کاربردی سازی دانش هدف اصلی دانشگاه‌های نسل سوم است

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی استان آذربایجان شرقی گفت: دانشگاه نسل سوم دانشگاهی است که رسالت کاربردی سازی دانش جزو اهداف آن است و یکپارچگی در آن وجود دارد، آموزش و پژوهشی که در آن صورت می گیرد باید یک مشکل از مسائل جامعه را حل کند.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز از واحد تبریز، حسن رسولی معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی استان آذربایجان شرقی در نشست راهبری باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان دانشگاه آزاد اسلامی استان آذربایجان شرقی گفت: اوایل دانشگاهای دنیا بر اساس شرایط اکوسیستمی ایجاد شدند و در واقع تجمیع برخی مدارس بودند. این دانشگاه‌ها ماموریت های خاص خود را داشتند و اکثرا به سازمانهای دولتی وابسته بودند.

وی با بیان اینکه خیلی از افراد معتقد بودند که رسالت دانشگاه تولید علم محض است گفت: بر اساس این عقیده خیلی از فناوری‌ها از دل دانشگاه‌ها بیرون نیامد، ‌به عنوان مثال ماشین بخار که شروع انقلاب صنعتی است در دانشگاه اختراع نشده است. حتی تلسکوپ، گوشی تلفن و ... در دانشگاه درست نشده اند.

رسولی با بیان اینکه دانشگاه های نسل اول آموزش محور بودند، افزود: در آن زمان بر اساس رویکرد دانشگاه، علاقه زیادی برای کاربردی سازی دانش وجود نداشت.

وی تصریح کرد: در اوایل قرن بیستم با جدی شدن تولید علم، دانشگاه‌هایی در دنیا تشکیل شدند که علاوه بر رسالت آموزش مداری و تربیت نیروهای کارشناس و کارآمد، رسالت تولید علم و تربیت انسانهایی که بتوانند در عرصه تحقیق و تولید علم فعالیت داشته باشند، را عهده دار شدند و در اصطلاح امروز تربیت پژوهشگران و دانشمندان را در سرلوحه فعالیت‌های خود قرار دادند.

رسولی با بیان اینکه در بحث فناوری همیشه این موضوع مطرح شده است که قرار نیست ما چرخ دنده را از نو اختراع کنیم گفت: با توجه به سرعت رشد فناوری، برای ورود به دانشگاه‌های نسل سوم، گذر از دانشگاه‌های نسل اول و دوم لازم نیست.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز به ظهور دانشگاه‌های پلی تکنیک صنعتی اشاره کرد و تصریح کرد: تلاشی که ما در دانشگاه انجام می دهیم نباید از رنج و مسائل جامعه به دور باشد.

وی با بیان اینکه بحث جامعه محور بودن دانشگاه‌ها از سال 2000 مطرح شده است، گفت: دانشگاهی جامعه محور است که بتواند سیاست‌ها، تحقیقات و فعالیتهای خود را بر اساس حل مسائل و مشکلات جامعه تنظیم کند.

رسولی افزود: اگر فعالیت‌های اصلی یک دانشگاه هنوز بر پایه دانشگاه‌های نسل دوم باشد، با ایجاد یک مرکز رشد یا با ترغیب اساتید به اخذ پروژه از صنعت و ... نمی‌توان به دانشگاه نسل سوم تبدیل شد.

وی ادامه داد: دانشگاه نسل سوم دانشگاهی است که رسالت کاربردی سازی دانش جزو اهداف آن است و یکپارچگی در آن وجود دارد، آموزش و پژوهشی که در آن صورت می گیرد باید یک مشکل از مسائل جامعه را حل کند .

این مقام مسئول اذعان کرد: ما انتظار داریم پژوهشگران و نخبگان جوان که در دانشگاه فعالیت می کنند کمک کنند تا رویه دانشگاه به سمت دانشگاه‌های نسل سوم پیش رود. در واقع دانشگاهی داشته باشیم که از هم از لحاط تربیت نیروی انسانی کارآفرین، موفق باشیم و هم دانشی که در دانشگاه تولید می شود دانشی باشد که به نفع خود شخص و جامعه باشد.

وی تأکید کرد: دانشگاه باید همیشه در کنار جامعه باشد و هر دردی که در جامعه است درد دانشگاه باید باشد. و دانش دانشگاه باید گره مشکلات بشریت را بگشاید.

رسولی گفت: افق آینده دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز، زیر نظر اسناد بالا دستی دانشگاه، حرکت به سمت دانشگاه‌های نسل سوم است. امیدوارم همه المانهای آموزش و پژوهش به این چرخه بهره‌وری دانش کمک کنند.

انتهای پیام /

کد خبر: 1044215

وب گردی

وب گردی