ارتقای سطح نظام ارائه خدمات با اجرای طرح هر خانه یک پایگاه سلامت

مشاور وزیر بهداشت گفت: با اجرا شدن برنامه «هر خانه یک پایگاه سلامت» یک سطح به نظام ارائه خدمات سلامت در شبکه اضافه شده و ارائه خدمات سلامت در کشور ارتقا می یابد.

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، محمد آسایی با بیان اینکه در جلسه هماهنگی پایلوت برنامه «هر خانه یک پایگاه سلامت» در سه استان سمنان، کاشان و قزوین که در سالن اجتماعات مرکز مدیریت شبکه معاونت بهداشت با حضور مدیران گروه ها و مجریان این برنامه در این سه استان برگزار شد، گفت: برنامه «هر خانه یک پایگاه سلامت» بسیار پرمحتواست و مطمئنم با توانایی شما و دست اندرکاران برنامه، پایلوت آن به خوبی انجام خواهد شد.

وی به هم پیوسته شدن سطوح ارائه خدمت با اجرای این برنامه را مورد اشاره قرار داد و افزود: این سه استان که برای اجرای آزمایشی برنامه انتخاب شده اند باید خود را به جای کل کشور قرار دهند و نقاط قوت و ضعف برنامه را طوری مشخص کنند که قابل اجرا در کل کشور باشد.

وی ادامه داد: البته هر استان وشهرستان خصوصیات خاص خود را دارد ولی آنچه شما در حین اجرای برنامه به عنوان مشکل یا نقطه قوت ثبت می کنید باید کامل دیده شود. باید برنامه را طوری نقد کنید تا در پایان سه ماه اجرای آزمایشی برنامه مشخص شود که برنامه باید به چه شکل اصلاح شود.

مشاور وزیربهداشت در امور بهداشتی گفت: با آموزش سفیران سلامت خانوار و اجرای طرح «هر خانه یک پایگاه سلامت» یک سطح به نظام ارائه خدمات سلامت در کشور اضافه می شود. این طرح در هیچ کشوری در دنیا انجام نشده و فقط در کویا برخی موارد آن در بخش درمان اجرا شده است.

آسایی با بیان این که در این برنامه باید به حدود ۲۵ میلیون نفر در کشور مبانی و ضوابط اصلی سلامت را آموزش دهید که کار ساده ای نیست، افزود: با توجه به اینکه هر مراقب سلامت در یک پایگاه سلامت ۲۵۰۰ نفر و هر بهورز در یک خانه بهداشت حدود هزار تا ۱۵۰۰ نفر جمعیت تحت پوشش قرار می دهد، در این طرح مراقبان و بهورزان در مجموع حدود ۷۰۰ تا ۸۰۰ سفیر سلامت خواهند داشت که باید آموزش دهند.

وی با اشاره به اینکه در بسته های آموزشی مواردی همچون واکسیناسیون، بیماری های واگیر و غیرواگیر، سوانح و حوادث، اورژانس، سوختگی و موارد دیگری نظیر اینها گنجانده شده است گفت: هر رابط سلامت ۴۰ سفیر سلامت خانوار را تحت آموزش قرار خواهد داد که چگونگی آموزش سفیران و اولویت دادن به آموزش ها بر عهده اوست.

مشاور وزیربهداشت در امور بهداشتی ادامه داد: تحت آموزش های شما سفیر سلامت فرا می گیرد که چگونه پیشگیری، درمان های اولیه و توانبخشی را در خانواده انجام دهد. وقتی یک بیمار دیابتی در مراحل اولیه شناسایی شد در نتیجه بار مراجعه درمانی کاهش خواهد یافت.

آسایی افزود: دلیل اینکه غربی ها به استمرار خدمات خود می بالند به خاطر کاهش مراجعات بعدی به مراکز درمانی و در نتیجه کاهش بار مالی نظام سلامت است. استمرار این خدمات در ایران نیز با اجرای برنامه «هر خانه یک پایگاه سلامت» باید انجام شود.

وی با اشاره به اینکه این سه استان حدود ۵۰ هزار نفر تحت آموزش قرار می گیرند، تاکید کرد: آموزش ها در وهله اول باید چهره به چهره باشد، هرچند به دلیل تحت پوشش قرار گرفتن ۲۵ میلیون نفر در این برنامه ناگزیر از استفاده از آموزش الکترونیک و اپلیکیشن ها نیز خواهیم بود.

مشاور وزیربهداشت در امور بهداشتی گفت: تغییر رفتارهای پرخطرِ افراد و خانواده ها در این برنامه با آموزش های سفیران سلامت باید مشهود باشد و این امر نیازمند ارتباط مستمر شما با این سفیران است.

وی در پایان از رابطان سلامت خواست ارتباط خود با سازمان های مردم نهاد و خیرین را برای کمک به تامین منابع مالی طرح در آینده محکم کنند و از آنها خواست با مستندسازی پایلوتِ برنامه به گسترش کشوری طرح یاری رسانند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1043698

وب گردی

وب گردی