بزرگترین نیروگاه بادی کشور امروز افتتاح می‌شود

وزیر نیرو از افتتاح بزرگترین نیروگاه تأسیس شده بادی کشور در شهرستان میانه خبر داد.

به گزارش گروه سیاسی ایسکانیوز ، رضا اردکانیان وزیر نیرو امروز در حاشیه جلسه هیئت دولت در جمع خبرنگاران، گفت: شورای عالی اداری مصوبه ای دو ماه پیش داشت که توسط رئیس جمهور ابلاغ شده بود مبنی بر اینکه یکپارچه سازی شرکت های آب و فاضلاب روستایی و شهری انجام شوند.

وی افزود: هدف اصلی از این اقدام سرعت دادن در آبرسانی به روستاها است و هیئت وزیران هم بنا به ضرورت باید مصوبه ای در این زمینه می داشت که این موضوع امروز به تصویب هیئت دولت رسید و بر این اساس به جای دو شرکت در هر استان، یک شرکت تحت عنوان «شرکت آب و فاضلاب استان» خواهیم داشت.

وزیر نیرو بیان کرد: همچنین امروز بعدازظهر به مناسبت سفر رئیس جمهور به استان آذربایجان شرقی، بزرگترین نیروگاه تأسیس شده بادی کشور به ظرفیت ۲۰ توربین ۲.۵ مگاوات یعنی ۵۰ مگاوات در شهرستان میانه رسما افتتاح خواهد شد که ۹۶۰ میلیارد تومان برای این نیروگاه سرمایه گذاری شده و عمدتا ساخت داخل است.

اردکانیان تصریح کرد: همچنین فردا در ادامه پویش «الف، ب، ایران» طرح بزرگ آبرسانی به شهرستان داراب در استان فارس به بهره برداری خواهد رسید.

وی گفت: علاوه بر این، هفته آینده ما میزبان دبیرکل اتحادیه اقتصادی اوراسیا و وزرای مربوطه در تهران خواهیم بود که در جهت برگزاری همایشی است که عمدتا بخش خصوصی در آن حضور دارند.

وزیر نیرو بیان کرد: اجلاس کمیسیون مشترک اقتصادی با کشور تاجیکستان را پس از چند سال وقفه در تهران با حضور وزیر آب و انرژی تاجیکستان و مسئولانی از دولت این کشور برگزار خواهیم کرد.

اردکانیان افزود: همچنین شورای حکام مرکز منطقه ای آب را با حضور تعدادی از وزرای آب کشورهای منطقه و سازمان های بین المللی پایان هفته آینده در تهران برگزار خواهیم کرد.

وی درباره برنامه های این وزارتخانه برای مدیریت آب، اظهارداشت: بر اساس پیش بینی سازمان هواشناسی، فصل پاییز امسال از لحاظ بارش نرمال خواهد بود به این معنا که بارش ها به طور متوسط است و تاکنون بیش از ۳۲ درصد از متوسط بلندمدت، بارش بیشتری داشته ایم و البته حدود ۴۰ درصد هم نسبت به سال گذشته بارش ها کمتر بوده که طبیعی است، چرا که سال گذشته یک سال حدی بود.

وزیر نیرو گفت: در مجموع ما آمادگی کامل برای سیلاب های محتمل داریم و همچنین آمادگی لازم برای کار روی مهندسی رودخانه ها، لایروبی و کناره بندی هایی که باید صورت گیرد، وجود دارد.

اردکانیان گفت:کناره بندی ۱۱۰۰ کیلومتر رودخانه اصلی در داخل کشور در اولویت ما است که تا پایان امسال انجام می شود.

وی افزود: یک اتفاق خوب دیگر آن است که ما پس از بررسی های متعدد موفق شدیم اصلاحیه ای برای نحوه اجرای مواد ۲۷ و ۲۸ قانون توزیع عادلانه آب را تدوین کنیم و به همه شرکت ها ابلاغ شد.

وزیر نیرو اظهار داشت: این ابلاغیه به این منظور است که در مناطق کم آب و خشک بسیاری از کشاورزان درخواست تبدیل کاربری چاه کشاورزی و پروانه خود را داشتند و امکان این موضوع وجود نداشت اما این امکان در حال حاضر فراهم شده است که در مناطقی که به دلایلی پروانه موجود است اما امکان استفاده از آب در زمین مردم وجود ندارد و تغییر کاربری شده است، بتوانند از محل آن پروانه برای مصارف صنعت و کشت گلخانه ای استفاده کنند.

اردکانیان تصریح کرد: همچنین تعدادی از چاه های آب شرب که به دلیل شور شدن، کیفیت مناسب را برای شرب نداشتند و تاکنون اجازه تغییر کاربری برای آنها وجود نداشت، می توان از آن پروانه ها و چاه برای مصارف صنعتی استفاده کرد یا اینکه آن پروانه را از دشتی به دشت دیگر انتقال داد.

وی گفت: انتظار ما این است که گشایش قابل توجهی در تعدادی از استان های کشور در حل مشکل بهره برداران ایجاد شود.

کد خبر: 1044274

وب گردی

وب گردی