از اختصاص سهمیه بنزین به سرویس مدارس تا تداوم برگزاری آزمون مدارس استعداد درخشان

«محرومیت 4‌درصد دختران از دسترسی به خدمات آموزشی ابتدایی، لزوم افزایش سرانه دانش‌آموزان عشایر، اختصاص سهمیه بنزین به سرویس مدارس، تداوم برگزاری آزمون مدارس استعداد درخشان در سال‌های آینده» از جمله مهم‌ترین عناوین حوزه آموزش و پرورش در هفته گذشته بود.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، آموزش و پرورش در هفته گذشته، هفته‌ای آرام را پشت سر گذاشت؛ از جمله برنامه‌هایی که در این حوزه برگزار شد می‌توان به همایش ملی پنجه‌های کارآمد سربازان ماهر و همایش ملی بانوان و خانواده خیرین مدرسه‌ساز اشاره کرد. اخبار حوزه آموزش و پرورش از تاریخ 25 تا 31 آبان‌ماه در بسته خبری با عنوان یک هفته با آموزش و پرورش توسط گروه دانشگاه ایسکانیوز منتشر می‌شود.

از جمله مهم‌ترین عناوین هفته گذشته این حوزه می‌توان از «محرومیت 4‌درصد دختران از دسترسی به خدمات آموزشی ابتدایی، لزوم افزایش سرانه دانش‌آموزان عشایر، اختصاص سهمیه بنزین به سرویس مدارس، تداوم برگزاری آزمون مدارس استعداد درخشان در سال‌های آینده» یاد کرد.

فراخوان شرکت در جشنواره فریادهای شادی و نغمه‌های اردویی به مدارس کشور ابلاغ شد

فراخوان شرکت در جشنواره فریادهای شادی و نغمه‌های اردویی به مدارس کشور ابلاغ شد. این فراخوان به عنوان اقدامی عملیاتی در پاسخ به پرسش مهر 98 رئیس جمهوری مبنی بر ایجاد محیط دلپذیر، شاد، دلخواه و پرنشاط در مدرسه و اقدامات دولت، خانواده، معلمان و خود دانش‌آموزان در راستای شاداب‌تر شدن محیط است.

دانش‌آموزان و فرهنگیان علاقه‌مند برای شرکت در این جشنواره می‌توانند با تشکیل یک تیم 7 نفره برای تولید اثر طبق ضوابط اعلام شده ارسال آثار به سازمان دانش‌آموزی شهرستان‌ها و مناطق اقدام کنند،‌ این افراد می‌توانند با شرکت در مراحل شهرستانی و استانی از جوایز این جشنواره بهره‌مند شوند که از جمله آن می‌توان به کمک‌هزینه سفر زیارتی عتبات عالیات، کمک‌هزینه سفر زیارتی مشهد مقدس، قم، جمکران و شیراز، شرکت در اردوی ملی، کمک‌هزینه خرید گوشی تلفن همراه، تبلت، دوچرخه و لوازم ورزشی اشاره کرد.

این جشنواره با محوریت دانش‌آموزان و هدایت مربیان در قالب فعالیت تیمی با هدف ایجاد شور و نشاط در مدرسه و دانش‌آموزان، تقویت نقش شادی در سالم‌سازی مدارس و کاهش آسیب‌های اجتماعی، خلق آثار جدید در حوزه فریادهای شادی و تحول کیفی در محتوای فریادهای شادی برگزار می‌شود.

نشاط اجتماعی

خانواده عامل اصلی کاهش مطالعه دانش‌آموز است/ مطالعه باید در برنامه تحصیلی دانش‌آموزان گنجانده شود

هفته گذشته، هفته کتاب و کتابخانی نام گرفته بود، مجید ابهری استاد دانشگاه، رفتارشناس و آسیب‌شناس اجتماعی در گفت‌و‌گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز فضای مجازی را رقیب اصلی مطالعه کتاب و مجلات در کشور می‌داند، وی معتقد است افراد با حضور در شبکه‌های اجتماعی کمتر فرصت می‌کنند کتاب‌های مختلف را مطالعه کنند؛ در حالی که در کشورهای اروپایی در ایستگاه‌های اتوبوس و مترو، کمتر فردی را می‌توان یافت که مشغول مطالعه کتاب یا روزنامه نباشد.

وی افزود: مطالعه باید به عنوان یک فعالیت فردی و اجتماعی در برنامه تحصیلی دانش‌آموزان گنجانده شود، رسانه‌ها می‌توانند در افزایش سرانه مطالعه در میان افراد جامعه مخصوصاً دانش‌آموزان نقش موثری را ایفا کنند. به عنوان مثال صدا و سیما با برنامه‌های متنوع می‌تواند خانواده‌‌ها را به مطالعه بیشتر تشویق کند.

این استاد دانشگاه گرانی کتاب را یکی از عوامل کاهش گرایش به مطالعه افراد جامعه دانست و بیان کرد: در برخی موارد یک دانشجو توان خرید برخی از کتاب‌های مفید و ضروری را ندارد، این موضوع شامل حال دانش‌آموزان و حتی کارمندان نیز می‌شود.حمایت از کتاب و چاپ آن توسط دولت و پرداخت یارانه به ناشران می‌تواند این کمبود را تا حدودی جبران کند، ناشران می‌توانند با قیمت مناسب کتاب‌های لازم و ضروری را به دست علاقه‌مندان برساند.

دکتر مجید ابهری

تداوم برگزاری آزمون مدارس استعداد درخشان در سال‌های آینده

فاطمه مهاجرانی رئیس مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان و دانش‌پژوهان در هفته گذشته از تداوم برگزاری آزمون مدارس استعداد درخشان در سال‌های آینده خبر داد و گفت: مدارس استعدادهای درخشان برای آزمون ورودی پایه هفتم، با همان روال قبل پیش‌می‌روند، یعنی آزمونی را برگزار می‌‌کنند که از جنس پیشرفت تحصیلی نباشد؛حتماً برای سال آینده، ابزاری از جنس آزمون خواهیم داشت. امیدوار هستیم در سال‌های آینده با همکاری معاونت آموزش ابتدایی بتوانیم مدل آزمون را تغییر بدهیم؛ اما تا زمانی که این اتفاق نیفتاده؛ حتماً آزمون برگزار خواهد شد.

وی ادامه داد: حتماً باید آزمون برگزار شود، چراکه اولاً متقاضی مدارس زیاد است و دوما باید افراد ویژه انتخاب شوند. تا زمانی که اتفاقات مطلوب در این حوزه رخ ندهد؛ تنها راهکار برگزاری آزمون است. امیدوارم بتوانیم با همکاری آموزش ابتدایی، دانش‌آموزانی که در کلاس عملکرد متفاوتی دارند را شناسایی کنیم به ‌عنوان‌مثال دانش‌آموزانی که مطالب را سریع یاد می‌گیرند. این دغدغه وجود دارد که بتوانیم جلوی اعمال سلیقه را بگیریم. آزمون‌هایی از جنس قلم کاغذی و چند گزینه‌ای با وجود ایراداتی که دارند، جلوی تضعیف حق را می‌گیرد؛ چراکه همه در یک آزمون شرکت می‌کنند و در نتیجه یا قبول می‌شوند یا قبول نمی‌شوند.

فاطمه مهاجرانی

واریز بیش از 48 میلیارد ریال به حساب فرهنگیان بازنشستگان شهریورماه

بیش از 48 میلیارد ریال سهم‌الشرکه به حساب معلمان عضو صندوق ذخیره فرهنگیان که از دوم مرداد تا اول شهریور 1398 بازنشسته شده‌اند نزد بانک ملی واریز شد، بخشی از آن مربوط به مطالبات سهم دولت است. اعضای بازنشسته صندوق ذخیره فرهنگیان سهم‌الشرکه خود شامل سهم عضو، سهم دولت و سود ناشی از فعالیت‌های اقتصادی را دریافت کردند و سهم‌الشرکه اعضای انصرافی، بازخرید و از کار افتاده نیز به حساب آن‌ها واریز و درباره اعضای متوفی نیز طبق قانون عمل می‌شود.

این اعضا همچنین مطالبات سهم دولت تا پایان سال 1390 را دریافت کرده‌اند و در صورت قطعیت رای صادر شدخ از سوی دیوان عدالت اداری و واریز سهم دولت برای سال‌های برنامه پنجم توسعه، مبالغ مذکور به حساب آنان واریز خواهد شد. این رقم تمام دریافتی فرهنگیان بازنشسته مذکور نیست؛ زیرا سود سال مالی منتهی به 31 شهریور 1398 نیز پس از تقسیم سود در بین اعضا، به حساب این افراد واریز و به حساب فرهنگیان عضو نیز منظور می‌شود. بنابراین فرهنگیان بازنشسته، باید حساب بانکی مرتبط با صندوق ذخیره فرهنگیان را برای واریز سود و مطالبات سهم دولت در مراحل بعد فعال نگه دارند.

بازنشسته

سهمیه بنزین به سرویس مدارس اختصاص می‌یابد

محسن حاجی میرزایی وزیر آموزش و پرورش از اختصاص سهمیه سوخت به سرویس مدارس خبر داد‌ و گفت: با هماهنگی به عمل آمده سهمیه سوخت مورد نیاز سرویس مدارس تامین خواهد شد. این سهمیه پس از ثبت‌نام کلیه سرویس‌ها و بررسی میزان مورد نیاز از روز اجرای سهمیه بندی یعنی ۲۴ آبان جاری محاسبه و اعمال خواهد شد.

محسن حاجی میرزایی

نسل جدید باید چرایی تقابل با آمریکا را درک کند/ مضامین جنایات آمریکا به شیوه هنرمندانه وارد کتب درسی شود

اخیرا طرحی در مجلس تحت عنوان طرح الزام گنجاندن سرفصل جنایات آمریکا در کتاب‌های درسی مطرح شده است. ابراهیم سحرخیز کارشناس آموزش و پرورش و معاون اسبق آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش با تاکید بر کمیت و کیفیت مضامین استاد لانه جاسوسی و جنایات آمریکا گفت: ضرورت دارد مضامین جاسوسی و جنایات آمریکا براساس اسناد متقن در کتاب‌های درسی و دیگر اسنادی که به عنوان تاریخ معاصر کشور مورد استفاده قرار می‌گیرد، وارد شود. باید کمیت و کیفیت مضامین اسناد لانه جاسوسی مورد بررسی قرار گیرد، همچنین باید مشخص شود این مضامین در کدام کتاب و مقطع تحصیلی باید به دانش‌آموزان آموزش داده شود.

وی افزود: این مطالب باید به شیوه هنرمندانه وارد کتب درسی شود که برای دانش‌آموزان جذاب باشد،‌ برنامه‌ریزان درسی باید این امر مهم را در دستور کار خود قرار دهند، به اعتقاد من صحیح نیست اگر مجلس بخواهد نسبت به جزئیات و شیوه تنظیم مضامین جاسوسی آمریکا ورود پیدا کند،‌ تنظیم جزئیات شیوه مضامین جاسوسی آمریکا باید به کارشناسان و اهل فن واگذار شود.

ابراهیم سحرخیز

۳۰‌درصد مدارس نیازمند تخریب، نوسازی و مقاوم‌سازی است

محسن حاجی میرزایی، وزیر آموزش و پرورش در همایش ملی بانوان خیر مدرسه‌ساز اعلام کرد ۳۰درصد مدارس نیازمند تخریب، نوسازی و مقاوم‌سازیست،‌ از این تعداد ۱۲درصد مدارس نیازمند تخریب و نوسازی و ۱۸درصد نیازمند مقاوم‌سازی است. در همین راستا از سازمان نوسازی مدارس خواهش کردم تا نیازهای وزارت آموزش و پرورش را در معرض آگاهی مردم بگذارند تا هرکسی با سرمایه کم یا زیاد امکان مشارکت داشته باشد.

ناصر قفلی رئیس جامعه خیرین مدرسه ساز در این مراسم اظهار کرد: ۴۰‌هزار کلاس نیمه‌کاره در‌ کشور وجود دارد که ۲۴هزار کلاس آن مربوط به مدارس دولتی است، ما قول داده‌ایم نسبت به ساختن این کلاس‌ها اقدام کنیم، ۱۶هزار کلاس نیز به همت خیرین وابسته است.

تخریب مدارس در زلزله

میانگین سواد جامعه عشایری 70‌درصد است/ سرانه دانش‌آموزان عشایر باید تقویت شود

یکی از مواردی که بسیاری از مسئولان و کارشناسان از آن گلایه دارند، اجرا نشدن ماده 14 اساسنامه مدارس عشایری است، بر اساس این ماده وزارت آموزش و پرورش موظف است به منظور تحقق عدالت آموزشی و بسترسازی توسعه متوازن در مناطق عشایری، ردیف اعتباری خاص با عنوان توسعه آموزش و پرورش عشایری با هماهنگی سازمان مدیریت برنامه‌ریزی کشور و لوایح بودجه سالیانه منظور کند. کرمعلی قندالی رئیس سازمان امور عشایر در گفت‌‌وگو با ایسکانیوز از برگزاری جلساتی در راستای اجرایی سازی این ماده خبر داد و گفت: ما جلساتی با معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش و مدیرکل دفتر توسعه عدالت آموزشی و آموزش عشایر در زمینه مسائل مربوط به عشایر برگزار کردیم، امیدواریم بتوانیم از ظرفیت فراکسیون عشایر در مجلس استفاده کنیم.

وی بیان کرد: تلاش می‌کنیم سرانه هر دانش آموز عشایر در بودجه‌ریزی سال جاری افزایش پیدا کند، در حال حاضر به دلیل شرایط دشواری که در این مناطق وجود دارد، سرانه این دانش‌آموزان نسبت به شهر و روستا بالاتر است؛ اما باید در راستای تقویت این سرانه تلاش کرد.

فرصت سینما مدرسه در بیش از 100هزار مدرسه فراهم می‌شود

علی رمضانی مدیر کل فرهنگی هنری اردوها و فضاهای پرورشی از فراهم شدن فرصت سینما مدرسه در بیش از 100هزار مدرسه در آینده خبر داد و گفت : ما با همکاری مدیرکل دفتر انتشارات و فناوری آموزشی در تلاشیم تا در بیش از صد هزار واحد آموزشی فرصتی به نام «سینما در مدرسه» فراهم کنیم. به این مفهوم که فیلم‌هایی که براساس سیاست‌های آموزش و پرورش ساخته می‌شود و فیلم‌هایی که دانش‌آموزان در جشنواره‌ها می‌سازند، در مدارس به نمایش درآید و معلمان و دانش‌آموزان جلسه نقد و بررسی برای آن فیلم برگزار کنند.

رمضانی ادامه داد: امروزه فضای آموزش تک بعدی شده است، اگر ما بخواهیم جشنواره‌ای قوی داشته باشیم باید در مدارس فضایی برای فرهنگ و هنر فراهم کرده و بتوانیم در بحث محتوای آموزشی کتاب‌ها از فیلم آموزشی استفاده کنیم. مطابق برنامه‌ریزی‌هایی که داشتیم قرار شد هم‌زمان با برگزاری جشنواره‌ها، کارگاه و کلاس‌های آموزشی برای معلمان و دانش‌آموزان برگزار شود تا این افراد به عنوان سفیران ما در مدارس حضور داشته باشند و در نهایت به ارتقای کیفیت جشنواره در آینده کمک کنیم.

تصویر مرتبط

4‌درصد دختران از دسترسی به خدمات آموزشی ابتدایی محروم هستند

معصومه ابتکار معاون رئیس جمهور‌ در امور‌ زنان و خانواده در همایش ملی بانوان و خانواده خیرین مدرسه‌ساز گفت: پس از انقلاب، گام‌های بزرگی در آموزش عالی رخ داد و شاهد برداشتن گام‌های بزرگ در این حوزه بوده‌ایم. به گفته ارزیابان شاخص‌های پیشرفت به خوبی پیش رفته است.

وی افزود: ۳۸درصد دختران از دسترسی به خدمات آموزشی ابتدایی محروم بودند که در حال حاضر این عدد به کمتر از ۴‌درصد رسیده است. جمعیت دختران بازمانده از تحصیل سه تا چهار برابر پسران است. در این شرایط نمی‌توان از نقش خیرین مدرسه‌ساز غافل شد. این افراد برای برقراری عدالت آموزشی تلاش می‌کنند. باید برای دختران و پسران خدمات آموزشی برابر برقرار کنیم، امیدوارم بتوانیم از حمایت ویژه خیرین در این زمینه بهره‌مند شویم.

معاون رئیس جمهور‌ در امور‌ زنان و خانواده گفت: کیفیت مدارس از نظر مقاوم‌سازی، حفظ محیط زیست، مدیریت پسماند، توجه به هویت ایرانی در معماری و هوشمندسازی مدارس باید مورد توجه مسئولان قرار گیرد.

ابتکار

انتهای پیام/

کد خبر: 1043741

وب گردی

وب گردی