مهم‌ترین عناوین روزنامه‌های دانشگاهی کشور در 30 آبان

«رعایت کردن عدالت در گزینش، تعطیلی نیمی از مراکز علمی- کاربردی کشور و رسیدن مارکسیست‌ها و بهاری‌ها به یکدیگر» از جمله مهم‌ترین عناوین امروز روزنامه‌های دانشگاهی کشور هستند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، روزنامه‌‌های فرهیختگان و آفرینش از جمله روزنامه‌های دانشگاهی کشور هستند که اخبار و موضوعات حوزه آموزش عالی را منعکس می‌کنند.

مهم‌ترین عناوین روزنامه فرهیختگان در 30 آبان به شرح زیر است:

در گزینش عدالت را رعایت کنید

دکتر محمدمهدی طهرانچی، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی خطاب به مدیران گزینش استانی دانشگاه آزاد اسلامی، گفت: «همواره در فعالیت‌های خود با عدالت رفتار کنید. این یک مبحث بسیار مهم در امر گزینش است. پالایش، مراقبت و بهداشت محیط توسط گزینش، برای فضایی که در درون آن قرار داریم نیز بسیار مهم است.»
دکتر طهرانچی با بیان اینکه دانشگاه آزاد اسلامی دارای 34 هزار کارمند است، اظهار داشت: «بدنه کارمندی دانشگاه بسیار عظیم است و بخش اساسی این دانشگاه را در پذیرش و تعامل با دانشجو در بر می‌گیرد. در واقع فضای دانشگاه مبتنی‌بر فضای کارمندی بنیان گذاشته شده و کارمندان نقش جدی در این دانشگاه دارند. از این رو این پایه کارمندی باید سالم، نویدبخش و چابک باشد و گزینش باید در این مبحث با دقت وارد عمل شود.»
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه عدم التزام بدنه کارمندی دانشگاه آزاد اسلامی به دین، انقلاب و اخلاق حرفه‌ای می‌تواند دانشگاه را در انجام رسالت خود عقیم کند، گفت: «پایش مستمر این وضعیت، وظیفه اصلی گزینش دانشگاه آزاد اسلامی است. اگر در این قسمت مراقبت صورت نگیرد، دانشگاه با خسران بزرگی روبه‌رو خواهد شد.» وی خاطرنشان کرد: «فضای دانشگاه باید پویا، پایا و سالم باشد. تمام ارکان دانشگاه باید وظیفه خود را به خوبی انجام دهند. در این بین مباحث مربوط به بدنه کارمندی بسیار مهم است و گزینش باید در این موضوع مراقبت دوچندان داشته باشد.»

مارکسیست‌ها و بهاری‌ها به هم رسیدند

این عنوان روزنامه «فرهیختگان» به انعکاس تجمعات این هفته دانشگاه تهران گزارش می‌دهد. دانشگاه تهران روزهای یکشنبه و دوشنبه این هفته صحنه اعتراض و تجمع‌های دانشجویان این دانشگاه بود که نسبت به طرح افزایش قیمت بنزین و نحوه اجرای آن اعتراض داشتند؛ تعداد دانشجوهای حاضر در این تجمعات 100 نفر یا اندکی بیشتر بود. در این دو روز، گروهی از دانشجویان نزدیک به سردر تاریخی دانشگاه و گروهی دیگر کمی‌ آنطرف‌تر در خیابانی منتهی به محل برگزاری نمازجمعه تهران، پلاکارد بلند کردند و شعار دادند؛ گاهی علیه دولت، گاهی علیه هم!

محمود نیلی‌احمدآبادی در گفت‌وگو با ایسنا درمورد تجمع دانشجویان دانشگاه تهران در محوطه پردیس مرکزی این دانشگاه اظهار کرد: «تعدادی از دانشجویان به سهمیه‌بندی بنزین و مسائل اقتصادی کشور و مسائل روز اعتراض کردند، اما توصیه ما به دانشجویان این است که اگرچه آنها می‌توانند نظرات اصلاحی و انتقادی درخصوص این موضوعات داشته باشند، اما شرایط کشور به‌گونه‌ای نیست ما کاری کنیم که احیانا تاثیر منفی بر وضعیت فعلی داشته باشد. در شرایط فعلی به‌عنوان یک دانشگاه باید از قوه فکری و تفکر خود استفاده کرده و کمک کنیم به جامعه و کشور تا مسائل و مشکلات حل شوند.» وی تاکید کرد: «صرف بیان دیدگاه‌ها به شکل تجمع شاید در این مرحله، کمکی به حل مشکلات و مسائل کشور نکند، بنابراین قدرت دانشگاه در برنامه‌ریزی، تفکر و ارائه راهکارهای علمی و پیشنهادهای اصلاحی است؛ لذا دانشگاه‌ها باید مثل گذشته در این مرحله کمک کنند تا از این مشکلات عبور کنیم.»
دانشجویان حاضر در تجمع‌های روز گذشته را به لحاظ مشی و خط سیاسی می‌توان به چند دسته تقسیم کرد؛ گروهی از دانشجویان موسوم به چپ، بخشی از این تجمع‌ها را رهبری می‌کردند. آخرین حرکت چپ‌های دانشگاه تهران به اردیبهشت‌ماه سال جاری برمی‌گردد، زمانی که با همراهی انجمن اسلامی دانشگاه تهران در پردیس مرکزی این دانشگاه نسبت به حجاب تجمع و اعتراض کردند. شعارهای ساختارشکن، تلاش برای تسری یافتن تجمع به بیرون از دانشگاه و روزه‌خواری علنی بخشی از اتفاقات عجیب این تجمع بود که دو مورد اول آن را می‌توان به تجمع اخیر هم تعمیم داد. شعارهای این جمعیت که ابتدا در رابطه با اعتراض به قیمت بنزین و وضعیت معیشتی مردم بود، رفته‌رفته رنگ و بوی ساختارشکنانه‌ای به خود گرفت. لیدرهای این جریان، ابتدا تلاش داشتند به سردر دانشگاه نزدیک شوند تا با تحریک مردم، اعتراض خود را خارج از دانشگاه دنبال کنند، اما درنهایت، از میان نرده‌های انتهایی خیابان 16 آذر، فریادهای دانشجویانی به گوش می‌رسد که از مردم می‌خواهند خودروهای خود را خاموش و با آنها همراهی کنند. اتفاقاتی که بیش از هر چیز، تداعی‌کننده روزهای پرالتهاب دانشگاه تهران در دی‌ماه 96 بود.
اما در کنار گروه نخست، تعدادی از دانشجویان عضو تشکل‌های دانشجویی انقلابی دانشگاه تهران در نزدیکی سردر دانشگاه جمع شده بودند و اعتراض خود را نسبت به سیاست‌های دولت با شعارهای «اصلاح اقتصادی با شوک‌دادن نمیشه» و «تورم، گرانی، پاسخگو باش روحانی» اعلام کردند و البته با شعارهایی مانند «آشوبگر بی‌ریشه، تهران دمشق نمیشه»، «دانشجوی مسلمان حامی مستضعفان» و «بنزین فقط بهانه‌ست، اصل نظام نشانه‌ست» سعی کردند صف خود را از گروه اول جدا کنند. آنها در تجمعات هر دو روز ، با نماز جماعتی که در کنار سردر پنجاه‌تومنی خواندند، به اجتماع خود خاتمه دادند. ادامه این گزارش را می‌توانید در روزنامه فرهیختگان بخوانید.

بیش از نصف مراکز علمی- کاربردی کشور تعطیل شدند

محمدحسین امید، رئیس دانشگاه علمی- کاربردی در این عنوان روزنامه فرهیختگان گفت: «در دانشگاه علمی- کاربردی ۴۰۰ هزار ظرفیت خالی داشتیم، اما بعید است در تکمیل‌ظرفیت بتوانیم ۸۰ هزار ظرفیت را پر کنیم؛ یعنی ۲۰درصد از این ظرفیت پر می‌شود و ۸۰درصد آن خالی است، اما در بعضی از زیرنظام‌های دانشگاه‌های دیگر بیشتر از این ظرفیت خالی دارند.»امید درخصوص تعطیلی واحد‌های بی‌کیفیت گفت: «سال قبل در دانشگاه علمی- کاربردی خانه‌تکانی محکمی انجام شد. سال ۹۵، ۱۰۷۲ مرکز علمی- کاربردی داشتیم. در حال حاضر ۶۳۲ مرکز داریم که نزدیک به نصف مراکز تعطیل شدند، بخشی از این مراکز توسط دولت تعطیل شد و بخش دیگر در نظام جدید آموزش علمی- کاربردی که نیاز به امکانات خاص داشت نتوانستند ادامه دهند و بخش دیگر به‌دلیل کسب نکردن امتیاز لازم توسط دانشگاه علمی- کاربردی حذف شدند و هر سال این ارزیابی‌ها و سطح‌بندی‌ها انجام می‌شود.»

انتهای پیام/

کد خبر: 1043715

وب گردی

وب گردی