لزوم ایجاد فضای کسب‌و‌کار برای فارغ‌‌‌التحصیلان رشته‌‌‌‌های علوم پایه/ باید در برنامه‌های درسی رشته‌‌‌های علوم پایه تغییراتی ایجاد شود

عضو هیئت علمی گروه ریاضی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم‌و‌تحقیقات گفت: ایجاد فضای کسب‌و‌کار برای فارغ‌التحصیلان رشته‌‌‌های علوم‌پایه، حمایت دولت از این افراد و تغییر در برنامه‌های درسی این رشته‌ها سه گامی است که می‌‌تواند رشته‌‌‌های علوم‌‌‌پایه را احیا کند.

فرهاد حسین‌‌‌زاده لطفی عضو هیئت علمی گروه ریاضی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم‌و‌تحقیقات در گفت‌و‌گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز درباره چالش‌هایی که فارغ‌التحصیلان رشته‌های علوم‌پایه با آن درگیر هستند، گفت: عدم استقبال داوطلبان در اغلب رشته‌های علوم‌پایه بزرگ‌ترین چالش این رشته‌ها در سال‌های گذشته است که می‌تواند خطر بسیار بزرگی برای آینده باشد. توسعه بی رویه رشته‌هایی که بازار کار برای آن‌ها به ظاهر وجود دارد، به طوری که در اغلب مراکز آموزشی عالی (دولتی، شبانه، آزاد، غیر انتفاعی، پیام نور و جامع علمی کاربردی) این رشته گرایش‌ها به وجود آمده و عدم وجود بازار کار برای فارغ التحصیلان علوم پایه حتی برای آن‌هایی که کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترای تخصصی دارند باعث شده علاقه‌مندی داوطلبان به تحصیل و یا ادامه تحصیل در رشته های علوم پایه به کمترین مقدار خود برسد.

او اضافه کرد: به عنوان نمونه از آن جایی که بنده رشته ام ریاضی است اطلاع دارم تا حدود دو سال قبل ورودی مقطع کارشناسی ریاضی در تمام واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی صفر بوده است و این یعنی فاجعه، رشته‌های علوم پایه همانطور که از نام آن پیداست، قرار است تحقیقات و پژوهش‌های بنیادی انجام دهد و این تحقیقات بنیادی مبنای تحقیق و پژوهش سایر رشته‌ها است.

عضو هیئت علمی گروه ریاضی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات معتقد است: حال اگر این تحقیقات بنیادی انجام نگیرد و یا توسط افرادی انجام شود که علاقه‌ای به تحصیل در این رشته‌ها نداشته و یا توانایی تحقیق در این رشته ها را ندارند، در این صورت می‌توان پیش بینی کرد در آینده چه وضعی خواهیم داشت. وقتی با رتبه حدود 30 هزار در کنکور سراسری می‌توان در رشته ریاضی، آمار، فیزیک و غیره در بسیاری از دانشگاه‌های خوب پذیرفته شد، می‌توان حدس زد آینده چگونه خواهد بود.

حسین‌‌‌زاده لطفی درباره نقش مدارس و دانشگاه‌ها در توسعه رشته‌های علوم پایه گفت: نقش مدارس و دانشگاه ها شاید در چگونگی ارائه مطالب و کاربردی کردن مفاهیم آن و ایجاد انگیزه و علاقه باشد. معرفی دانشمندان برتر علوم پایه در مدارس و دانشگاه‌ها و معرفی خدمات ارزشمند آن‌ها می‌تواند مفید باشد. تغییر برنامه‌های درسی به‌ویژه در مقاطع دانشگاهی و کاربردی کردن این مفاهیم در تمام رشته‌های علوم پایه و نشان دادن محیط کارهایی که توسط متخصصان علوم پایه انجام می شود، می تواند انگیزه و علاقه‌مندی بیشتری بین داوطلبان و دانشجویان به وجود آورد.

او در بخش دیگری از سخنان خود در خصوص عدم گرایش نخبگان به این رشته‌ها نیز صحبت به میان آورد و گفت: یکی از مهم ترین دلایل عدم گرایش نخبگان به تحصیل در علوم پایه شاید مسائل مالی و شرایط کاری باشد. به هر حال هر فردی باید زندگی کند و این زندگی نیازمند حداقل‌ها است. با توجه به درآمد کاذب فارغ‌التحصیلان در برخی از رشته‌های خاص در کشور ما که گاهی درآمد سالانه آن‌ها بیش از 100 برابر درآمد سالانه بنده با مرتبه استادی در دانشگاه است دیگر نباید انتظار داشت رتبه‌های برتر کنکور در رشته‌های علوم پایه که فضایی برای کار در کشور برای آن‌ها وجود ندارد تحصیل کنند.

به گفته او به ندرت می‌توان داوطلبی را پیدا کرد که با رتبه‌های خوب کنکور علاقه مند به تحصیل در علوم پایه باشد که لازم است مسئولان کمی فکر کنند چه کار کرده اند که چنین اتفاقی می افتد.

عضو هیئت علمی گروه ریاضی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تاکید کرد: در هیچ سازمان، شرکت، کارخانه و ارگانی، الزام به استخدام فارغ التحصیلان رشته‌های علوم پایه وجود ندارد و هیچ فضای کاری برای آن ها به وجود نیامده است. آن‌هایی هم که در این رشته‌ها مشغول به فعالیت هستند فقط به خاطر دل خود کار می کنند و به دلیل اعتقاداتی است که دارند.

او درباره راه حل رفع این چالش‌ها توسط مسئولان نیز اظهار کرد: معتقدم کاهش رشته‌محل‌های پرطرفدار و با شغل کاذب در موسسات آموزش عالی از طرف وزارت های علوم، تحقیقات و فناوری و همچنین بهداشت و درمان و به دنبال آن کاهش ظرفیت پذیرش در برخی از این رشته‌ها می تواند گام اول در این زمینه باشد. همچنین ایجاد فضای کسب و کار برای فارغ التحصیلان رشته های علوم پایه و حمایت دولت از این افراد می تواند گام دوم باشد.

حسین‌‌‌زاده لطفی در ادامه افزود: در نهایت تغییر در برنامه‌های درسی این رشته‌ها که فارغ التحصیلان آن‌ها بتوانند با فضای کسب‌و‌کار هم آشنا شوند، می‌تواند گام سوم در این راستا باشد. جالب اینجاست که در تمام مراکز آموزش عالی محققان رشته‌های علوم پایه اغلب بیشترین سهم را در تولیدات علمی در سطوح بین‌المللی دارند؛ اما کمترین توجه به آن‌ها می‌شود. مطمئن باشیم هر وقت رشته‌های علوم پایه مورد بی‌مهری و کم توجهی قرار گیرند کمی با تاخیر تاثیر وحشتناکی به سراغ سایر علوم خواهد آمد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1043940

وب گردی

وب گردی