برخی ردیف‌های بودجه‌ای آموزش و پرورش صوری است/ مسئولان به مدارس عشایری توجه کنند

یک کارشناس آموزش و پرورش گفت: بخشی از بودجه مدراس عشایر و مناطق محروم به صورت صوری است، زیرا این وزارتخانه هر ساله با مشکل کمبود بودجه چند میلیارد تومانی مواجه بوده و موضوعاتی مانند کمک به مدارس عشایر با محدودیت انجام می‌شود.

مهدی بهلولی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز با اشاره به تاثیر مصوبه حذف تنوع از مدارس دولتی بر مدارس عشایری اظهار کرد: تا جایی که من اطلاع دارم، در طرح مجلس شورای اسلامی در زمینه حذف تنوع از مدارس دولتی کشور، جلسات مختلفی تشکیل شد و نمایندگان نیز نقطه نظرات خود را اعلام کردند،‌ در نهایت مشخص شد منظور نمایندگان از این طرح، حذف مدارس عشایری نبوده است.

وی ادامه داد: طرح حذف تنوع از مدارس دولتی بیشتر بر مدارسی همچون سمپاد و نمونه دولتی متمرکز شده بود، تصور می‌کنم حذف مدارس عشایری امکان‌پذیر نیست.

این کارشناس آموزش و پرورش گفت: دانش‌آموزان عشایری زمانی که بزرگتر می‌شوند،‌ امکان کوچ معلمان با آن‌ها کمتر خواهد بود. خانواده‌های عشایر مجبورند از سنی مشخص، فرزندان خود را به مدارس بزرگتر یا مجتمع‌های آموزشی برخی شهرهای ایران بفرستند تا فرزندانشان بتوانند در این مدارس درس بخوانند.

وی اظهار کرد: تصور نمی‌کنم منظور از مصوبه حذف تنوع از مدارس دولتی، حذف مدارس عشایری باشد. بخشی از ردیف‌های بودجه‌ای که برای این مدارس در نظر گرفته می‌شود، معمولاً روی کاغذ است و به مرحله اجرائی نمی‌رسد.

بهلولی با اشاره به اجرا نشدن ماده 14 اساسنامه مدارس عشایری، با ذکر مثالی در زمینه تحقق نیافتن برخی ردیف‌های بودجه‌ای که برای مدارس در نظر گرفته می‌شود، بیان کرد: بودجه شیر مدارس نیز معمولاً به صورت صوری است؛ چندین سالی است که بودجه مشخصی برای شیر مدارس در نظر گرفته و برای آن ردیف بودجه در نظر گرفته می‌شود، اما در عمل این امر محقق نخواهد شد.

وی با اشاره به صوری بودن برخی ردیف‌های بودجه‌ای آموزش و پرورش اظهار کرد: بخشی از بودجه مدراس عشایر و مناطق محروم و کمک‌های آموزش و پرورش در مناطق محروم نیز مانند بحث شیر مدارس، به صورتصوری است؛ زیرا همان‌طور که می‌دانید این وزارتخانه هر ساله با مشکل کمبود بودجه چند میلیارد تومانی بودجه مواجه است و موضوعاتی مانند کمک به مدارس عشایر و مناطق عشایر با محدودیت انجام می‌شود.

این کارشناس آموزش و پرورش با اشاره به اهمیت توجه به مدارس عشایری و مناطق محروم بیان کرد: ضرورت توجه به مدارس عشایری و مناطق محروم بر هیچ فردی پوشیده نیست، مسئولان باید در زمینه توجه به این مدارس اهتمام ویژه‌ای داشته باشند؛ اما این مناطق در عمل از وضعیت مناسبی در حوزه آموزش برخوردار نیستند، انعکاس گزارش‌هایی درباره این مدارس در رسانه‌ها، بیانگر آن است که مسئولان باید توجه ویژ‌ه‌ای به این مدارس داشته باشند.

وی با بیان اینکه عدالت آموزشی بیشتر به شعار آموزشی تبدیل شده؛ اظهار کرد: مسئولان در زمان تصویب بودجه برای موارد مختلف، بند‌های مختلفی را مدنظر می‌گیرند، اما متاسفانه مشخص نیست دقیقاً چند درصد این بند‌ها به‌طور کامل محقق خواهد شد.

بهلولی در پایان گفت: باید میزان تحقق بودجه آموزش عشایر و کمکی که قرار است در راستای آموزش مناطق محروم در اختیار آموزش و پرورش قرار گیرد، مشخص شود، همچنین مسئولان در راستای محقق شدن این بودجه تلاش کنند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1043585

وب گردی

وب گردی