گزارش سومین مورد طاعون خیارکی درجهان

دانشمندان چینی اعلام کردند که سومین مورد از طاعون خیارکی را در این کشور تشخیص دادند.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، مقامات چینی اعلام کردند که دکتر‌ها سومین مورد طاعون خیارکی را در یک ماه گذشته در این کشور گزارش کرده اند.

اگرچه طاعون تهدید جدی برای زندگی انسان به شمار می رود اما قابل درمان است. طاعون از طریق کک‌های آلوده به«Yersinia pestis»قابل انتقال است.
آخرین مورد، مربوط به یک مرد 55 ساله است که به نظر می رسد طاعون را از یک خرگوش وحشی که شکار کرده بود، گرفته است. این اتفاق در منطقه خودمختار مغولستان رخ داد.

آژانس بهداشت و درمان محلی این کشور طی بیانیه مطبوعاتی توضیح می دهد که این مرد در حال معالجه است و 28 نفر که از نزدیک با وی در تماس بوده اند نیز در قرنطینه هستند که البته در این مرحله، این افراد هیچ علامتی از خود بروز نداده اند.

دو مورد دیگر نیز وجود دارد که مقامات چینی در تاریخ 12 نوامبر 2019 آن را علنی کردند. طاعون خیارکی، که باکتری Yersinia pestis باعث بروز آن می شود، به دلیل همه گیری‌های تاریخی بدنام است. امروزه با استفاده از طیف وسیعی از آنتی بیوتیک‌ها این بیماری در زمان شروع قابل درمان است.

در دهه 1300، طاعون خیارکی حدود یک سوم از مردم اروپا را کشت و به عنوان مرگ سیاه شناخته شد. اگرچه بسیاری از افراد طاعون خیارکی را بیماری باستانی می دانند اما هنوز به‌طور کامل از بین نرفته‌ است.

آخرین اپیدمی طاعون ایالات متحده در دهه 1920 در لس آنجلس رخ داد. از آن زمان، Y. pestis از موش های صحرایی به جوندگان روستایی منتقل و در این مناطق بیشتر رخ می‌دهد.

شیوع طاعون در آفریقا، آسیا و آمریکای جنوبی رخ داده است. از دهه 1990، بیشتر موارد در آفریقا رخ داده و تقریباً همه موارد در شهرهای کوچک، روستاها و مناطق کشاورزی ظاهر می شود.

طاعون خیارکی چیست؟

این طاعون یکی از سه نوع طاعون ناشی از عفونت باکتری Y. pestis است. معمولاً Y. pestis توسط ککهای آلوده که روی حیوانات کوچک زندگی می کنند پخش می شود.

علائم آن شامل تب، سردرد و استفراغ است. متداول‌ترین حالت طاعون است که طی نیش کک یا گازگرفتگی توسط موش آلوده به باسیل به وجود می‌آید.

طاعون ابتدا باعث مرگ تعداد بسیار زیادی از موش‌ها می‌شود؛ بنابراین، کک‌ها به دنبال میزبان دیگر، به انسان‌ها یا حیوانات خانگی حمله کرده و باعث آلودگی آن‌ها می‌شوند.

دورهٔ نهفتگی بیماری بین دو تا شش روز طول می‌کشد. سپس علایم اولیه، یعنی لرز و تب بالا، سرگیجه، درد شدید عضلات و مفاصل، کوفتگی و سر درد ظاهر می‌شوند. پس از ۲۴ ساعت، خیارکهایی بر روی بدن بیمار به‌وجود می‌آیند.

خیارک‌ها غدد لنفاوی هستند که متورم شده‌اند. این خیارک‌ها معمولاً در اطراف ناحیهٔ نیش کک ظاهر می‌شوند و به تدریج بزرگ می‌شوند و بسیار دردناک و حساس هستند. از علایم دیگر کم‌شدن آب بدن و عطش دایمی بیمار است.

درصورتی که بیمار به‌موقع تحت علاج قرار نگیرد، علایم هشدار دهنده‌ای همچون افزایش تعداد ضربان‌های قلب، آشفتگی و هذیان ظاهر می‌شوند. در این صورت بیمار پس از ۳۶ ساعت می‌میرد. البته بین ۲۰ تا ۴۰٪ این بیماران ممکن است به طور ناگهانی، پس از یک دورهٔ نقاهت طولانی، از مرگ نجات یابند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1043589

وب گردی

وب گردی