رد مقالات دانشجویان ایرانی‌‌ برای چاپ در مجلات خارجی به دلایل سیاسی/ مقالات برتر حوزه برق در رنکینگ‌‌‌های جهانی متعلق به پژوهشگران ایرانی است

فارغ‌‌‌‌التحصیل دکتری رشته برق دانشگاه آزاد اسلامی واحد ارومیه گفت: در کشورهایی مثل آلمان بسیاری از مقالات مرتبط با ایرانی‌‌‌ها به دلایل سیاسی رد می‌‌‌شوند؛ این در شرایطی است که با بالابردن سطح مجلات علمی در داخل کشور می‌‌توانیم حمایتی صحیح از پژوهشگران داشته باشیم.

فرزاد محمدزاده شهیر فارغ‌‌‌‌التحصیل دکتری رشته برق دانشگاه آزاد اسلامی واحد ارومیه در گفت‌‌‌و‌‌‌گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، درباره فعالیت‌‌‌‌‌های پژوهشی خود گفت: تاکنون 7 مقاله ISI به ثبت رساندم که 4 مقاله Q1 بوده، دو مقاله Q3 و یک مقاله Q4؛ همچنین دو پتنت در زمینه مبدل‌‌‌‌‌‌های DC به DC افزاینده بوده که در کنار انرژهای تجدیدپذیر مثل پیل های سوختی قرار می گیرند و ولتاژ را افزایش می دهند که ثمره آن صرفه‌جویی در مصرف برق است.

وی تشریح کرد: در مقطع دکتری هم 13 مقاله در کنفرانس‌‌‌های خارج از کشور ارائه کردم که 6 مورد از این مقالات مرتبط با موضوع پایان‌‌نامه دوره ارشدم بوده و با موضوع مبدل‌‌‌‌‌‌های DC به DC افزاینده ارائه شده است. یک کتاب هم در حوزه مبدل‌‌های شبکه ترجمه کردم که جزو منابع درسی در دانشگاه محسوب می‌‌‌شود.

فارغ‌‌‌‌التحصیل دکتری رشته برق دانشگاه آزاد اسلامی واحد ارومیه در ادامه درباره مشکلات پژوهشی پیش‌‌‌‌‌‌‌‌روی پژوهشگران اظهار کرد: برای ثبت و نوشتن مقاله در رشته برق، نیازمند انجام یکسری آزمایش‌‌‌های خاص هستیم؛ بر همین مبنا، باید آزمایشات متعددی در این حوزه انجام شود که نیازمند سرمایه‌‌‌گذاری لازم در این حوزه است. مجموعه دانشگاه آزاد، آزمایشگاه‌‌‌های پیشرفته ساها را در اختیار دارد؛ اما به دلیل بروکراسی‌‌‌هایی که برای استفاده از این امکانات وجود دارد با هزینه شخصی خودم آزمایش‌‌‌های لازم برای نوشتن مقالات تخصصی در حوزه برق را انجام دادم.

محمدزاده شهیر خاطرنشان کرد: برای چاپ مقالات ISI هم تا 8 صفحه رایگان بوده؛ اما اگر از 8 صفحه بیشتر شود باید برای هر صفحه 162 دلار پرداخت شود که تمام این موارد با هزینه شخصی انجام شده است. بعد از گذشت چاپ مقالات در مجلات معتبر علمی دنیا و هزینه‌‌‌‌های مختلف، مبلغ ناچیزی به عنوان تشویقی از سوی دانشگاه آزاد به من پرداخت شد. از سوی دیگر، دانشگاه‌‌‌‌های دولتی دارای شرایط مناسب برای دسترسی به مقالات و منابع معتبر بین‌‌‌المللی و دانشگاه‌‌‌های مطرح هستند؛ اما این امکان در دانشگاه آزاد فراهم نشده است.

وی تصریح کرد: دو پتنت در حوزه مبدل‌‌‌‌‌‌های DC به DC افزاینده و کلیدهای الکتریکی قدرت ارائه کردم که کلیه این اختراعات هم با هزینه شخصی انجام شده است.

فارغ‌‌‌‌التحصیل دکتری رشته برق دانشگاه آزاد اسلامی واحد ارومیه تاکید کرد: کلیه تحقیقاتی که انجام دادم زیر نظر انجمن برق و الکترونیک دانشگاه آزاد بوده که بعد از تایید و داوری آنها در مجلات علمی معتبر منتشر شده است؛ اما چاپ مقالات در مجلات علمی دانشگاه آزاد، فرآیندی طولانی دارد تا به رویت و تایید داوری برسد. بر همین مبنا، دانشجو ترجیح می‌‌‌دهد مقالات معتبر خود را در مجلات علمی شناخته شده دنیا منتشر کند. نکته جالب توجه در مجلات معتبر علمی دنیا خصوصا در رشته برق، وجود مقالات ایرانی‌‌‌ها در رنک 1 تا 5 این مجلات است که بدون تردید اگر ژورنال‌‌های علمی داخلی تقویت شوند و حمایت‌‌‌‌‌های لازم از پژوهشگران صورت گیرد مقالات پژوهشگران ما در مجلات داخلی ارائه خواهد شد.

وی اظهار کرد: در کنار مزایایی که به لحاظ سرعت در بررسی مقالات برای انتشار در مجلات علمی معتبر دنیا وجود دارد؛ در کشورهایی مثل آلمان بسیاری از مقالات مرتبط با ایرانی‌‌‌ها به دلایل سیاسی رد می‌‌‌شود این در شرایطی است که با بالابردن سطح مجلات علمی در داخل کشور می‌‌توانیم حمایتی صحیح از پژوهشگران داشته باشیم.

محمدزاده شهیر متذکر شد: مهم‌‌‌ترین مشکل در پژوهش، عدم کاربردی بودن، عادلانه نبودن تخصیص منابع پژوهش و عدم ارتباط پویا و موثر بین صنعت و دانشگاه‌‌‌ها است. متاسفانه دانشگاهیان ما پژوهش را بدون در نظر گرفتن نیازهای منطقه‌‌ای و ملی و صرفا برای ارتقای اداری و افزایش مقالات خود انجام می‌‌‌دهند. مقالات بسیار خوبی در بهترین ژورنال‌‌های دنیا چاپ می‌‌کنند بدون اینکه این مقالات تاثیر‌گذاری چندانی در بهبود وضعیت کنونی جامعه داشته باشد. نکته اینجاست در کشورهای پیشرفته مقالات اکثرا نتایج تحقیقاتی هستند که قبلا عملی، اقتصادی و صنعتی شده است؛ ولی در ایران اکثر مقالات فقط در رزومه افراد بایگانی می‌‌‌‌‌شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1044081

وب گردی

وب گردی