شوراهای شهر و روستا مجاز به وضع عوارض محلی شدند

نمایندگان مجلس شورای اسلامی به شوراهای شهر و روستا مجوز دادند که هزینه‌های خود را از محل عوارض محلی تأمین کنند.

به گزارش گروه سیاسی ایسکانیوز ، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز (دوشنبه) با ۱۶۲ رأی موافق، ۹۲ رأی مخالف و ۴ رأی ممتنع از مجموع ۲۳۳ نماینده حاضر در جلسه، ماده ۴ لایحه «درآمد پایدار و هزینه‌ شهرداری‌ها و دهیاری‌ها» را تصویب کردند.

بر اساس این مصوبه «شوراهای اسلامی شهر و بخش می‌توانند در اجرای قانون وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی کشور و انتخابات شهرداران برای تأمین هزینه‌های شهر و روستا نسبت به برقراری و وضع عوارض محلی اعم از عوارض بر ساختمان‌ها، مستحدثات، تأسیسات، تبلیغات معابر و فضاهای شهری و روستایی و ارزش افزوده ناشی از اجرای طرح‌های توسعه شهری و روستایی و دارایی‌های غیرمنقول در محدوده و حریم شهر و محدوده روستا اقدام نمایند.

عناوین عوارض با توجه به شرایط هر منطقه جغرافیایی به وسیله وزارت کشور و با همکاری شورای عالی استان‌ها حداکثر تا پایان آذرماه هر سال، تهیه و توسط وزیر کشور ابلاغ می‌شود».

همچنین وکلای ملت تبصره‌های این ماده را هم به تصویب رساندند.

بر اساس تبصره ۱، «برقراری هرگونه عوارض و سایر وجوه برای انواع کالاهای وارداتی و تولیدی و همچنین ارائه خدمات که در قانون مالیات بر ارزش افزوده، تکلیف مالیات و عوارض آنها تعیین شده است، همچنین برقراری عوارض به درآمدهای مأخذ محاسبه مالیات، سود سهام شرکت‌ها، سود اوراق مشارکت، سود سپرده‌گذاری و سایر عملیات مالی اشخاص نزد بانک‌ها و مؤسسات اعتباری غیربانکی مجاز توسط شوراهای اسلامی و سایر مراجع ممنوع می‌باشد».

مطابق با تبصره ۲، «شوراهای اسلامی شهر و بخش موظفند نسبت به وضع و تغییر عوارض محلی تا پانزدهم بهمن ماه هر سال برای اجرا در سال بعد اقدام کرده و پس از تصویب، اعلام عمومی کنند».

بر اساس تبصره ۳، «شوراهای اسلامی شهر و بخش می‌توانند نسبت به برقراری، اصلاح، لغو و تصویب نرخ خدمات ارائه شده توسط شهرداری‌ها، سازمان‌ها و مؤسسات و شرکت‌های وابسته به شهرداری و دهیاری اقدام کنند».

بر اساس تبصره ۴، «کلیه اشخاص حقیقی و حقوقی که در محدوده و حریم شهر و محدوده روستا ساکن هستند یا به نوعی از خدمات شهری و روستایی بهره می‌برند، مکلفند عوارض و بهای خدمات شهرداری و دهیاری را پرداخت کنند».

مطابق با تبصره ۵، «چنانچه اجرای طرح‌های توسعه شهری و روستایی مستلزم جابجایی تأسیسات از جمله برق، آب و گاز باشد، باید بدون دریافت وجه از شهرداری و دهیاری انجام پذیرد. شهرداری‌ها و دهیاری‌ها از پرداخت هزینه روشنایی معابر، میادین و پارک‌ها معاف می‌باشند».

بر اساس تبصره ۶، «نحوه وضع و وصول عوارض تفکیک اراضی در محدوده روستا و همچنین الحاق اراضی به محدوده روستا، مطابق قوانین مربوطه در چارچوب دستورالعملی خواهد بود که توسط وزارت کشور ابلاغ می‌شود و صد درصد درآمد این تبصره توسط دهیاری ، صرف عمران و آبادانی همان روستا می‌شود».

کد خبر: 1043436

وب گردی

وب گردی