اگر زمین صاف بود چه اتفاقی می‌افتاد؟

افراد بسیاری بر این عقیده‌اند که زمین به صورت صاف و مسطح است و دلایل و استدلال‌هایی هم برای این امر ارائه می‌دهند؛ اما اگر واقعا این گونه بود چه اتفاقی می‌افتاد.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، زمین کروی است. این واقعیت از هزاران سال پیش مطرح شد و به محض آنکه اتحاد جماهیر شوروی ماهواره «Sputnik 1» را در سال 1957 به فضا پرتاب کرد؛ به طور غیرقابل برگشتی تأیید شد.

در این بین گروهی با نام «flat-Earthers » وجود دارند که معتقدند زمین صاف است و در سال‌های اخیر تلاش کرده‌اند در مورد این اساسی ترین جنبه واقعیت شَک وارد کنند.

اگر زمین به نوعی واقعاً صاف بود مانند سیاره ای که امروز می‌شناسیم، رفتار نمی‌کرد. در حقیقت، بشریت و هر چیز دیگری مرده خواهند بود.

«دیوید استیونسون» دانشمند «Caltech» در کالیفرنیا اعلام کرد برای تبدیل یک جسم کیهانی به یک دیسک (و نه کره)، باید خیلی سریع آن را بچرخانید و این امر در مورد سیاره زمین باعث می‌شود که آن به ذرات ریز و تکه تکه شده تبدیل شود. در دهه 1850، «جیمز کلرک ماکسول» ستاره شناس از نظر ریاضی نشان داد که شکل دیسک مانند یک پیکربندی پایدار در کیهان نیست.

تحقیقات ماکسول این فرضیه را بنا نهاد که حلقه‌های زحل از تعداد زیادی ذره کوچک و بدون اتصال ساخته شده است؛ همچنین محاسبات ریاضی وی نشان داد که چرا هیچ دیسکی به اندازه یک سیاره در اطراف کهکشان شناور نیست.

برای صاف کردن زمین بدون چرخاندن سریع آن به سحر و جادو نیاز دارید. به هر حال یک زمین مسطح به مدت طولانی دوام نخواهد داشت؛ زیرا طی چند ساعت نیروی جاذبه سیاره را به درون کره می‌فشرد و همین توضیحی برای علت کروی بودن سیارات است.( یا بستگی به سرعت چرخش سیاره ممکن است نیروها بر خلاف جاذبه عمل کرده و در استوا برآمدگی‌هایی ایجاد کنند.)

همانطور که محاسبات ریاضی ماکسول نشان داد، وجود یک زمین پایدار و محکم مانند دیسک در شرایط وجود واقعی جاذبه ممکن نیست و هنگامی که شما از گرانش خلاص شوید همه چیز درباره سیاره ما به سرعت متوقف می شود. اتمسفر از بین می‌رود؛ زیرا با گرانش در سیاره زمین نگه داشته شده است. جزر و مد نیز از بین می‌رود؛ زیرا آن هم حاصل کشش گرانشی ماه است. خود ماه نیز از بین می‌رود زیرا هر توضیحی درباره وجود ماه با گرانش همراه است.

مورد قبول‌ترین سناریو در مورد ماه این است؛ زمانی که یک جسم غول پیکر به زمین برخورد کرد و بقایای آن در جاذبه زمین گیر افتاد و چیزی که اکنون آن را به عنوان ماه می‌شناسیم به‌وجود آمد. بقایای این تصادف سناریوی دیگر نشان می‌دهد که ماه همزمان با زمین شکل گرفته است (باز هم به لطف گرانش).

محاسبات ساده

جاذبه باعث شکل گیری ساختار لایه‌لایه زمین، یعنی همان هسته، گوشته و پوسته شده است. به عنوان مثال هسته بیرونی زمین به عنوان یک آهنربای غول پیکر و پویا عمل می‌کند و باعث ایجاد میدان مغناطیسی سیاره می‌شود. میدان مغناطیسی به محافظت از جو زمین در برابر باد خورشیدی کمک می‌کند. ( این بادها 4 میلیارد سال پیش زمانی که میدان مغناطیسی مریخ از بین رفت، باعث نابودی اتمسفر آن شدند)

«جیمز دیویس» ژئوفیزیکدان دانشگاه کلمبیا لامونت در شهر نیویورک می‌گوید اگر زمین صاف باشد تکتونیک صفحات نیز کارایی نخواهد داشت.

زمین‌ساخت صفحه‌ای یا تکتونیک صفحه‌ای (Plate tectonics) به بررسی و مطالعهٔ حرکات وسیع‌مقیاس در «سنگ‌کُره» زمین می‌پردازد. این نظریه بر اساس نظریهٔ رانش قاره‌ای در نخستین دهه‌های قرن بیستم مطرح شد و پس از اثبات مفهوم گسترش بستر دریا در سال‌های ۱۹۵۰ تا ۱۹۶۰ میلادی توسط بسیاری از زمین‌شناسان پذیرفته شد.

Flat-Earthers توضیحات مختلفی درباره چگونگی امکان پذیر بودن این مشاهدات در سیاره مسطح ارائه می دهند. دیویس می گوید، مسئله این است که این توضیحات هیچ پایه ای در ریاضیات یا واقعیت فیزیکی ندارند. ماکسول در دهه 1850 پیش بینی ساخته شدن حلقه های زحل از تعداد زیادی ذره کوچک را با استفاده از دانش عمومی در مورد چگونگی عملکرد نیروی گرانشی و چرخشی انجام داد. مقاله او در مورد این موضوع در واقع با استفاده از معادلات ریاضی بود درحالی که نظریه وجود زمین مسطح به این شکل ثابت نمی‌شود.

دیویس اعتقاد دارد که جهان بینی مسطح زمین شامل گلچین‌های مختلف از پدیده های متفاوت است. در زندگی واقعی زمین و ماه هر دو به یک دلیل قابل اندازه گیری(جاذبه) یکسان هستند. افرادی که به مسطح بودن زمین اعتقاد دارند باید برای هر دو توضیح مستقل ارائه دهند که این توضیحات اغلب با یکدیگر مغایرت دارند و تئوری‌های علمی اینگونه جوابگو نیستند.

اگر بتوانیم هزاران مشاهده را با یک تئوری ساده توضیح دهیم بهتر از توضیح همان هزار مشاهده با هزار نظریه است. اگر همه این موارد را کنار بگذاریم مسطح بودن زمین به این معنا است که میلیون‌ها دانشمند در طول تاریخ در یک توطئه وسیع متحد شده اند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1043948

وب گردی

وب گردی