تمام پول حاصل از افزایش قیمت بنزین باید به مردم برگردد/ منطق اقتصاد می‌گوید اجناس دیگر، نباید گران شوند

عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس گفت: تمام پول حاصل از افزایش قیمت بنزین باید به‌نوعی به مردم برگردد. می‌توانند خدماتی به مردم ارائه دهند و اشتغال ایجاد کنند، در این صورت فشار روی مردم کم می‌شود؛ اما اگر دولت بخواهد پول را در بودجه صرف کند، فشار روی مردم افزایش می‌یابد.

مرتضی عزتی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، درباره اظهار بی‌اطلاعی چند نماینده مجلس شورای اسلامی از افزایش قیمت بنزین توسط دولت اظهار کرد: مجلس از ابتدا در جریان افزایش قیمت بنزین بود. نمایندگان مجلس در برنامه پنجم توسعه، دولت را مکلف به افزایش قیمت بنزین کردند و اتفاقاٌ دولت باید سریع‌تر و به‌یکباره چنین کاری انجام می‌داد.

وی ادامه داد: نمایندگانی که از طرح اظهار بی‌اطلاعی کرده یا مخالفت می‌کنند، احتمالاً به‌دنبال جمع کردن رأی برای انتخابات پیش رو هستند و به همین دلیل می‌خواهند خود را همراه با مردم نشان دهند. این نمایندگان موج‌سواری می‌کنند تا خود را از زیر فشار افکار عمومی بیرون بکشند.

عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس در مورد نگرانی مردم از تأثیر احتمالی افزایش قیمت بنزین بر گرانی اجناس دیگر خاطرنشان کرد: منطق اقتصاد می‌گوید اجناس دیگر نباید گران شوند؛ چراکه نسبت مستقیم با بنزین ندارند و وابسته به گازوئیل هستند.

عزتی بیان کرد: اگر افرادی که کالایی عرضه می‌کنند، بخواهند از فضای موجود سوءاستفاده کنند، اقتصاد این اجازه را به آنها می‌دهد که به بهانه گران شدن بنزین، قیمت کالاها و خدمات خود را افزایش دهند؛ اما اگر دولت و سیستم نظارتی، کنترل و نظارت قدرتمندی اعمال کنند، می‌توانند بیشتر این اتفاقات را مدیریت کنند و در نهایت بخش ناچیزی موفق به سوءاستفاده شود.

وی افزود: این‌که افزایش قیمت بنزین، اقدام خوب یا بدی بوده، بحثی جدا می‌طلبد. فشار روی مردم زیاد است و دولت باید تمام تلاش خود را به‌کار بگیرد تا فشار را از روی مردم بردارد. اگر با افزایش قیمت بنزین، فشار افزایش می‌یاید، نباید این کار را انجام می‌دادند؛ اما اگر با این اقدام، فشار کم می‌شود، باید تمام پول آن را به مردم بدهند، نه اینکه بخشی را در بودجه و قسمتی دیگر را در جاهای دیگر هزینه کنند.

عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس در پایان گفت: تمام پول حاصل از افزایش قیمت بنزین باید به‌نوعی به مردم برگردد. می‌توانند خدماتی به مردم ارائه دهند، مثلاً آنها را بیمه کنند یا دستمزدهای کارگران را افزایش دهند. همچنین می‌توانند اشتغال ایجاد کنند، در این صورت فشار روی مردم کم می‌شود؛ اما اگر دولت بخواهد پول را در بودجه صرف کند، فشار روی مردم افزایش می‌یابد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1043488

وب گردی

وب گردی