رهبر انقلاب با افزایش قیمت بنزین موافقت نکرده‌اند/ تصمیم سران قوا مورد حمایت رهبری قرار گرفت

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران معتقد است اعلام حمایت مقام معظم رهبری از تصمیم قانونی شورای هماهنگی اقتصادی مبنی بر افزایش قیمت بنزین، به معنی موافقت یا مخالفت با آن نیست.

محمدصادق کوشکی کارشناس مسائل سیاسی و عضو هیئت علمی دانشگاه تهران در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، درباره سخنان اخیر مقام معظم رهبری مبنی بر حمایت از تصمیم شورای هماهنگی اقتصادی و دلیل این حمایت اظهارکرد: مقام معظم رهبری هیچگاه در امور مربوط به قوه مجریه دخالت نمی‌کنند؛ موضوع افزایش یا عدم افزایش قیمت بنزین، جزو اختیارات دولت و مجلس است.

وی افزود: براساس قانون اساسی نیز رهبری نمی‌تواند به چنین مباحثی ورود پیدا کند؛ امکان دارد مجلس شورای اسلامی به این موضوع که دولت برخلاف مصوبه مجلس در لایحه بودجه سال 98، بنزین را گران کرده اعتراض داشته باشد؛ اما این که آیا دولت بر اساس قانون حق اتخاذ چنین تصمیمی را داشته یا نه، موضوع حقوقی است که مجلس شورای اسلامی وظیفه رسیدگی به آن را برعهده دارد.

کوشکی ادامه داد: مقام معظم رهبری به مباحثی مانند گرانی بنزین که برعهده قوه مجریه است ورود نمی‌کند چراکه طبق قانون اساسی، وظیفه اصلی ایشان اعلام و ابلاغ سیاست‌های کلان کشور است.

این کارشناس مسائل سیاسی با بیان این‌که شورای هماهنگی اقتصادی که سران قوه در آن حضور دارند، یک نهاد جدید نیست تصریح کرد: قوای سه گانه همچنان اختیارات خود را دارند و تصمیماتشان را اتخاذ می کنند؛ شورای هماهنگی اقتصادی، جایگاهی است که تصمیمات قوای سه گانه مطرح و هماهنگ می‌شود. در واقع این شورا تصمیم‌سازی نمی‌کند چرا که در صورت تصمیم‌سازی، اقدام خلاف قانون اساسی انجام داده است.

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران گفت: تصمیمی که در شورای هماهنگی اقتصادی گرفته می شود، تصمیم یک قوه است؛ یعنی دولت تصمیم گرفته، بنزین را سهمیه‌بندی‌ کند و در این شورا مطرح کرده است. امکان دارد فردی در شورا با تصمیم دولت موافقت یا مخالفت کرده باشد اما مجری و تصمیم‌گیر اصلی آن دولت است.

رهبر انقلاب با گرانی بنزین موافقت یا مخالفت نکرده است

کوشکی اضافه کرد: رهبر انقلاب در سخنرانی اخیر خود تاکید کرده‌اند که از خروجی تصمیمات این شورا حمایت می‌کنند؛ این شورا در طول چهار سال گذشته، نزدیک به 100 تصمیم داشته و رهبری به طور کلی تاکید کرده‌اند که از تصمیمات این شورا حمایت می‌کنند. اما ایشان با تاکید بر این که در حوزه بنزین تخصصی ندارند، به طور رسمی اعلام می‌کنند که به این حوزه ورود پیدا نخواهند کرد. از طرفی، ایشان اعلام کردند که برخی کارشناسان با این طرح مخالف و برخی دیگر موافق هستند.

وی تاکید کرد: رهبری هیچ گاه نمی‌گویند که تصمیم دولت درست است؛ حتی در ادامه سخنان خود تاکید می‌کنند که امکان دارد این تصمیم به ضرر بخشی از مردم باشد. عدم حمایت رهبری از تصمیم شورای هماهنگی اقتصادی، به معنی محدود کردن اختیارات قوه مجریه بود درحالی که قوه مجریه با پشتوانه رأی مردم برسرکار آمده و دارای اختیاراتی است. در واقع رهبر معظم انقلاب نمی‌تواند بر خلاف‌قانون اساسی، در مقابل تصمیمات دولت قرار بگیرد.

مجلس می‌توانست از اختیارات خود برای رد این طرح استفاده کند

مقام معظم رهبری تاکید کردند که در این حوزه سررشته‌ای ندارند اما برخی کارشناسان موافق و مخالف گرانی بنزین هستند؛ این موضوع بدین معنی است که ایشان نمی‌خواهند بگویند تصمیم دولت کاملا درست است.

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران با بیان این که اگر مجلس تصمیم بگیرد قیمت بنزین به همان قیمت قبلی تغییر پیدا کند، مقام معظم رهبری از آن حمایت‌ خواهد کرد گفت: ایشان هیچ‌گاه در مقابل انجام وظایف قانونی مجلس شورای اسلامی نمی‌ایستد؛ این که مجلس پس از سخنان رهبری، طرح افزایش قیمت بنزین را در مجلس رد نکرد، موضوعی است که برعهده نمایندگان قرار دارد چرا که نخواستند از حق خود استفاده کنند. در صورتی که نمایندگان این اختیار را داشتند نظرات خود را به راحتی مطرح کنند.

کوشکی یادآور شد: به تعبیر مقام معظم رهبری، ولایت فقیه آمده است تا دیکتاتوری نباشد؛ رهبر انقلاب در سخنان اخیر خود نکاتی را مطرح می‌کنند که در طول 30 سال گذشته بی‌سابقه بوده است. ایشان تاکید می‌کنند که در این حوزه سررشته‌ای ندارند اما برخی کارشناسان موافق و مخالف گرانی بنزین هستند؛ این موضوع بدین معنی است که ایشان نمی‌خواهند بگویند تصمیم دولت کاملاً درست است.

وی تاکید کرد: رهبر انقلاب در سخنان خود با تصمیم دولت موافقت یا مخالفت نکرده است؛ وقتی ایشان می‌گویند که در این حوزه تخصصی ندارند، بدین معنی است که نمی‌خواهند در این امور دخالت کنند. زیرا که قیمت‌گذاری بنزین در حوزه اختیارات ایشان نیست و هیچ‌گاه در اموری که طبق قانون در حوزه اختیاراتشان نبوده دخالت نکرده‌اند.

این کارشناس مسائل سیاسی با اشاره به حمایت‌های مقام معظم رهبری از دولت‌های مختلف گفت: ایشان در 30 سال گذشته، از تمامی دولت‌ها از جمله دولت اصلاحات حمایت کرده‌اند؛ همچنان که از تیم مذاکره کننده هسته‌ای ایران حمایت‌های زیادی را کردند در حالی که همه می دانستند موافق برجام و مذاکره با آمریکا نیستند. مقام معظم رهبری تضعیف مجلس ششم حرام می دانستند؛ مجلسی که 150 نفر از نمایندگان علیه ایشان نامه نوشته بودند.

رهبری هیچ‌گاه نگفته‌اند که تصمیم دولت در حوزه گرانی بنزین درست است

کوشکی حمایت رهبر معظم انقلاب از تصمیم قوای سه گانه را وظیفه دائمی ایشان دانست و اظهارکرد: این موضوع به معنی این نیست که تمامی تصمیم‌های قوای سه گانه درست است. ایشان در موارد متعددی از تصمیمات مختلف حمایت کرده‌اند و آن تصمیم‌ها را صحیح دانسته‌اند؛ اما در سخنان اخیر خود، هیچ‌گاه نگفته‌اند که تصمیم دولت در حوزه گرانی بنزین درست است.

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران در پایان خاطرنشان کرد: اگر رهبر به طور مستقیم با تصمیم دولت مخالفت می‌کردند، این احتمال وجود داشت که حامیان رئیس جمهور به بهانه دفاع از جمهوریت، به خیابان‌ها بیایند و به اموال عمومی آسیب وارد کنند. رئیس جمهور همواره ادعا کرده است که هیچ اختیاری ندارد و لذا اگر رهبری با تصمیم دولت مخالفت می‌کرد، شخص رئیس جمهور به مردم این گونه وانمود می‌کرد که من می‌خواستم مشکلات را حل کنم اما رهبری نگذاشت.

انتهای پیام/

کد خبر: 1043595

وب گردی

وب گردی