دانشگاه نباید به ساحت آموزش و پژوهش محدود شود

معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: دانشگاه باید خود را به ساحت آموزش و پژوهش محدود نکند. هرچند این دو شروط لازم هستند؛ اما ماموریت دانشگاه با انتظارات جدید، گسترش می‌یاید.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، غلامرضا غفاری در طرح توانمندسازی سفیران فرهنگی دانشگاه‌های کشور که امروز سه‌شنبه ۲۸ آبان‌ماه ۹۸ در دانشگاه تهران با حضور همسر شهید علی‌محمدی برگزار شد، اظهار کرد: وقتی از مسئولیت اجتماعی که متوجه خانواده دانشگاه است، صحبت می‌شود، سهم دانشجویان و دانش‌آموختگان بسیار مهم و موثر است. هنگامی که از دانشگاه اجتماعی صحبت می‌کنیم، به این معناست که فارغ‌التحصیلان باید با بدنه اجتماعی، پیوند مورد نیاز را ایجاد کنند. طبیعتاً به توانمندی‌هایی باید دست پیدا کنیم که امروز به‌دلیل تغییر و تحولات جامعه و انتظارات و مطالبات، دانشگاه را از قالب خود خارج کرده و به دانشگاهی چندساحتی و چندمنظوره تبدیل می‌کند.

معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری خاطرنشان کرد: دانشگاه باید خود را به ساحت آموزش و پژوهش محدود نکند. هرچند این دو شروط لازم هستند؛ اما ماموریت دانشگاه با انتظارات جدید، گسترش می‌یاید. کارگزاران و دانش‌آموختگان باید مجهز به توانمندهایی باشند که به پرسش‌های امروز جامعه پاسخ دهند.

غفاری بیان کرد: دانشگاه موثر و نافع، دانشگاهی است که در توسعه اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و فنی اثربخش باشد. تاثیر فنی و اقتصادی به‌مراتب راحت‌تر است؛ اما در دو بخش فرهنگی و اجتماعی، کار دشواری در پیش داریم.

وی افزود: مهارت فنی و تخصصی را برمبنای رشته تحصیلی کسب می‌کنند؛ اما توانایی‌های دیگری نیز باید کسب شود که دانشجو را از انزوا خارج کرده و با زنجیره جامعه پیوند بزند. اینجاست که توسعه اجتماعی مهم جلوه می‌کند.

غفاری یادآور شد: با مشورت و تعامل بین وزارت علوم و معاونت ریاست جمهوری در امور زنان و خانواده روی چهار زمینه به اجماع رسیدیم که می‌تواند دریچه‌هایی را باز کرده و توانمندی‌هایی را در سفیران فرهنگی ایجاد کند تا به دیگران نیز منتقل شود.

وی ادامه داد: هرچه بیشتر با حوزه عمومی و سیاست‌گذاری‌ها در این حوزه آشنا شویم، اتفاقات بهتری رخ می‌دهد. با برگزاری یک کارگاه نمی‌توان آنچه در این حوزه وجود دارد را انتقال دهد؛ اما می‌تواند نقطه آغازی باشد تا ایجاد حساسیت کند.

مفاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم خاطرنشان کرد: باید جمعیت هدف خود را به‌خوبی بشناسیم. اگر با نگاهی واقه‌گرایانه ندانیم در چه میدانی ورود می‌کنیم و اقتضائات و شرایط را نشناسیم، نمی‌توانیم ارتباط صحیحی برقرار کنیم و خود را به مدار متصل کنیم. باید رجحان‌ها و نسل‌های جدید را بشناسیم.

غفاری تاکید کرد: باید بدانیم چگونه با نسل جدید ارتباط و دیالوگ برقرار کنیم؛ نسلی که با ما متفاوت است. در گذشته، نسلی ۲۰ تا ۲۵ سال طول می‌کشید و امروز معتقدم یک دهه نیز پاسخگو نیست. هرچه شتاب تغییرات اجتماعی بیشتر می‌شود، فاصله نسلی کمتر خواهد شد.

وی افزود: سعی کردیم کارگاهی بین نسلی برگزار کنیم. جوامع امروز را به‌عنوان جوامع ریسکی می‌شناسند. در حیات اجتماعی با مخاطرات اجتماعی، روانی و فرهنگی روبرو هستیم که باید شناسایی شوند تا بدانیم چگونه می‌توان به مقابله با آنها پرداخت.

غفاری تاکید کرد: وقتی از سیاست‌گذاری صحبت می‌کنیم، بخشی به روند اداری مربوط می‌شود که باید بدانیم چگونه با این بخش‌ها ارتباط برقرار کنیم. برای تجربه زیستی موفق به این مهارت‌ها نیاز داریم.

باید مشکلات کشور را با وحدت حل کنیم

همسر شهید علی‌محمدی در ادامه این مراسم اظهار کرد: آنچه برای من اهمیت زیادی دارد، این است که در کنار تمام مشکلات، نگران خون‌هایی هستم که برای انقلاب ریخته شده است. نباید اجازه دهیم دشمن سوءاستفاده کند.

وی ادامه داد: ارزش زیادی برای شهدای خود قائل هستیم. خبرهای بد زیادی می‌شنویم؛ اما دلیل نمی‌شود دست از آرمان‌های خود برداریم. اگر فردی خیانت می‌کند، دلیل بر بدی تمام مردم نیست.

همسر شهید علی‌محمدی خاطرنشان کرد: باید کارگاهی برای وحدت نیز برپا کنیم تا بدانیم چگونه با یکدیگر صحبت کرده و مشکلات خود را با حرف زدن حل کنیم. متاسفانه صبور نیستیم.

وی افزود: من هم از برخی اتفاقات ناراحت شده‌ام؛ اما دلیل نمی‌شود چشمانم را روی اتفاقات خوبی که در چهل سال گذشته رخ داده، ببندم. به قول امام خمینی (ره) باید به وحدت کلمه برسیم. باید نقاط مشترک را پیدا کرده و با یکدیگر حرف بزنیم تا مشکلات را حل کنیم.

انتهای پیام/

کد خبر: 1043513

وب گردی

وب گردی