باید ردیف اعتباری ویژه برای مدارس عشایری درنظر گرفته شود/  ضعف پوشش تحصیلی دوره متوسطه اول و دوم در این مناطق

معاون اسبق آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش گفت: ردیف اعتباری ویژه‌ای در بودجه برای مدارس عشایری و روستایی مخصوصا عشایری مدنظر قرار داده شود.

ابراهیم سحرخیز در گفت‌و‌گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز با اشاره به طرح اخیر مجلس شورای اسلامی در زمینه حذف تنوع از مدارس دولتی کشور و تاثیر آن بر مدارس عشایری، اظهار کرد: این طرح کارشناسی شده نبود، چرایی ایجاد مدارس شبانه‌روزی، عشایری و نمونه دولتی در راستای عدالت آموزشی و کمک به دانش‌آموزان مناطق محروم بوده است.

وی ادامه داد: از جمله مناطقی که از امکانات آموزشی کافی برخوردار نیستند، می‌توان به مناطق عشایری و مناطق صعب‌العبور روستایی اشاره کرد که امکان پوشش تحصیلی مناسب در آن‌ها وجود ندارد، برای راحتی رفت و آمد،‌ دانش‌آموزان می‌توانند در مدارس شبانه روزی ثبت‌نام کنند.

مدارس نمونه دولتی برای شناسایی دانش‌آموزان مستعد روستایی تشکیل شد

این کارشناس آموزش و پرورش گفت: مدارس نمونه دولتی نیز با هدف شناسایی دانش‌آموزان مستعد روستایی تشکیل شده است. مصوبه اخیر مجلس این موضوع را نشانه گرفته بود که خوشبختانه شورای نگهبان این مصوبه را تعلیق کرد تا اشکالات آن برطرف شود. در صورت اجرای مصوبه حذف تنوع مدارس،‌ مدارس عشایری یا شبانه‌روزی حذف خواهند شد.

وی اضافه کرد: دانش‌آموزان عشایری اغلب در کنار خانواده‌های خود از منطقه‌ای به منطقه دیگر کوچ می‌کنند، آموزش این افراد نیازمند هزینه و مربیان کارآزموده است. همچنین باید در راستای ایجاد انگیزه در مربیان مناطق عشایری تلاش بیشتری شود، باید حقوق و مزایای این افراد را به‌طور ویژه‌ درنظر گرفته شود.

کمبود 108 هزار معلم در آموزش و پرورش

معاون اسبق آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش گفت: نباید ملاک و شاخص‌هایی که در مدارس شهری لحاظ می‌شود را برای مدارس عشایری در نظر بگیریم، بلکه باید تراکم دانش‌آموزان در این مناطق کمتر از مناطق شهری باشد. متاسفانه آموزش و پرورش به دلیل نداشتن اعتبارات لازم، با مشکل کمبود شدید نیروی انسانی مواجه است، این وزارتخانه حداقل با کمبود 108 هزار معلم روبروست، تلاش می‌شود این کمبود با اعزام معاونان، بازنشستگان و معلمان خرید خدمت آموزشی یا 2 نوبته کردن مدارس تامین شود. متاسفانه مدارس عشایری نتوانسته‌اند در این زمینه خدمات لازم را ارائه دهند.

وی افزود: رسانه‌ها باید در راستای در نظر گرفتن ردیف اعتباری برای این مدارس تلاش کنند، این موضوع مستلزم آن است که ردیف اعتباری ویژه در بودجه برای مدارس عشایری و روستایی مخصوصا عشایری مدنظر قرار داده شود. زمانی که برای این امر ردیف بودجه در نظر گرفته شود، آموزش و پرورش نمی‌تواند به بهانه نداشتن بودجه، از مبالغ مرتبط با این امر در موارد دیگر مانند پرداخت حقوق استفاده کند.

این کارشناس آموزش و پرورش گفت: دیوان محاسبات بر ردیف‌های بودجه نظارت می‌کند. مصوبه‌ای که منابع مالی آن تامین نشده باشد، زمینه اجرایی ندارد. به عنوان مثال قوانین بسیاری در کتابچه شورای عالی وجود دارد، اما به دلیل نبودن پول و نیروی انسانی راه به جایی نمی‌برد.

وی اظهار کرد: متاسفانه در مدارس عشایری شاهد بیش‌ترین پوشش تحصیلی در دوره ابتدایی هستیم، پوشش تحصیلی در دوره متوسطه اول و دوم ضعیف است و دانش‌آموزان این مناطق انگیزه ندارند، این موضوع در آینده مشکلات متعددی را ایجاد خواهد کرد. ممکن است دانش‌آموزانی که دوران ابتدایی که گذرانده باشند، بار دیگر به بی‌سوادی بازگردند.

سحرخیز در پایان گفت: حتما یک ردیف اعتباری خاص به بخش مدارس عشایر اختصاص داده شده و منابع در این زمینه مد نظر قرار داده شود، باید با توجه به این منابع، استخدام نیروی انسانی لازم یا از نیروی انسانی آموزش دیده در دستور کار قرار گیرد تا بتوان با ایجاد انگیزه و پرداخت پول اضافه کاری از این قشر فرهیخته در مدارس عشایری استفاده کرد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1043486

وب گردی

وب گردی