اولین موضوع بیانیه گام دوم، نگاه علمی به حوزه سیاست، اقتصاد و فرهنگ است

استاد‌تمام رشته علوم سیاسی دانشگاه تهران صبح امروز در اولین نشست تخصصی بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی که در دانشکده علوم انسانی واحد علوم و تحقیقات برگزار شد، گفت: اولین موضوع بیانیه گام دوم، نگاه علمی به حوزه سیاست، اقتصاد و فرهنگ است و لذا مسئولان باید توجه کافی به آن داشته باشند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، ابراهیم متقی استاد‌ تمام رشته علوم سیاسی دانشگاه تهران صبح امروز در اولین نشست تخصصی بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی که به همت پژوهشکده علوم اجتماعی و انقلاب معاونت فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی در دانشکده علوم انسانی واحد علوم و تحقیقات برگزار شد، اظهار کرد: در اواخر حکومت پهلوی، نظام سیاسی آمادگی لازم برای انعطاف پذیری را نداشت و رقابت های سیاسی مجموعه های درون حکومتی لازم بود، لذا زمینه برای گسترش فضای رادیکالی فراهم شد. در این شرایط گروه های مارکسیستی، ملی مذهبی، ناسیونالیستی و غیره توانستند فعالیت‌های ساختاری زیادی داشته باشند.

وی افزود: ادبیات سیاسی در دهه ۵۰ بُعد سیاسی پیدا کرد و به آرامی به سمت سیاست رفت؛ همچنین در این شرایط، مذهب در راستای کنش سیاسی توده ای قرار گرفت. در آن مقطع زمانی مجله ای مانند مکتب اسلام بسیار گسترده شده بود و بسیاری از مردم آن را می خواندند به طوری که ۳۰‌هزار تیراژ داشت.

متقی ادامه داد: تفکر امام(ره) برای گسترش انقلاب، مسلحانه نبود بلکه یک تفکر اجتماعی بود؛ در واقع رویکرد امام با بقیه مراجع تفاوت زیادی داشت به طوری که ایشان ادبیات متفاوتی از انقلاب ارائه داد تا تمام موج هایی که در فضای سیاسی کشور مستقر بود را جذب کند.

استاد‌ تمام علوم سیاسی دانشگاه تهران گفت: توسعه و امنیت، جزو چالش های جدی ایران در اوایل پیروزی انقلاب اسلامی بود؛ حوادثی مانند کودتا، جنگ تحمیلی و ناآرامی های شعری، مسئله امنیت را با چالش جدی مواجه کرده بود. در این فضا، زمینه ای برای امنیت‌سازی با دوام و بهره گیری از مولفه های توسعه وجود نداشت.

وی اضافه کرد: تثبیت نظام سیاسی ایران، از سال ۶۷ شکل می گیرد و از این دوران، برنامه های توسعه ای و امنیت آغاز می شود. در واقع امنیت سازی در ایران، از تثبیت نظام سیاسی از سال ۶۷ شکل می گیرد.

متقی تصریح کرد: در سال ۶۸ فضای سیاسی ایران از لحاظ خارجی و داخلی تغییر پیدا می کند و بسیاری از کشورها مانند عربستان و کویت و دیگر کشورهای منطقه، روابط خود را با ایران آغاز کردند. دهه ۷۰، دوره تثبیت جمهوری اسلامی است؛ اما سیاست های توسعه ای در برخی موارد موجب اخلال در امنیت شد. برنامه شوک درمانی در دولت سازندگی در سال ۱۳۷۱، موجب ایجاد ناآرامی و ناامنی در برخی شهرها شد.

استاد‌ تمام دانشگاه تهران با بیان این که نظریه پردازان اقتصادی کشور در اوایل دهه۷۰، نئولیبرال بودند گفت: این رویکرد در ایران جواب نداد و به همین دلیل در انتخابات ریاست جمهوری سال ۷۲، علی اکبر هاشمی رفسنجانی با شوکی جدی مواجه شد چرا که آرای او، ریزش زیادی داشت. برنامه دوم توسعه اقتصادی ایران به دلیل حوادث قبلی، تغییرات اساسی داشت.

وی تاکید کرد: در دهه ۸۰، فضای خاصی شکل گرفت؛ آمریکا به کشورهای افغانستان و عراق حمله کرد و لذا ایران، با خلأ قدرت در منطقه مواجه شد. جمهوری اسلامی در این شرایط، راهبرد گسترش منطقه ای را در پیش گرفت که موجب توسعه عمق استراتژیک شد. این موضوع سبب شد که امروز، دشمنان نتوانند ضربات خود را به داخل کشور بزنند بلکه مجبور شوند ابتدا بازوهای منطقه ای را هدف گیرند.

متقی اظهار کرد: بیانیه گام دوم درحالی تبیین شد که دوره گفتمان سازی انقلاب در سال ۵۷، تثبیت جمهوری اسلامی در سال ۶۷ و در دهه ۷۰ برنامه های رشد اقتصادی را شاهد بودیم؛ رشد اقتصادی ایران در این دوره، به دلیل این که بر اساس آموزه های لیبرال بود، کشور را با چالش های جدی مواجه کرد.

استاد‌ تمام دانشگاه تهران در پایان خاطر نشان کرد: امروز برای تمدن‌سازی، نیاز به ثبات سیاسی داریم؛ محور اصلی بحث های سیاسی ایران در چارچوب بیانیه گام دوم، باید مسائلی باشد که به ثبات امنیتی و سیاسی تاکید دارد. اولین موضوع بیانیه گام دوم، نگاه علمی به حوزه سیاست، اقتصاد و فرهنگ است و لذا مسئولان باید توجه کافی به آن داشته باشند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1044189

وب گردی

وب گردی