14 استان ایران فاقد مدارس اوتیسم هستند/ هزینه دانش‌آموزان استثنایی 5‌برابر سایر دانش‌آموزان است

معاون وزیر آموزش‌و‌پرورش گفت: در حال حاضر 50 مدرسه اوتیسم در کشور وجود دارد؛ اما 14 استان در کشور فاقد این مدارس هستند.

سید جواد حسینی در گفت‌و‌گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز با اشاره به کارگروه اقتصادی آموزش‌و‌پرورش استثنایی اظهار کرد: تامین منابع یکی از مواردی است که می‌تواند منجر به کیفیت‌بخشی به آموزش‌و‌پرورش استثنایی کشور شود. بخشی از این موارد به صورت سالانه از طریق منابع دولتی تحقق می‌یابد و بخشی از آن نیز می‌تواند با تکیه بر ظرفیت‌های درونی آموزش و پرورش استثنایی محقق شود.

وی ادامه داد: همان‌‌طور که می‌دانید ظرفیت‌های درونی آموزش‌و‌پرورش استثنایی بسیار است، در همین راستا خواستم کارگروه اقتصادی در راستای شناسایی ظرفیت‌های درونی اقتصاد آموزش و پرورش استثنایی تشکیل شود.

رئیس سازمان آموزش‌و‌پرورش استثنایی کشور گفت: امیدواریم بر اساس برنامه‌های کارگروه اقتصادی آموزش و پرورش کشور، بتوانیم با کمک لشکر بزرگ اقتصادی آموزش و پرورش،‌ پتانسیل‌های بالقوه و نهفته این حوزه را شناسایی کنیم و آن را بر اساس ظرفیت‌های قانونی موجود به فعلیت برسانیم، با این اقدام به تامین اعتبار در راستای کیفیت‌بخشی به نظام تعلیم و تربیت آموزش و پرورش استثنایی کشور کمک خواهیم کرد، همچنین گام مثبتی در راستای رفاه همکاران در سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور برمی‌داریم.

هزینه دانش‌آموزان استثنایی 5 برابر سایر دانش‌آموزان است

وی با بیان اینکه هزینه دانش‌آموزان استثنایی پنج برابر سایر دانش‌آموزان است، گفت: سرانه فضای آموزشی در سراسر کشور برای هر دانش‌آموز 5.3 متر مربع است، استاندارد این سرانه برای هر دانش‌آموز 8.3 متر مربع در نظر گرفته شده است. سرانه آموزش و پرورش استثنایی برای هر دانش‌آموز 14 در نظر گرفته می‌شود. هزینه دانش‌آموزان در آموزش و پرورش استثنایی از لحاظ سرانه، هزینه‌های مالی و معنوی، پنج برابر دانش‌آموزان عادی است.

سرپرست سابق وزارت آموزش و پرورش با اشاره به آمار مدارس استثنایی در کشور اظهار کرد: نزدیک به هزار و 600 مدرسه استثنایی در سطح کشور وجود دارد، 12 هزار مدرسه نیز در کشور وجود دارد که پذیرای دانش‌آموزان استثنایی هستند. این مدارس دانش‌آموزان استثنایی را که می‌توانند در کنار سایر دانش‌آموزان به ادامه تحصیل بپردازند، پذیرش می‌کنند، به این مدارس تلفیقی «مدارس پذیرا» می‌گویند.

وی افزود: به‌جز 12هزار مدرسه پذیرا، 800 مدرسه در کشور وجود دارد که به این مدارس پشتیبانی می‌گویند، این مدارس را در اصطلاح پشتیبان می‌خوانند. 79 هزار دانش‌آموز استثنایی در کشور وجود دارد؛ همچنین حدود 72 هزار دانش‌آموز نیز در مدارس پذیرا مشغول به تحصیل هستند، در مجموع 152 هزار دانش‌آموز در کشور سراسر کشور تحت پوشش خدمات آموزش و پرورش استثنایی کشور قرار گرفته‌اند.

معاون وزیر آموزش و پرورش گفت: باید ایجاد مدارس اوتیسم در کشور در دستور کار قرار گیرد، در حال حاضر تقریبا 200 کلاس زمینه برای این دانش‌آموزان تعریف شده است؛ یعنی حدود 50 مدرسه اوتیسم در کشور وجود دارد؛ اما هنوز 14 استان کشور فاقد مدارس اوتیسم هستند. بنابراین برای این استان‌ها 200 کلاس زمینه تشکیل شده است، باید برای این 14 استان تمهیدات لازم در راستای ایجاد مدارس اوتیسم صورت گیرد.

وی در پایان گفت: اگر 200 مدرسه استثنایی در کشور ایجاد کنیم، وضعیت تعلیم و تربیت دانش‌آموزان استثنایی به لحاظ فضا و تجهیزات به شرایط استاندارد خود می‌رسد. در تلاش هستیم اعتبار لازم برای این امر را با کمک خیرین فراهم کنیم.

انتهای پیام/

کد خبر: 1043657

وب گردی

وب گردی