کره شمالی: واشنگتن مسئول شکست احتمالی مذاکرات است

یک دیپلمات ارشد کره شمالی ضمن مقصر دانستن آمریکا در هرگونه شکست احتمالی مذاکرات درخصوص شبه جزیره کره، اظهار داشت که احساس خیانت از سوی واشنگتن دارند.

به گزارش گروه بین الملل ایسکانیوز ، «چو سون هوی» معاون وزیر خارجه کره شمالی آمریکا را مسئول و مقصر اصلی شکست احتمالی مذاکرات شبه‌جزیره کره توصیف کرد.

خبرگزاری «یونهاپ» به نقل از خانم چو نوشت اگر فرصت مذاکره و استفاده از دیپلماسی برای حل مشکل شبه‌جزیره کره از بین برود، پیونگ‌یانگ آمریکا را مقصر آن می‌داند.

به نوشته خبرگزاری «رویترز» وی همچنین توضیح داد که کره شمالی گام‌هایی را برای اعتمادسازی با ایالات متحده برداشته اما تمام چیزی که در ازای آن دریافت کرده، حس خیانت [از سوی واشنگتن] بوده است.

چو که به مسکو سفر کرده در دیدار با «سرگئی لاوروف» وزیر خارجه روسیه نیز گفت درباره نگرانی‌های امنیتی منطقه شرق آسیا صحبت کرده و دو کشور توافق کردند تا همکاری‌های استراتژیک را تقویت کنند.

پیش از این نیز رئیس تیم مذاکره کننده اتمی کره شمالی اعلام کرده بود که با وجود رویکرد خصمانه آمریکا علیه این کشور، شروع دوباره مذاکرات غیرممکن است.

رئیس‌جمهور آمریکا و رهبر کره شمالی در سال 2018 و در کشور سنگاپور مذاکراتی را برگزار کردند که نتیجه‌ای نداشت. پس از آن دور دوم مذاکرات میان رهبران این دو کشور در پایتخت ویتنام برگزار شد که آن نیز به شکست ختم شد. بار سوم، ترامپ و کیم در منطقه غیرنظامی در مرز دو کره دیدار کردند و از آن به بعد به دلیل عدم پایبندی واشنگتن به تعهداتش در مقابل کره شمالی، هیچ‌گونه پیشرفتی در روابط دو کشور حاصل نشده است.

همچنین سال گذشته رهبران دو کره سه نشست برگزار کردند و مون و کیم توافق کردند که روابط را بهبود ببخشند و طرح‌های تجاری متوقف شده خود را ازسربگیرند اما به واسطه تشدید تحریم‌های آمریکا علیه کره شمالی و عدم انعطاف واشنگتن در مقابل پیونگ‌یانگ، تاکنون هیچ پیشرفت قابل ملاحظه‌ای در روابط دو کشور و همچنین روابط کره شمالی با آمریکا صورت نگرفته است.

کد خبر: 1043827

وب گردی

وب گردی