پای لَنگ درمان در کفش فرهنگ/ چرا وزارت بهداشت برای برگزاری جشنواره غیرقانونی اصرار دارد؟

وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی درحالی سال‌ها اصرار بر برگزاری جشنواره‌ فرهنگی هنری سیمرغ دارد که مجوزی برای برگزاری آن نداشته است و از طرف دیگر این وزارتخانه وظیفه‌ای در ورود به حوزه فرهنگ و هنر ندارد.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، جشنواره بین‌‌المللی سیمرغ، دهمین دوره خود را پشت سر گذاشت و با شعار «سالم زیستن، هنر است» دانشجویان دانشگاه‌های علوم پزشکی علاقه‌مند به فعالیت در عرصه‌های هنری را دور هم جمع کرد؛ جشنواره‌ای که توسط متولی بهداشت و درمان در کشور برگزار می‌شود و البته مجوز فعالیت ندارد!

نخستین جشنواره فرهنگی دانشجویان دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور بهمن‌ماه 1387 با حمایت معاونت فرهنگی، دانشجویی وزارت بهداشت در اصفهان برگزار شد تا به زعم خود فرصتی برای به نمایش گذاشتن جلوه‌های خلاقیت، هنر و باورهای معنوی دانشجویان در رقابتی سالم و هدفمند فراهم کند.

جشنواره سیمرغ که پسوند بین‌المللی را یدک می‌کشد؛ برای خیره کردن چشم‌ها یا افزایش کیفیت، با شکوه بسیار برگزار می‌شود و از جمله مراسم لوکس و تجملاتی در حوزه فرهنگ و هنر به حساب می‌آید. البته وزارت بهداشت با دعوت از افراد صاحب‌نام در حوزه‌های مختلف هنری به عنوان داور و دبیر سعی کرده است اعتبار ویژه‌ای به این جشنواره ببخشد.

دهمین دوره جشنواره سیمرغ در پنج بخش «هنرهای تجسمی» به دبیری مرتضی دیباج، «ادبی» به دبیری عبدالجبار کاکایی، «موسیقی» به دبیری بابک زرین، «فیلم» به دبیری محمدمهدی عسگرپور و «تئاتر» به دبیری حسین پارسایی برگزار شد و برندگان هر بخش معرفی شدند.

البته لوکس و تجملاتی بودن این جشنواره باعث شده تا برخی از کارشناسان حوزه فرهنگ و هنر به ریخت‌وپاش وزارت بهداشت، نقدهایی وارد کرده و درباره چرایی ورود این وزارتخانه به حوزه غیرمرتبط سوالاتی مطرح کنند؛ از جمله اینکه «چرا با وجود وزارت ارشاد به عنوان متولی فرهنگ کشور، وزارت بهداشت که کمترین ارتباط را با حوزه هنر دارد، وارد این عرصه شده است؟»، «چه توجیهی برای هزینه‌های گزاف برگزاری جشنواره سیمرغ وجود دارد؟» و سوالات دیگری که مسئولان و متولیان بهداشت و درمان کشور می‌توانند به آن پاسخ دهند.

جشنواره‌های دانشگاهی مجوز نمی‌خواهند!

از طرف دیگر حساسیت برگزاری این جشنواره وقتی بالاتر می‌رود که دفتر جشنواره‌ها و همکاری‌های بین‌الملل سازمان امور سینمایی و سمعی بصری سال 97 اعلام کرده است که جشنواره بین‌المللی سیمرغ بدون مجوز و به عبارت درست، غیرقانونی برگزار می‌شود. البته نکته جالب توجه اینجاست که تذکرهای دفتر جشنواره‌ها و همکاری‌های بین‌الملل سازمان امور سینمایی در غیرقانونی بودن این جشنواره مورد اعتنا قرار نگرفته است و این وزارتخانه همچنان در برگزاری هرچه باشکوه‌تر جشنواره سیمرغ اصرار دارد.

دفتر جشنواره‌ها 20 اسفندماه سال گذشته در اطلاعیه‌ای اعلام کرده است که «جشنواره بین‌المللی سیمرغ (وابسته به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی) فاقد مجوز بوده و نکات آیین‌نامه‌ای در همان بدو انتشار فراخوان با رصد موضوع، مکرر به برگزارکننده یادآوری و طی دو نامه در سال جاری(97) به مسئولان این وزارتخانه اعلام شده است.»

سازمان سینمایی در بند پایانی اطلاعیه تأکید کرد «در صورت برگزاری بدون مجوز، موضوع را به مراجع نظارتی منعکس و به سبب استیفای حقوق قانونی، مراتب را پیگیری می‌کند.» اما وزارت بهداشت دهمین دوره این جشنواره را همچنان بی‌اعتنا به اعتراض نهاد زیرمجموعه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار کرد.

اسناد بالادستی دلیل برگزاری جشنواره سیمرغ

البته معاون فرهنگی، دانشجویی وزارت بهداشت در واکنش به اطلاعیه سازمان سینمایی، به اسناد بالادستی اشاره کرد و از آمادگی برای تعامل و همکاری با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی خبر داد.

سیما سادات لاری در این باره به ایسکانیوز، گفت: «برای برگزاری جشنواره سیمرغ براساس اسناد بالادستی خود که مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی است، عمل کرده‌ایم. جشنواره‌ها باید مجوز وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را داشته باشند؛ مگر جشنواره‌هایی که در دانشگاه‌ها اجرا می‌شوند و همان‌طور که گفتم براساس مصوبه نسبت به برگزاری جشنواره اقدام کرده‌ایم.»

وقتی وزارتخانه‌ای به‌‌صورت تخصصی وظیفه ساماندهی و اشاعه فرهنگ و هنر در کشور را برعهده دارد، چه نیازی به ورود متولی بهداشت و درمان به این حوزه، آن هم با برگزاری جشنواره‌ای بین‌المللی است.

معاون فرهنگی، دانشجویی وزارت بهداشت معتقد بود جشنواره سیمرغ هیچ منافاتی با دیگر جشنواره‌ها ندارد؛ اما اگر وزارت ارشاد خواسته یا ادعایی داشته باشد، حاضر به مذاکره و تعامل هستند و حتی همکاران آنها در وزارت بهداشت چنین کاری را انجام داده‌اند: «نکته مهم این است که داوران و مسئولان بخش‌های مختلف جشنواره سیمرغ، همگی در وزارت ارشاد سمت دارند و مشغول به‌کار هستند. این جشنواره در واقع پلی برای ارتباط دانشگاهیان در وزارت بهداشت و سایر دانشگاه‌ها با حوزه‌های هنری وزارت ارشاد است.»

از طرفی وقتی وزارتخانه‌ای به‌‌صورت تخصصی وظیفه ساماندهی و اشاعه فرهنگ و هنر در کشور را برعهده دارد، چه نیازی به ورود متولی بهداشت و درمان به این حوزه، آن هم با برگزاری جشنواره‌ای بین‌المللی است؛ جشنواره‌ای که طبیعتاً نیاز به هزینه چندصد میلیون تومانی؛ از جمع‌آوری آثار تا داوری و برگزاری مراسم افتتاحیه و اختتامیه دارد.

سادات لاری البته اعتقاد داشت وزارت ارشاد از حضور وزارتخانه‌های دیگر در عرصه فرهنگ و هنر خوشحال شده و حمایت می‌کند: «فکر نمی‌کنم برگزاری جشنواره‌هایی مانند سیمرغ، جشنواره‌های دیگر را نفی کند. وزارت ارشاد خوشحال می‌شود دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور و وزارت بهداشت، علاوه بر اینکه دغدغه سلامت مردم را دارند، بخواهند با ابزار هنر، فرهنگ سلامتی را نیز در جامعه نشر دهند. وزارت ارشاد قطعاً از چنین جشنواره‌هایی حمایت می‌کند و این موضوع را اثبات کرده است.»

دانشگاه‌های علوم پزشکی در حسرت امکانات

این هزینه‌های گزاف درحالی از سوی وزارت بهداشت صورت می‌گیرد که مسئولان وزارت بهداشت بارها اعتراف کرده‌اند دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور از نظر امکانات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری در شرایط ایده‌آلی به‌سر نمی‌برند و برای رسیدن به حداقل استانداردهای لازم نیاز به بودجه‌های بسیار است؛ شرایطی که سبب شده با وجود جنجال‌های بسیار، ظرفیت مراکز آموزش عالی علوم پزشکی افزایش پیدا نکند. محمدباقر لاریجانی، معاون آموزشی وزارت بهداشت شهریورماه سال جاری اذعان کرد براساس محاسباتی که انجام شده هزینه تربیت دانشجو در رشته‌های داروسازی، دندان‌پزشکی و پزشکی سالانه در محدوده 80 تا 120 میلیون تومان است.

در چنین شرایطی بهتر نیست وزارت بهداشت، برگزاری رویدادهای فرهنگی را به وزارت فرهنگ بسپارد و تمرکز خود را بر بهبود امکانات و در نتیجه افزایش ظرفیت پزشکی بگذارد تا استان‌های محروم کشور با کمبود پزشک مواجه نباشند؟

دهمین دوره جشنواره سیمرغ که حتی از نظر شکل ظاهری نیز شباهت زیادی به جشنواره فجر دارد، با دعوت از مجری و داوران مشهور و البته حضور پرشور دانشجویان دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور برگزار شد و وزیر هنردوست بهداشت نیز اظهار امیدواری کرد دور بعدی جشنواره، پربارتر برگزار شود.

سعید نمکی که باتخلص «پگاه کاشانی» دستی بر آتش شعر و ادب دارد، با گریز به ابیاتی از حافظ و سعدی و حتی سروده‌های خود در مراسم اختتامیه جشنواره سیمرغ، صحبت کرد تا حمایت همه‌جانبه‌اش از این جشنواره را اعلام کند؛ در حالی که هنوز نه تکلیف صندلی‌فروشی و دانشجوی تقلبی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی مشخص شده و نه طرح تحول نظام سلامت بعد از گذشت پنج سال به جایی رسیده است؛ طرحی که بسیاری از منتقدان معتقدند بیمارستان‌ها را تا مرز ورشکستگی پیش برده؛ اما وزارت بهداشت ترجیح می‌دهد بخشی از زمان و انرژی خود را در عرصه‌های غیرمرتبط با حوزه تخصصی خود صرف کند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1043851

وب گردی

وب گردی