۳۸ درصد معلولان بهزیستی قربانیان تصادفات جاده‌ای هستند

معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی کشور معلولیت ناشی از ضایعه نخاعی و حوادث جاده‌ای را از شدیدترین انواع معلولیت‌ها دانست و گفت: بیش از ۱۱ هزار نفر از معلولان تحت پوشش بهزیستی قربانیان تصادفات جاده‌ای هستند.

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، محمد نفریه ، با اشاره به روز جهانی قربانیان ترافیک گفت: از حدود ۲۶ هزار معلول ضایعه نخاعی تحت پوشش سازمان بهزیستی کشور حدود ۱۱ هزار نفر معادل ۳۷ تا ۳۸ درصد قربانیان تصادفات جاده‌ای هستند. هرسال نیز حدود ۱۶۰۰ تا ۲۰۰۰ نفر به تعداد افراد دارای ضایعه نخاعی افزوده می‌شود که ۳۰ تا ۴۰ درصد از این افراد نیز هرساله به دلیل تصادفات جاده‌ای به این گروه اضافه می‌شوند.

وی با بیان اینکه این افراد از تمام خدمات سازمان بهزستی به معلولان دارای ضایعه نخاعی بهره مند می‌شوند، افزود: البته بخشی از این افراد تحت پوشش بیمه درمانی هستند اما کمک‌های سازمان بهزیستی ارتباطی با پوشش بیمه‌ای این افراد ندارد. همچنین از حق بیمه این افراد پولی به سازمان بهزیستی پرداخت نمی‌شود و هزینه‌های سازمان بهزیستی برای این افراد نیز شامل محورهای خاصی است. برای مثال بخش عمده‌ای از خدمات بهزیستی مانند توزیع وسایل بهداشتی و پرداخت حق پرستاری عمدتا شامل معلولان دچار ضایعه نخاعی می‌شود.

معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی کشور با بیان اینکه معلولیت حاصل از ضایعه نخاعی از شدیدترین انواع معلولیت است،گفت: به همین دلیل بسیاری از خدمات سازمان بهزیستی مانند پرداخت حق پرستاری به این افراد پرداخت می‌شود. امسال ۲۲۰۰ نفر افراد پشت نوبتی نیز به لیست افراد دریافت کننده حق پرستاری افزوده شده است. این افراد افراد پشت نوبتی بودند که امسال تحت پوشش این خدمات قرار گرفتند و از ۳ ماه پیش به این افراد حق پرستاری پرداخت شده است.

نفریه با بیان اینکه در مجموع بیش از ۲۶ هزار نفر تحت پوشش دریافت حق پرستاری قرار گرفته‌اند گفت: همان طور که گفته شد از این تعداد ۱۱ هزار معلول ناشی از تصادفات جاده‌ای و وسایل نقلیه هستند که در صدر علل معلولیت قرار دارند.

به گفته وی هزینه‌هایی نظیر پرداخت حق پرستاری، وسایل بهداشتی، کمک توانبخشی، فیزیوتراپی، کاردرمانی و ... تنها بخشی از هزینه‌های حاصل از معلولیت این افراد برای سازمان بهزیستی است. بسیاری از هزینه‌های درمانی و مشکلاتی نظیر زخم بستر و ... از جمله دیگر هزینه‌های ناشی از مشکلات ضایعه نخاعی است چراکه این نوع معلولیت از پرخرج‌ترین انواع معلولیت‌هاست.

ایسنا

انتهای پیام/

کد خبر: 1043500

وب گردی

وب گردی