سرمایه گذاری دانشگاه آزاد برای توسعه تیم‌های پایه ورزشی/ بودجه ورزشی واحدها تا 2 سال دیگر خودکفا می‌شود/ حضور تیم کشتی آزاد در مسابقات جام جهانی

مدیر کل تربیت بدنی دانشگاه آزاد از صعود تیم کشتی آزاد دانشگاه به مسابقات جام جهانی باشگاه های کشتی خبر داد و گفت: در زمینه درآمدزایی در واحدها برنامه داریم تا دو سال دیگر بخش ورزش را کاملا خودکفا کنیم و دیگر به بودجه های دانشگاه متکی نباشیم.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، دانشگاه آزاداسلامی امسال در بخش ورزش حرفه ای، فصل متفاوتی را تجربه کرد. بعد از درخشش خیره کننده باشگاه دانشگاه آزاد در فصل قبل که به رکورد صددرصد حضور تیم های حرفه ای روی سکو انجامید، شورای عالی دانشگاه آزاد با افزایش تعداد تیم های باشگاه از 16 به 24، مقدمات طرح بزرگ 2024 را آغاز کرد.

طبق این طرح تعداد تیم های دانشگاه آزاد افزایش پیدا کرد و تیم ها در مسیر المپیک 2024 پاریس قرار گرفتند. با این همه انجام این طرح در سال اول، عوارض جانبی خاص خودش را هم داشت که حذف تیم شگفتی ساز بسکتبال 3 نفره بانوان، نمونه بارز آن است.

از طرف دیگر افزایش تعداد تیم های ورزشی دانشگاه آزاداسلامی و تیمداری در برخی رشته های گرانقیمت و پر رقابت مثل لیگ کشتی نیز باعث ایجاد فشار به باشگاه شد. استفاده از اسپانسر برای کمک به هزینه های رو به افزایش تیم کشتی و جذب دو کشتی گیر خارجی نیز از دیگر مواردی بود که امسال خبرساز شد.

هرچند مسابقات ورزشی باشگاهی هنوز در میانه راه است و تنها چند رشته ورزشی به پایان مسابقات خود رسیده اند اما فرصت مناسبی دست داد تا سوالات خود را با مدیرکل تربیت بدنی دانشگاه آزاد در میان بگذاریم.

کمال جوانمرد مدیر کل تربیت بدنی دانشگاه آزاد، در گفت و گو با خبرنگار گروه ورزش دانشگاه ایسکانیوز، به سوالات مطرح شده پاسخ داد.

مشروح این گفت و گو را با هم می خوانیم.

برنامه های ورزشی شما برای هفته بسیج به واحد قزوین خلاصه می شود؟

بله. در بُعد سراسری مسابقات بدمینتون کشوری دانشگاه آزاد با حضور 160 ورزشکار در قالب 16 تیم در قزوین برگزار می شود. در بُعد استانی و شهری، همه واحدها برنامه های خود را دارند اما ما تمرکز خود برای مسابقات کشوری را روی مسابقات بزرگداشت روز دانشجو قرار دادیم. برای بزرگداشت روز دانشجو رویدادهای ورزشی مناسبی را سازماندهی کرده ایم که از این هفته آغاز می شود و در سراسر کشور نیز دربرگیری دارد.

امسال حدود 20 درصد کل بودجه تیم های ورزشی دانشگاه آزاد اسلامی خرج دو تیم کشتی شد. یکی به چهارمی رسید و دومی هم سوم شد. آیا از سرمایه گذاری در این رشته راضی هستید؟

بازگرداندن این دو تیم به سبد ورزشی باشگاه، تصمیم شورای عالی ورزش دانشگاه آزاد بود و اتفاقا تصمیم خوبی هم هست. به اعتقاد من در هر 2 رشته عملکرد مطلوبی داشتیم. تیم فرنگی واقعا با یک بدنه دانشجویی در مسابقات شرکت کرد ضمن اینکه روز آخر 2 کشتی گیر ما در بازی شرکت نکردند و شانس سومی را از ما دریغ کردند. انصافا در مباحث بودجه ای هم تیم کشتی آزاد و هم تیم فرنگی در حد چهار تیم اول مسابقات خرج نکردند.

در مورد کشتی آزاد هم بحث ساده ای داریم. حق ما حضور در فینال بود و این حق از ما دریغ شد. در مورد وضعیت فقدان قوانین کافی و به روز در فدراسیون کشتی پیش از این صحبت کرده بودیم. به هر حال همین سومی هم ما را وارد مسابقات جام جهانی باشگاه های کشتی می کند که آخر همین ماه در خراسان برگزار می شود. در کشتی آزاد و فرنگی کمی خوش اقبالی یا کمی قضاوت های مناسب ما را به فینال هم می رساند. درمجموع از نتایج حاصله راضی هستیم.

برای مسابقات جام جهانی باشگاه ها توضیح بدهید. تهمیداتی برای حضور قوی تر در این مسابقات دارید؟

مسابقات لیگ تمام شده و دست ما برای استفاده از بازیکنان جدید باز است. امکان جذب چند یار قوی تر موجود است و کادر فنی در این زمینه برنامه های خود را پیش می برد.

یکی از ابهامات امسال تیم کشتی جذب بازیکن خارجی و عدم استفاده از آنها بود. در این زمینه چه توضیحی دارید؟

دو بازیکن خارجی بسیار با کیفیت را با بودجه اسپانسر جذب کردیم اما سیاست گذاری دانشگاه استفاده از بازیکن خارجی نیست. نتیجه این شد که از آنها استفاده نکردیم. در لیگ بعد هم از بازیکنان داخلی استفاده می کنیم. ما از تصمیم شورای عالی ورزش تمکین می کنیم.

امسال با در نظر گرفتن افزایش کمی تیم های حاضر در مسابقات، این امکان وجود دارد که از نظر کمی دچار مشکل نتیجه گیری شوید؟

باید صبر کنیم تا ببینیم لیگ ها چگونه و کی تمام می شوند. در زمینه کشتی فرنگی که صحبت های لازم صورت گرفت. با همه کمبود بودجه ها و تاخیر در واریز ها و بدنه دانشجویی، تیم تا نیمه نهایی رفت و در بازی سوم و چهارمی هم اگر غیبت دو کشتی گیر نبود شانس سومی داشتیم. در مورد تیم دوومیدانی هم یک ناهماهنگی رخ داد. امسال ما برای نخستین بار تیم ها را به واحدهای استانی واگذار کردیم. تیم دوومیدانی در شرایط بدی بسته شد و حتی کار به امضای قرارداد از طرف ما هم نکشید. تیم دیر و بد بسته شد و نتیجه خوبی نگرفت. دلیلش هم عدم انجام کار مناسب از سوی واحد تحویل گیرنده تیم بود.

در مورد بقیه تیم ها هم در جدول عمدتا در بین سه تیم هستند. واترپولو یا تنیس روی میز یا رشته های دیگر عمدتا در لیگ های خود بین سه تیم اول هستند. البته بازهم تاکید می کنم هنوز برای قضاوت زود است. ما هدفمان حضور روی سکوست. الان نمی توان کار تیم هایی را زیر سوال برد که مسابقاتشان بعضا به نیم فصل اول هم نرسیده است ضمن اینکه اطمینان دارم که تیم های ما امسال نیز نتایج خوبی خواهند گرفت. ما سالم ترین و متعهد ترین نیروهای انسانی ورزش را در اختیار داریم.

مباحثی هم در زمینه سرمایه گذاری روی تیم های پایه مطرح شده بود. آیا باشگاه دانشگاه آزاد برنامه ای برای استعدادیابی و استعدادسازی دارد؟

امسال 20% از ورزشکاران دانشگاه آزاد در تیم های حرفه ای در رده سنی دانش آموزی قرار دارند. ما به شدت روی زمینه استعدادیابی فعال هستیم. هدف ما استفاده از بازیکنان ساخت خودمان و کاهش هزینه های تیمداری حرفه ای است. در بعضی رشته ها تیم های پایه تشکیل شده است. در سال بعد این تیم ها افزایش پیدا می کنند. از طرف دیگر مربیان و سرپرستان ما در تلاشند تا در مدارس سما استعدادیابی انجام دهند. تماس هایی هم بین ما و سما برقرار شده است ضمن اینکه مربیان ما در آموزشگاه های خصوصی و مسابقات لیگ های پایه نیز استعدادیابی می کنند.

امسال در زمینه بحث های مالی برای نخستین بار شاهد جذب اسپانسر بودیم. این برنامه را جدی پیش می برید؟

بله و در سال بعد هم این بحث ها جدی است. امسال روی دو بحث مالی بسیار تاکید داریم. اول درآمدزایی از اماکن ورزشی در واحدهای دانشگاهی و دوم جذب اسپانسر در رشته های مختلف است که امسال کلید آن را زدیم و می خواهیم در سال های بعد روی توسعه آن کار کنیم. یکی از دلایلی که در رشته هایی مثل کشتی ورود کردیم امکان پخش مستقیم بود که انجام شد و اتفاقا بسیار هم به سود ما تمام شد. وقتی پخش مستقیم داشته باشیم می توانیم اسپانسرهم بگیریم. به هرحال تیم حرفه ای هستیم و باید قواعد ورزش حرفه ای را تا حدامکان رعایت کنیم. قبل از ورود به بحث درآمدزایی یک نکته ای را باید ذکر کنم. سال قبل در رشته هایی فعالیت داشتیم که رقابت بعضا بالا هم بود اما فاصله ای بین ما و تیم های دیگر از نظر هزینه ای نبود. شاید فاصله ما صد میلیون بود. امسال در کشتی واقعا متوجه قضیه نبرد علم و ثروت شدیم. در هردو رشته فرنگی و آزاد واقعا جزو ارزان ترین تیم های لیگ بودیم. هزینه تیمداری لیگ از نظر ما باید منطقی باشد. بعضی تیم ها برای اسم در کردن و تبلیغات هم لیگ را گران می کنند و هم اسپانسرهای کم درآمد و کم بضاعت را ناامید می کنند. لیگ نباید محل رقابت فقیر و غنی باشد. اختلاف طبقاتی بالای شهر و پایین شهر را نباید در لیگ ببینیم. رقابت باید بین همه برابر باشد تا کیفیت مسابقات بالا برود.

در زمینه درآمدزایی در واحدها برنامه داریم تا دو سال دیگر بخش ورزش را کاملا خودکفا کنیم و دیگر به بودجه های دانشگاه متکی نباشیم. با برنامه ریزی دقیقی که صورت گرفته این هدف کاملا امکان پذیر است. امسال سال شروع بود اما در همین سال شروع هم رقم خوبی جمع شد. یعنی همان بودجه ای که امسال دانشگاه آزاداسلامی برای تیمداری پرداخت کرد به صورت کامل و حتی کمی بیشتر، در شش ماهه نخست سال جمع آوری شد. قطعا در تلاش های بعد این مبالغ افزایش هم پیدا می کند.

بحث تیم بسکتبال بانوان هم بحث جالبی شده است. هیچکسی حذف این تیم از مسابقات امسال را گردن نمی گیرد. به نظر شما مقصر اصلی کیست؟

تصمیم شورای عالی ورزش بود نه تصمیم شخص. خوشبختانه با دستور دکتر طهرانچی این تیم امسال به مسابقات برمی گردد. تیم بسکتبال بانوان واقعا تیم خوبی است و نتایج بسیار خوبی هم گرفته است. این تیم در لیگ ایران اول، در مسابقات آسیایی دوم و در مسابقات جهانی سوم شد. به هیچ عنوان چنین تیمی را از دست نمی دهیم. خانم زمان پور و شاگردانش سرمایه های ارزشمند دانشگاه آزاد هستند و از آنها در حضور دکتر طهرانچی تقدیر شد. دانشگاه آزاد اسلامی برای سرمایه های انسانی خود ارزش بسیاری قائل است.

هدف شما از برگزاری مسابقات ورزشی کارکنان و اعضای هیئت علمی چیست؟

نگاه مجموعه ورزش دانشگاه آزاد به مسابقات ورزشی کارکنان و اعضای هیئت علمی نشاط افزایی و افزایش روحیه بین کارمندان دانشگاه اسلامی است. هرچقدر که روی مسابقات ورزشی دانشجویان بحث استعدادیابی داریم در زمینه ورزش کارکنان و اساتید به نشاط افزایی فکر می کنیم.

انتهای پیام /

کد خبر: 1043953

وب گردی

وب گردی