برخی در داخل کشور از شوک‌های تحریمی استفاده می‌کنند/ رشد نقدینگی با هدایت به سمت تولید برای کشور مفید خواهد بود

یک کارشناس انرژی گفت: برخی در داخل کشور از شوک‌های تحریمی استفاده می‌کنند که موحب ضرر رسیدن به مردم می‌شود.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، ارسلان ظاهری در همایش بررسی فنی و اقتصادی اصلاح قیمت‌ حامل‌های انرژی که امروز سوم آذرماه 98 در دانشگاه تربیت مدرس اظهار کرد: رهبر معظم انقلاب در سال ۹۶ فرمودند «رویکرد تشکل‌های دانشجویی نسبت به مسائل داخلی، طبیبانه باشد»؛ بنابرابن باید با دستگاه تحلیلی به مسائل مهم نگاه کرد. با این نگاه، اقتصاددانان طبیبان اقتصاد کشور هستند. نگاه طبیبانه، ظرفیت خارج‌سازی ایران از وضعیت بد اقتصادی را دارد.

این کارشناس با اشاره به اینکه در هر مسئله‌ای باید مؤلفه‌ای چون باور را در نظر داشت، گفت: عده‌ای به اقتصاد ایران، نگاه جزئی یا ملی دارند؛ اما در‌این باره باید مثل طبیب راهبردی، مسائل را دید؛ زیرا اقتصاد، موحودی زنده است و‌ اعضای آن بر یکدیگر اثر متقابل دارند.

وی افزود: پول به مثابه خون در بدن انسان بوده و نباید ففط در دست عده‌ای خاص باشد.

وی با اشاره به اینکه تمام برنامه‌های اقتصاد ایران باید با فرض بودن تحریم‌ها اجرا شود، خاطرنشان کرد: نسخه اقتصاد ایران در لایه باورها با آمریکا تقابل دارد؛ به همین دلیل نباید کسور را معطل آن کرد؛ اما در هدفمندی یارانه‌ها، این نگاه در نظر گرفته نشد.

این کارشناس انرژی ادامه داد: اقتصاد ایران اوضاع خوبی ندارد و به همین دلیل دشمن به آن شوک وارد می‌کند.

وی افزود: طبیب حاذق برای بیمار خود در سه مرحله تشخیص، تجویز و‌ درمان، کاری اساسی انجام می‌دهد؛ اما اقتصاددانانی که بر سر اقتصاد ایران آمدند، با تشخیص نادرست دچار خطای راهبردی شدند.

ظاهری در ادامه با اشاره به شکل‌گیری خطای راهبردی در دولت‌های نهم و دهم اظهار کرد: برخی در داخل کشور از شوک‌های تحریمی استفاده می‌کنند که موحب ضرر رسیدن به مردم می‌شود.

به گفته وی با هدفمندی یارانه‌ها، جراحی بزرگی روی اقتصاد صورت گرفت؛ اما دشمن نیز شوک بزرگی به کشور وارد کرد که این کار با تحریم بانک مرکزی آغاز شد. تحریم بانک مرکزی منجر به افزایش قیمت ارز و رشد منفی اقتصاد کشور شد.

این کارشناس انرژی بر جراحی اقتصاد ایران تأکید کرد و گفت: نفتی بودن اقتصاد ایران، یکی از مشکلات کشور است که اگر به فکر آن نباشیم ایران آینده مانند مسجد سلیمان خواهد شد.

ظاهری با اشاره به فروش نزدیک به 6 میلیون بشکه نفت تا قبل از انقلاب اسلامی بیان کرد: جمعیت کشور در آن زمان ۳۰ میلیون نفر بود و با وقوع انقلاب، شوک نفتی بزرگی به وجود آمد. ایران امروز با فروش نفت کمتر، چهل سال توانسته برابر تحریم‌ها ایستادگی کند. راه‌های دور زدن تحریم‌ها برای کشور جواب داده بود؛ اما این روش‌ها در دولت تدبیر برای دشمن معلوم شد

وی افزود: دولتی بودن اقتصاد ایران منجر به گرانی اداره کشور، ایجاد کسری بودجه و تشکیل دولت پرخرج می‌شود. دولت‌ها در واقع دخل و‌ خرج خود را به درستی تنظیم نکردند و کسری بوجه خود را با استقراض از بانک مرکزی جبران کردند که چنین کاری ضربات سنگینی به دولت وارد می‌کند.

وی نقدینگی را برای اقتصاد کشور مضر دانسته و ادامه داد: رشد نقدینگی با هدایت به سمت تولید برای کشور مفید خواهد بود؛ اما اکنون چنین اتفاقی نمی‌افتد. نقدینگی وقتی به سمت فعالیت‌های مخرب می‌رود، آمریکا هرچند وقت یک بار با شوک، کشور را دچار مشکل می‌کند. سیل نقدینگی منجر به افزایش فاصله طبقاتی و فقر خواهد شد.

این کارشناس انرژی خاطرنشان کرد: افزایش قیمت بنزین تأثیرات زیادی را به همراه خواهد داشت و در نتیجه دولت برای جبران کاستی‌های به وجود آمده، دست در جیب بانک مرکزی می‌کند. همچنین بانک‌ها بر اقتصاد کشور سلطه دارند و نقدینگی موحود در کشور به دو‌ عامل رفتار مالی دولت اقدامات بانک‌ها بستگی دارد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1043965

وب گردی

وب گردی