چالش‌ها و قوت‌های کسب‌وکارهای اینترنتی در زمان قطع اینترنت

کارشناس تکنولوژی­‌های نوین گفت:عدم اعتماد و امنیت تنها دو مولفه از مولفه‌های ممکن برای بکارگیری پیام‌رسان‌های داخلی از سوی کاربران است بلکه مخاطبان به دلیل ضعف ارائه خدمات از این اپلیکیشن‌های داخلی استفاده نمی‌کنند زیرا پاسخگوی نیازهای آنان نیست.

به گزارش خبرنگار گروه علم و فناوری ایسکانیوز، یک هفته قطع شدن اینترنت، فرصتی برای محک کسب و کارهای اینترنتی ایجاد کرده بود تا با نگاهی متفاوت بتوانند به نقاط ضعف و قوت خود در شرایط محدود پی برده و نقشه راه خود را بازبینی و ترمیم کنند. در این خصوص با سینا تفنگ‌چی، پژوهشگر تکنولوژی‌های نوین و مدرس علوم ارتباطات دانشگاه پیام نور به گفتگو می‌پردازیم.

وی در خصوص بکارگیری فناوری در کسب‌وکارهای اینترنتی اظهار کرد: تاکنون هرگونه فناوری که به کشور وارد شده، همواره با مشکل عدم پذیرش آن توسط دولت‌ها مواجه شده است و از این رو هیچگاه بستر لازم برای آن فناوری ایجاد نشده، بلکه معایب آن نیز برجسته شده است.

تفنگ‌چی تأکید کرد: زمانی پذیرش فناوری صورت می‌پذیرد که سیاست‌گذاری و فرهنگ‌سازی لازم برای آن فناوری صورت گیرد.

مدرس علوم ارتباطات دانشگاه پیام نور به فرمایشات مقام معظم رهبری در خصوص فضای مجازی اشاره کرد و گفت: همواره مقام معظم رهبری تأکیدات فراوانی به حضور فعال در عرصه فضای مجازی داشتند به طوری که از فضای مجازی تحت عنوان یک ابزار پیشرفته یاد می‌کنند که ضرورت استفاده از آن وجود دارد.

تفنگ­‌چی در ادامه به ضرورت توجه به زیرساخت‌های داخلی و فراهم‌سازی سرور داخلی برای کسب‌وکارهای ایرانی پرداخت و گفت: به طور قطع نمی‌توانیم ارتباط خود را با ارتباطات بین‌المللی قطع کنیم اما باید شرایط توسعه فناوری داخلی را نیز در نظر بگیریم.امروزه در حوزه کسب و کارهای اینترنتی و اپلیکیشن‌ها شاهد ظهور قدرت‌های ارزشمندی هستیم.

کارشناس تکنولوژی‌های نوین اظهار کرد: از سال 1385 که دیجی کالا راه اندازی شد، حوزه کسب‌وکار نوینی بر بستر اینترنت شکل گرفت و تا به امروز شاهد قدرت‌های ارزشمندی همچون اسنپ در سطح تاکسی‌های اینترنتی و دال و نشان در سطح مسیریاب‌ها هستیم.

مدرس علوم ارتباطات دانشگاه پیام نور به عدم ضرورت استفاده از اپلیکیشن‌های مشابه‌های خارجی اشاره کرد و افزود: زمانی که دیجی‌کالا راه‌اندازی شد ما از علی بابا یا آمازون خرید اینترنتی می‌کردیم، یا زمانی که اسنپ آمد مگر ما از اوبر استفاده می‌کردیم که برای سایر موارد می‌خواهیم الزاما از مشابه خارجی استفاده کنیم.

وی ادامه داد: اما مسئله آن است که این مواردی که اشاره شد، با قدرتی در سطح رقابت با مشابه‌های خارجی وارد شدند و همراه با آنها مسیر توسعه را طی می‌کنند. اما در برخی از حوزه‌ها همچون شبکه‌های اجتماعی و پیام‌رسان‌ها شاهد توسعه و رقابت نیستیم. پیام‌رسان‌های داخلی از دی ماه 1396 زمانی که تلگرام برای نخستین بار فیلتر شد و کمی بعد از آن در اردیبهشت 1397 فرصت ارتقای خود را در حد تلگرام داشتند ولی این تحول شکل نگرفت و مخاطبی که از تلگرام آن زمان استفاده می‌کرد، با به روزرسانی‌های به مراتب تکمیلی‌تری آشنا شد و سطح انتظارش نیز بالاتر رفت.

تفنگ‌چی افزود: تلگرام ابتدای سال 2019 اشاره کرد که امسال بالاترین آپدیت‌های خود را ارائه خواهد کرد و چنین شد، این در حالی است که پیام‌رسان‌های داخلی در این مسیر موفق عمل نکرده و در چنین شرایط مشابهی با شرایط پیش آمده که مخاطب مجبور به استفاده از پیام رسان داخلی می‌شود می‌بینیم که تنها پیغام‌های خطا می‌فرستند که این موارد را فعلاً نمی‌توانید استفاده کنید.

کارشناس تکنولوژی‌های نوین تصریح کرد: در همین شرایط، اپلکیشن‌های مسیریاب همچون «دال»، «بلد» و «نشان» که رقیب قدرتمندی همچون waze داشتند؛ به خوبی توانستند خود را به استانداردهای لازم رسانده و امروز دیگر به مخاطب داخلی بسنده نکرده و همانطور که در این اپلیکیشن‌ها شاهد هستیم آنها مشغول اضافه کردن نقشه‌های کشورهای اطراف برای جذب کاربران غیرایرانی هستند.

وی در ادامه به بحث محدودیت‌های دولتی برای عدم توسعه اپلیکیشن‌های داخلی اشاره کرد و گفت: اینکه می‌گویند مخاطب به دلیل عدم امنیت به سراغ پیام رسان‌های داخلی نمی‌رود الزاما درست نیست و عدم اعتماد و امنیت تنها دو مولفه از مولفه‌های ممکن برای رفتن یا نرفتن کاربران به پیام‌رسان‌های داخلی است و همانطور که در مورد پیام رسان بیسفون شاهد بودیم، همین مردم کنونی بودند که با استقبال گسترده به سمت بیسفون رفتند و با محدودیت دولتی‌ها مواجه شدند.

وی همچنین به ضرورت بسترهای لازم برای تبلیغات محصولات ایرانی اشاره کرد و گفت: محصولات و کالای ایرانی به کفش و کیف و عطر و موارد این چنینی خلاصه نمی‌شود و بسترهایی چون برنامه‌های تلویزیونی، شبکه ایران کالا، روزنامه‌ها و ... باید شرایطی را فراهم کنند تا مردم بیشتر با پلتفرم‌های آنلاین اثرگذار و مطلوب آشنا شده و با ترویج ویژگی‌های آن مخاطب را نسبت به آن محصول آگاه کنند.

مدرس علوم ارتباطات دانشگاه پیام نور همچنین در خصوص ضرورت یا عدم ضرورت توجه کسب‌وکارهای ایرانی به سرورهای داخلی گفت: داشتن سرور داخلی به منزله قطع دسترسی به سرور خارجی نیست؛ اصلا این گزاره مطرح نیست که با انتقال سرورها به صورت کلی دسترسی‌ها مسدود شود. بلکه داشتن سرور داخلی به این معناست که اگر احیانا شرایطی به دلایل مختلف همچون تحریم یا مشکلات داخلی بوجود آمد، کسب‌وکارها و نیز مخاطبان آنها به صورت کامل از دسترسی محروم نشده و بتوانند از خدمات مطلوب بهره‌مند شوند.

وی افزود: امروزه قطع دسترسی به اینترنت بین‌المللی معنا ندارد و ما در عصری بسر می‌بریم که سرویس‌های «بالن اینترنت» درحال توسعه است و دسترسی به تمام ابزارها با استفاده از اینترنت است که اصطلاحاً به آن «اینترنت اشیاء» می‌گویند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1044174

وب گردی

وب گردی