تحصیل 40 درصد دانشجویان کشورهای پیشرفته در رشته‌های مهارتی

رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای گفت: در اکثر کشورهای توسعه یافته، 40 درصد دانشجویان در دوره‌ها و رشته‌های تکنیسینی و مهارتی مشغول به تحصیل هستند و آموزش‌های مهارتی را جزو امنیت ملی محسوب می‌کنند.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز به نقل از دانشگاه فنی و حرفه‌ای، ابراهیم صالحی عمران در همایش مهارت‌آموزی با عنوان پنجه‌های کارآمد/سرباز ماهر اظهار کرد: در سال‌های اخیر توجه زیادی به آموزش‌های مهارتی و فنی و حرفه‌ای شکل گرفته است و در صورتی که از تجربیات و پژوهش‌های بین‌المللی انجام گرفته، به‌ویژه توجه به کیفی‌سازی این نوع از آموزش پرداخته نشود، از مسیر اصلی منحرف خواهد شد.

وی ادامه داد: نکات مهم در بحث رشد و توسعه اقتصادی در تجربیات موفق دنیا، بحث تقاضامحوری آموزش به‌جای عرضه‌محوری است. توجه به نیازهای اقتصادی و نیاز جامعه به نیروی انسانی کشور و شناسایی مشاغل و نیازهای آموزشی مشاغل حال و آینده بسیار مهم و اثرگذار است.

رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای یکی از مهمترین فاکتورهای آموزش‌های مهارتی را اطلاعات دانشگاه از بازار کار عنوان کرد و افزود: حرفه‌گرایی در آموزش عالی بسیار مهم است و مشاهده می‌شود در اکثر کشورهای توسعه یافته، 40 درصد دانشجویان در دوره‌ها و رشته‌های تکنیسینی و مهارتی مشغول به تحصیل هستند و آموزش‌های مهارتی را جزو امنیت ملی محسوب می‌کنند و در برنامه‌های استراتژیک، جایگاه ویژه‌ای برای آن باز کرده‌اند.

وی خاطرنشان کرد: نزدیک ۲۰ درصد نیروی کار شاغل در کشورهای پیشرفته دنیا در حوزه مهارتی آموزش دیده‌اند و معتقدم اطلاعات بازار کار و شناسایی مشاغل عامل تأثیرگذاری در این باره است.

صالحی عمران در پایان گفت: استانداردهای آموزش مهارتی باید براساس استانداردهای شغلی و نیازهای حرفه‌ای نوشته شود و نظام‌های آموزشی در این راستا باید باهم ارتباط تنگاتنگی داشته باشند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1043496

وب گردی

وب گردی