارد.

به گزارش گروه فرهنگی ایسکانیوز، چند روز پیش در مراسمی شرکت کرده بودم که در آن فیلمی از رهبر انقلاب پخش شد و جمعی از اهالی فرهنگ درباره یک کتاب سخن می‌گفتند. در آن فیلم ایشان به کتابی که خوانده بودند و در آن رشادت‌های یکی از رزمندگان دوران دفاع مقدس شرح داده شده بود، اشاره‌ای کرده و از آن تمجید کردند. آنچه توجه من را به خود جلب کرد این بود که ایشان وقتی اسم کتاب را بردند یکی از مدیران حاضر در جلسه که مأموریت و مسئولیتی فرهنگی دارد؛ همچنین فعالیتش از جنس تعامل با اهالی فرهنگ و حضور مستمر و پیگیر در میدان است، نام کتاب و مشخصات آن را در دفترش ثبت کرد. شاید با این گمان که بعد از جلسه سراغی از کتاب بگیرد و حتی آن را تهیه کند، بخواند و برای تبلیغ و ترویج آن اقدامی کند.

همین که آن مدیر نام کتاب را نوشت ارزشمند است، ولی حرفی که می‌خواهم بزنم این است؛ رهبر یک کشور، که حتما و بی‌شک مشغله‌های بسیاری دارد، از یک کتاب نام می‌برد، جزئیات آن را به‌خاطر می‌سپارد و این‌طور از آن یاد می‌کند که نشان از اهمیت امر مطالعه و خواندن نزد او دارد. به نظر می‌رسید آن مدیر تا پیش از این نام کتاب مذکور را نشنیده بود؛ در صورتی که وظیفه ذاتی او حضور مستمر در عرصه و رصد محصولات فرهنگی است.

علاقه‌مندی به کتاب و جایگاه مطالعه نزد رهبر انقلاب بر کسی پوشیده نیست و اثرگذاری ایشان در معرفی و مطرح شدن کتاب‌ها بر آنهایی که منصفانه به میدان نگاه می‌کنند، امری واضح است. حضور ایشان در نمایشگاه کتاب و پیگیری میزان فروش، اقبال مخاطبان به آثار و در جریان تازه‌های نشر قرار گرفتن همه نشان از اهمیت این گونه‌ی فرهنگی در منظر رهبری انقلاب دارد. کتاب‌هایی که نام آنها را نشنیده‌ایم یا حتی خبر از موجود بودن یا نبودن آنها در بازار نداریم، از سوی ایشان مورد مطالعه قرار گرفته و حین روبه‌رو شدن با مؤلف یا مترجم، ایشان در قامت منتقدی جدی با اثر برخورد می‌کنند؛ به همین خاطر است که وقتی ایشان از یک کتاب تعریف می‌کنند یا نکته‌ای درباره آن مطرح می‌کنند شاهد واکنش بازار به آن کتاب هستیم که به سرعت به یکی از پرفروش‌های کتاب کشور تبدیل می‌شود.

کتاب «من و کتاب» یکی از آثاری است که راویِ مواجهه‌های گوناگون رهبر انقلاب با کتاب است. از راهکارهای ایشان برای گسترش کتابخوانی تا نظراتشان درباره کتاب‌هایی که خوانده‌اند. نکته جالب در مرور این کتاب که توجه خواننده را برمی‌انگیزد، نشان می‌دهد گستره آثاری که ایشان مطالعه کرده وسیع و متنوع است. از روسیه و آمریکا تا آفریقا و آسیا، ایشان آثار نویسندگان را خوانده‌اند و تسلط بسیاری روی آنها دارند. برای نمونه ایشان از کتاب یکی از نویسندگان فقید افغانستان نام می‌برند؛ در حالی که بسیاری از اهالی ادب و فرهنگ نام نویسنده و اثرش را نشنیده‌اند و این گواهی است بر این‌که ایشان به صورت مستمر پیگیر اتفاقات حوزه نشر و کتاب است.

کتاب مورد نظر با توجه به اینکه تصویری از زوایای مختلف در زمینه کتابخوانی از رهبر انقلاب به خواننده نشان می‌دهد، اثری درخور توجه است. بیانات ایشان در زمینه توزیع، ویترین و ورود ایشان به زمینه ترویج، نشان می‌دهد خواندن و مطالعه امری جدی در منظومه فکری رهبر انقلاب است؛ در حالی که حتی بسیاری از مدیران فرهنگی هم خواندن را امری سانتی‌مانتال می‌دانند و جدی به آن نگاه نمی‌کنند. در صورتی که از منظر دینی که دین نیز فرهنگ زندگی‌کردن است، مطالعه جایگاه ویژه‌ای دارد و به‌سادگی از کنار آن نباید رد شد. از این رو کتاب «من و کتاب» برای کسانی که می‌خواهند زاویه‌ای تازه از شخصیت رهبر انقلاب را بشناسند، می‌تواند مفید باشد. اثری که حجم زیادی ندارد، روایت‌های آن کوتاه و مختصر است و خواننده هر روایت را می‌تواند در فرصت یک تنفس کوتاه در میان فعالیت‌هایش بخواند.

وقتی از کتاب به عنوان زیربنای تمدن‌ها یاد می‌شود و تمدن‌های عظیم و بزرگ به میراث مکتوب خود تکیه کرده‌اند، برای ادامه مسیر مقابل خود دست از میراث مکتوب برنمی‌دارند؛ حتی آنهایی که از چنین میراثی برخوردار نیستند تلاش می‌کنند چنین میراثی برای خود دست‌و‌‌پا کنند. بنابراین ما نیز نمی‌توانیم از میراث مکتوب خود غفلت کنیم و می‌بینیم که رهبر انقلاب نیز با وقوف بر اهمیت مطالعه و میراث مکتوب، روی این سرمایه عظیم دست گذاشته و برای حفظ آن تلاش می‌کنند. برای رسیدن به قله‌های تعالی و با توجه به این‌که در آستانه گام دوم انقلاب اسلامی قرار داریم، راه گریزی نیست غیر از این که به کتاب بازگردیم.

کد خبر: 1043370

وب گردی

وب گردی