آیا تأخیر در اجرای رتبه‌بندی معلمان عامل احضار حاجی‌میرزایی به بهارستان بود؟

طرح رتبه‌بندی معلمان در حالی تصویب شد که وزیر آموزش‌و‌پرورش به دلیل خلف‌ وعده و تأخیر در اجرای آن باید در مجلس حاضر شود و به سوالات نمایندگان پاسخ دهد.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، نظام رتبه‌بندی معلمان پس از طی کردن پیچ‌و‌خم‌های بسیار در جلسه سوم آذر هیئت وزیران تصویب شد. زمزمه‌های این طرح با هدف ارتقای مهارت‌های تخصصی معلمان از سال 90 و 91 هم‌زمان با تصویب سند تحول بنیادین آموزش‌‌وپرورش شنیده می‌شد، سرانجام این طرح در سال 92 در دولت دهم به مجلس شورای اسلامی ارائه شد.

فاز اول این طرح در مهرماه سال 94 برای بخشی از فرهنگیان به اجرا درآمد، قرار بود فاز دوم این طرح از سال 96 اجرایی شود؛ اما اجرای آن به تعویق افتاد و تا سال 98 به طول انجامید.

قرار بود لایحه مبلغ نهایی برای طرح رتبه‌بندی و عددی که می‌تواند بر حقوق افراد تاثیر بگذارد؛ در 6 ماهه نخست 97 به مجلس ارائه شود. پیش‌بینی شده برای اجرای رتبه‌بندی مدنظر سند تحول بنیادین، آموزش و پرورش به 8 هزار میلیارد تومان بودجه نیاز دارد، وزارتخانه‌ای که به دلیل کمبود بودجه، با مشکلات بسیاری همچون پرداخت نکردن به موقع معوقات فرهنگیان، کمبود معلم و غیره مواجه است.

صف 7 ماهه طرح رتبه‌بندی معلمان برای رسیدن به جلسه هیئت وزیران

طرح رتبه‌بندی معلمان اردیبهشت 98 در جلسات کارشناسی کمیسیون اجتماعی بررسی شد، درباره اجرای این طرح روایات مختلفی وجود دارد، جای دوری نرویم؛ جواد حسینی سرپرست سابق وزارت آموزش‌و‌پرورش در دوم مرداد گفته بود که طرح رتبه‌بندی معلمان از نیمه شهریور اجرا خواهد شد؛ اما شهریور رسید و خبری از تایید این طرح در جلسه هیئت وزیران نبود، چه برسد به اینکه این طرح اجرایی شود.

این طرح برای رسیدن به جلسه هیئت وزیران از اردیبهشت سال جاری هفت ماه در صف ماند و نهایتاً سوم آذر در جلسه هیئت وزیران به ریاست حسن روحانی، با هدف «استقرار نظام پرداخت حقوق فرهنگیان بر اساس صلاحیت، شایستگی و تجربه» تصویب شد.

تغییر سه وزیر در طول چهار ماه و سیاست‌های آنان

تنها روایت‌های مختلفی در زمینه اجرای این طرح وجود نداشت؛ بلکه 2 مبلغ متفاوت برای میزان افزایش دریافتی معلمان نیز مطرح شده بود. سیدجواد حسینی سرپرست وقت آموزش و پرورش در مصاحبه‌ای از افزایش 400 تا 600 هزار تومانی حقوق معلمان خبر داده بود. این درحالی است که محسن حاجی میرزایی روز گذشته اعلام کرد حقوق دریافتی معلمان از 200 تا 700 ‏هزار تومان افزایش پیدا خواهد کرد، البته این مبلغ می‌تواند در وضعیت معیشتی فرهنگیانی که هنوز بخشی از معوقات خود را دریافت نکرده‌اند، موثر واقع شود.

شاید تغییر سه وزیر در مدت زمان 4 ماه را بتوان به تعویق در اجرای این طرح نسبت داد؛ قطعاً هر فرد برای پیشبرد اهداف خود سیاست‌های مختلفی پی می‌گیرد، سیاست‌هایی که ممکن است با یکدیگر متفاوت باشند، پس طبیعتاً‌ هر مسئول مسیرهای مختلفی برای تحقق سیاست‌های خود در نظر می‌گیرد، پس به تعویق افتادن آن و در نظر گرفتن مبالغ مختلف دریافتی برای این طرح دور از ذهن به‌نظر نمی‌رسد.

تأخیر در اجرای رتبه‌بندی معلمان عامل احضار حاجی‌میرزایی به بهارستان بود؟

سرانجام فاز دوم طرح رتبه‌بندی معلمان پس از کش‌‌و‌قوس‌های بسیار در یک قدمی اجرایی شدن قرار دارد؛ طرحی که برخی از کارشناسان معتقدند منجر به افزایش انگیزه معلمان و در نهایت افزایش کیفیت آموزش خواهد شد. طرحی که اجرای آن نیازمند تزریق بودجه 15 هزار میلیارد تومانی است؛ با توجه به کمبود بودجه‌ای که در آموزش و پرورش وجود دارد،‌ چنین رقمی، بزرگ به نظر می‌رسد.

از طرفی روز گذشته درخواست استیضاح وزیر آموزش و پرورش توسط 60 نفر از نمایندگان امضا و به هیئت‌رئیسه ارائه شد. علی‌اصغر یوسف‌نژاد عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی یکی از محورهای این استیضاح را خلف وعده در اجرای رتبه‌بندی فرهنگیان تلقی کرد، در چنین شرایطی خبر اجرای این طرح دقیقاً کمی پیش از مطرح شدن استیضاح وزیر عجیب به نظر می‌رسد، گویی حاجی‌میرزایی استیضاح خود را پیش‌بینی کرده یا خبر آن زودتر از دیوارهای بهارستان درز کرده و سریع‌تر از رسانه‌ها به گوش وزیر رسیده است. با تمامی این تفاسیر این سوال مطرح می‌شود که طرح رتبه‌بندی معلمان به فاز سوم خواهد رسید یا می‌توان آن را طرحی شکست خورده تلقی کرد؟

انتهای پیام/

کد خبر: 1044121

وب گردی

وب گردی