شیوه اجرای افزایش قیمت بنزین غلط بود

عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی گفت: ایده افزایش قیمت بنزین، درست بود؛ اما شیوه اجرای آن، کاملا غلط است.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، مسعود درخشان در نشست نقد و بررسی طرح افزایش قیمت حامل‌های انرژی که امروز سه‌شنبه پنجم آذر به همت انجمن اسلامی دانشجویان مستقل در دانشکده اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد، اظهار کرد: اقتصاد ایران در باتلاق قیمت حامل‌های انرژی گیر کرده است. دولت‌ها چه قبل و چه بعد از انقلاب اسلامی هر زمان تصمیم به حل مشکلات مربوط به حامل‌های انرژی گرفتند، دچار چالش شدند‌.

وی ادامه داد: حسنعلی منصور به‌دلیل افزایش یک یا دو ریالی قیمت بنزین، ترور شد. وقتی آقازاده وزیر نفت بود، از من خواست طرحی برای مدیریت قیمت سوخت ارائه دهم. همان زمان گفتم نباید قیمت بنزین را افزایش دهیم؛ بلکه باید دست به اصلاح نسبی قیمت بنزین نسبت به دیگر کالاها بزنیم.

عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی خاطرنشان کرد: اقتصاد ایران سال‌ها وابسته به فروش نفت برای رفاه ملی بوده است. نفت فروخته‌ایم و کالای سرمایه‌ای وارد کرده‌ایم تا محصول مصرفی، تولید کنیم. هنوز به راه حلی که ارائه دادم، اعتقاد دارم؛ راه حلی که گفتند اجرای آن دشوار است. گفتم برای مسائل مشکل، راه حل ساده‌ای وجود ندارد. مسئولان به‌دنبال راه حل آسان برای مسائل مشکل هستند.

درخشان بیان کرد: صندوق بین‌المللی و بانک جهانی به شوک‌تراپی اعتقاد دارند. این نهادها به حساب‌های ما رسیدگی می‌کنند. ایران در سال‌های بعد از جنگ قصد دریافت وام ۲۰۰ میلیون دلاری داشت؛ اما بانک جهانی خواهان اطلاع از ریزجزئیات پرداخت سهمیه به خانواده شهدا بودند؛ چراکه مدعی بودند باید در جریان ساختار اقتصادی ایران قرار بگیرند. آنها بر حل مشکل بنزین هم تاکید کردند و راه چاره را در شوک‌تراپی می‌دیدند.

وی افزود: شوک‌تراپی به معنی افزایش ناگهانی قیمت سوخت است و صندوق بین‌المللی پول معتقد بود در صورت اعتراض، باید معترضان را سرکوب کرد! آنها باور داشتند اجرای پلکانی، انتظارات تورمی ایجاد می‌کند و راه حل بازاری نیز ندارد.

عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی با انتقاد از اظهار بی‌اطلاعی مسئولان از افزایش قیمت بنزین گفت: شفافیتی وجود ندارد و باید براساس شنیده‌ها صحبت کرد. سیاست وزارت نفت، درز ندادن اطلاعات به بیرون است و اطلاعات را محرمانه می‌داند.

درخشان تاکید کرد: یکی از بهانه‌های افزایش بنزین در ایران، جلوگیری از قاچاق سوخت است که ادعایی بی‌پایه و غیر قابل درک به شمار می‌رود. دلیل دیگر افزایش درآمدهای دولت است که اقدامی پسندیده بوده و در همه جای دنیا وجود دارد. دلیل سوم، کمک به اقشار محروم است که جزو وظایف دولت محسوب می‌شود. دولت باید به مردم بگوید مشکل و کمبود داریم. مشارکت مردمی در حل مسئله استراتژیک، امنیتی و مهمی مانند بنزین، ضروری است.

وی خاطرنشان کرد: نمی‌توان همه مردم را یکسان دید؛ چراکه مردم فقیر کلان‌شهرها بیشتر از مردم شهرهای کوچک و حتی روستاها ضربه می‌خورند. باید با مردم شفاف صحبت کرده و حتی می‌گفتند قصد افزایش چهار برابری قیمت بنزین را از یک ماه دیگر دارند؛ اما حرف آنهایی که ضربه می‌خوردند را می‌شنیدند.

درخشان در پایان گفت: می‌توانستند در مساجد، حرف مردم را شنیده و با توجه به گرفتاری‌های مالی، مبالغ متفاوتی تعیین کنند. اگر از چنین مسیری می‌رفتند، شاید بیش از پنج یا ۶ میلیون خانوار مراجعه نمی‌کردند. شاید برخی دروغ می‌گفتند، اشکالی نداشت؛ چراکه امکان بررسی صحت ادعای افراد در دور بعد وجود داشت. در مجموع ایده افزایش قیمت بنزین، درست بوده؛ اما شیوه اجرای آن، کاملا غلط است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1044204

وب گردی

وب گردی