افراد دارای «خودرو و مسکن با ارزش بالا» یارانه معیشتی نمی‌گیرند

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: افرادی که سه امکان «درآمد، خودرو و مسکن با ارزش بالا» داشته باشند، مشمول دریافت یارانه معیشتی نیستند.

به گزارش گروه سیاسی ایسکانیوز ، محمد شریعتمداری وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در حاشیه جلسه هیئت دولت در جمع خبرنگاران درباره اجرای طرح کمک معیشتی دولت به مردم، گفت: به حدود ۶۰ میلیون نفر از خانوارهای ایرانی پرداخت یارانه صورت گرفته است.

وی با اعلام اینکه ۱۷ میلیون ۷۰۰هزار خانوار یارانه دریافت کردند، افزود: این امر واقعیتی غیرقابل انکار است و به راحتی قابل رسیدگی است دولت به هیچ وجه حتی یک ریال از منابع حاصل از افزایش قیمت بنزین و حامل‌های انرژی را در بودجه مصرف نمی کند و در این موضوع هیچ تردیدی نیست. آقای نوبخت و وزیر اقتصاد به عنوان خزانه‌دار کل کشور بر این موضوع تأکید کردند.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی اظهار داشت: ضریب خطای اجرای طرح‌های حمایت‌های اجتماعی در همه دنیا حداقل ۴ تا ۵ درصد است، ۴ تا ۵ درصد رقم قابل ملاحظه‌ای است به هیچ وجه گفته نشده است که ما در رسیدگی‌ها تعلل می کنیم، قطعاً مورد رسیدگی قرار خواهد گرفت و افرادی که واجد شرایط بودند حتما یارانه پرداخت خواهد شد.

شریعتمداری در مورد زنان سرپرست خانوار، گفت: همه زنان سرپرست خانوار که تک نفره باشند و درآمدشان زیر ۵ میلیون تومان باشد حتماً یارانه معیشتی دریافت کردند و اگر دریافت نکرده باشند به آنها پرداخت خواهد شد. در بین زنان سرپرست خانوار، زنانی داریم که خودشان سرپرست کارگاه هستند.

وی اظهار داشت: در معیارهای که بررسی کردیم بعضی کارفرمایان که خودشان دارای سه بیمه پرداز یا بیشتر هستند و کارگاهی را اداره میکنند که بیش از ۶۰ نفر با آنها کار می‌کنند به آنها سبد حمایتی پرداخت نمی شود.

وزیر کار تأکید کرد: در بین بازنشستگان کشور، افرادی هستند که دارای درآمد خوب هستند و باید با اجرای طرح همسان سازی درآمد آنها را به حداقل برسانیم از این رو آنها یارانه دریافت نمی کنند.

شریعتمداری گفت: دولت دقت دارد افرادی که دارای استحقاق هستند از دریافت سبد حمایتی دور نمانند.

وی تصریح کرد: هدف دولت این است و پای آن خواهیم ایستاد و سعی می کنیم این موارد با کمترین مشکلات پیش برود. بخش عمده ای از خانوارهایی که از حمایت های معیشتی برخوردار شدند دارای وسیله نقلیه نیستند. نمی توان گفت که همه جامعه ایران از افراد فرودست هستند.

وزیر کار با بیان اینکه ایران دارای ۸۶ میلیون نفر جمعیت است، اظهار داشت: ۶۰ میلیون نفر حمایت معیشتی دریافت کرده اند و عده ای نیز درخواست این حمایت را دارند.

شریعتمداری با اشاره به خانواده هایی که مشمول یارانه معیشتی دولت می‌شوند، اظهار کرد: خانواده‌های دارای مسکن و خودروی گران قیمت، خانواده‌های یک نفره‌ای که درآمد بالای پنج میلیون دارند، خانواده دو نفره بالای ۶ میلیون، خانواده سه نفره بالای هفت میلیون و خانواده چهار نفره بالای هشت میلیون مشمول طرح پرداخت یارانه معیشتی نمی‌شوند.

وی با بیان اینکه شاید در مجموعه رسیدگی‌هایی که در بررسی طرح یارانه معیشتی انجام می‌گیرد اشکالاتی وجود داشته باشد، گفت: خانواده‌هایی که سه سفر خارجی غیر زیارتی و همچنین افرادی که دارای یک وسیله نقلیه بالای ۳۰۰ میلیون تومان باشند، در ارزیابی‌های ما از شمول طرح معیشتی خارج شدند.

وزیر کار اظهار داشت: البته ما نمی‌گوییم این افرادی که از این قبیل وسایل نقلیه دارند از وضع مالی بالایی برخوردارند، شاید از طبقه متوسط جامعه باشند؛ ولی باید میان آنها و افراد فاقد مسکن و خودرو تفاوتی قائل باشیم. افرادی که سه امکان «درآمد، خودرو و مسکن با ارزش بالا» را داشته باشند، با افراد عادی فاقد این شرایط متفاوت هستند.

شریعتمداری افزود: افرادی که دو ملک به نامشان ثبت شده باشد، از گردونه بررسی‌ها خارج شده و در مجموعه ۶۰ میلیون نفر قرار نگرفتند تا کمک مالی معیشتی را دریافت کنند.

وی تصریح کرد: با اجازه‌هایی که متقاضیان به ما می‌دهند، به طور دقیق‌تر به وضعیت مالی و تمکن مالی متقاضیان جدید که خواهان دریافت کمک معیشتی هستند، رسیدگی می‌کنیم و اگر استحقاق دریافت این مبلغ را دارند، حتما این کمک حمایتی دولت از روز اول به آنها پرداخت خواهد شد.

وزیر کار در پاسخ به سوالی در زمینه وجود برخی نگرانی‌ها در زمینه احتمال حذف یارانه‌ها که از سوی مردم مطرح می‌شود، اضافه کرد: بحث یارانه و کمک مالی معیشتی از هم، کاملا متفاوت است. وظیفه بررسی یارانه‌ها با سازمان هدفمندی یارانه‌ها بوده و در حالی که متولی این کمک معیشتی وزارت کار است.

شریعتمداری با بیان اینکه بحث یارانه و کمک مالی معیشتی دارای همپوشانی‌هایی هستند، گفت: در هر دو بحث ما وضعیت تمکن مالی را در نظر داریم و حذف ۲۵۰ هزار خانواری که دو ماه پیش از لیست دریافت یارانه‌ها حذف شدند نیز در همین راستا بود. این موضوع که با ثبت نام در طرح معیشتی، یارانه آنها حذف می‌شود اصلا صحیح نیست.

وی همچنین در پاسخ به این سوال «چرا دولت افراد سالمند را مجبور کرده است برای «بنزین» ، سیم کارت جدید بگیرند؟»، گفت:همه آنها که یارانه می گیرند با سیم کارت موبایل با سازمان هدفمندی یارانه ها در ارتباط هستند.

وزیر کار با بیان اینکه ارزش سیم کارت ۵ هزار تومان است و قصد این بوده که با سرپرست خانوارها در ارتباط باشیم، افزود: برای اینکه ارتباط مطمئن باشد و درگاه امنی ایجاد شود گفته شد با شماره سرپرست خانوار کد دستوری ارسال شود.

کد خبر: 1044276

وب گردی

وب گردی