دولت بانظارت بیشتر مانع از موج جدید گرانی شود/ راهکار مسئولان برای عبور از تنگنای اقتصادی خانواده‌ها شفاف شود

مسئول سیاسی بسیج دانشجویی دانشگاه صنعتی شریف گفت: دولت در شرایط  کنونی که تصمیم بر گرانی بنزین گرفته است، باید با مدیریت درست و به‌هنگام از گرانی و افزایش تورم جلوگیری کند.

سید محمدامین سپیده‌دم در گفت‌و‌گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز با اشاره به سهمیه‌بندی و گرانی قیمت بنزین توسط دولت در چند روز اخیر و اعتراض‌های بعد از آن توسط مردم بیان کرد: طرح سهمیه‌بندی بنزین فارغ از درست یا نادرست بودن آن، به نظر می‌رسد از نظر کارشناسی به بلوغ کامل نرسیده و تمام زوایا و آسیب‌های احتمالی آن به سایر بخش‌های اقتصاد در نظر نگرفته شده است.

وی اضافه کرد: درباره طرح سهیمه‌بندی و گرانی قیمت بنزین نظرات کارشناسی متفاوتی وجود دارد، برخی کارشناسان حوزه اقتصادی این طرح را در راستای کمک‌رسانی به افراد کم در‌آمد جامعه مفید دانسته و برخی دیگر طرح سهمیه‌بندی بنزین را باعث گرانی بیشتر می‌دانند؛ اما ظاهرا کارشناسانی که سران سه قوه با آنها مشورت کردند موافق این طرح بودند!

طرح سهمیه‌بندی بنزین باید با ضوابط قانونی اجرایی شود

مسئول سیاسی بسیج دانشجویی دانشگاه صنعتی شریف با بیان اینکه موافق طرح سهمیه‌بندی و افزایش قیمت بنزین هستم، گفت: به عنوان یک فعال دانشجویی و عضو جامعه زمانی موافق این طرح هستم اما به این شرط که طرح به درستی و با ضوابط قانونی اجرایی شود.

وی افزود: قیمت بنزین در ایران نسبت به سایر کشورهای جهان بسیار پایین بود و طبیعی است که باید شامل افزایش قیمت منطقی می‌شد؛ اما نکته اینجاست که باید برای اجرای یک طرح یا سیاست جدید آمادگی لازم به رسانه‌ها و مردم داده شود.

سپیده‌دم با انتقاد از عملکرد دولت در اجرای ناموفق طرح‌های حوزه اقتصادی در گذشته عنوان کرد: در سال‌های گذشته مردم از طرح‌های اقتصادی که دولت مجری آن بوده است؛ خاطرات خوشی ندارند. به عنوان مثال اگر موضوع خصوصی‌سازی را مورد بررسی قرار دهیم، شرکت یا کارخانه‌ای که معمولاً با رانت به فردی یا بخش خصوصی واگذار شود از سوی دولت هیچ‌گونه حمایت یا نظارتی بر آن صورت نمی‌گیرد.

این فعال دانشجویی مهم‌ترین نگرانی مردم از سهمیه‌بندی و گرانی بنزین را آغاز موج جدید تورم دانست و گفت: باتوجه به اینکه بخش قابل توجهی از انتقال و حمل و نقلی که در کشور انجام می‌شود با بنزین است؛ احتمال گرانی اجناس دور از ذهن نیست که این یک نگرانی درست از سوی مردم است زیرا در سال‌های اخیر مردم و سرپرست‌های خانواده‌ها به اندازه کافی در فشار و تنگنای اقتصادی بوده‌اند.

دولت بر قیمت اجناس و بازار نظارت کند

وی به نظارت دولت بر قیمت اجناس و جلوگیری از گرانی‌های جدید کالاهای اساسی تاکید کرد و گفت: دولت در شرایط کنونی که تصمیم بر گرانی بنزین گرفته است، باید با مدیریت درست و به‌هنگام از گرانی و افزایش تورم جلوگیری کند.

سپیده‌دم ادامه داد: دولت می‌تواند با حذف واسطه‌ها و دلال‌ها بین تولید‌کنندگان و فروشندگان از افزایش قیمت‌ها جلوگیری کرده و ثبات را به بازار برگردانند، موضوعی که روحانی و کابینه‌اش در چند سال گذشته در آن موفق نبوده‌اند.

مسئول سیاسی بسیج دانشجویی دانشگاه صنعتی شریف با اشاره به اینکه برای تصویب و اجرای قانونی مانند سهمیه‌بندی بنزین دولت باید افکار عمومی را آماده می‌کرد، گفت: سران سه قوه باید دلایل طرح سهمیه‌بندی بنزین و منفعتی که برای جامعه دارد را به مردم توضیح داده و تبیین کنند.

وی افزود: اینکه دولت بدون توضیح و تدبیر تنها بگویید که به ازای افزایش قیمت بنزین به مردم یارانه نقدی پرداخت خواهد شد، کفایت نمی‌کند. اینکه شبانه بنزین سهمیه‌بندی شود و یک روز بعد از رسانه ملی توضیحانی توسط مسئولان داده شود، پسندیده نیست و مردم را مجاب نخواهد کرد.

اپوزیسیون پشت اغتشاشات چند روز اخیر ایران

سپیده‌دم در تکمیل سخنان خود گفت: مردم پس از مطلع شدن از اجرای طرح سهمیه‌بندی و گرانی بنزین، مطالبات به حقی از مسئولان داشته و دارند؛ اما متاسفانه مانند اعتراضات گذشته عده‌‌ای نفوذی که وابسته به اپوزیسیون هستند، این مطالبات درست را به انحراف کشاندند.

این دانشجوی دانشگاه صنعتی شریف عنوان کرد: مردم باید راه خود را از این گروه‌های آسیب‌زا جدا کنند و از طریق مجاری قانونی مطالبات اقتصادی و معیشتی به حق خود را مطرح کنند و البته مسئولان نیز باید به مطالبات و وضعیت معیشتی مردم بیش از گذشته اهمیت دهند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1043397

وب گردی

وب گردی