شیوه‌نامه تحصیل هم‌زمان در 2 رشته غیر‌پزشکی دانشگاه آزاد ابلاغ شد

شیوه‌نامه تحصیل هم‌زمان در 2 رشته غیرپزشکی دانشگاه آزاد اسلامی از سوی شورای برنامه‌ریزی آموزشی و درسی دانشگاه آزاد اسلامی ابلاغ شد.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز، شورای برنامه‌ریزی آموزشی و درسی دانشگاه آزاد اسلامی همگام و همسو با برنامه‌ریزان حوزه آموزش عالی کشور، شیوه‌نامه تحصیل هم‌زمان دانشجویان غیر استعدادهای درخشان در دوره‌های کاردانی، کارشناسی پیوسته و ناپیوسته در دو رشته تحصیلی را با رعایت ضوابط کلی آیین‌نامه کاردانی و کارشناسی مصوبه دانشگاه تهیه و تدوین کرده است.

هدف از تدوین این شیوه‌نامه تعیین چارچوب قانونی برای اجرای صحیح تحصیل هم‌زمان در دوره‌های آموزشی (کاردانی، کارشناسی پیوسته و ناپیوسته) در دو رشته تحصیلی و در همان مقطع با مقطع پایین‌تر در یک یا دو واحد دانشگاهی است. بر این اساس واحد دانشگاهی منظور یکی از واحدهای دانشگاهی با مراکز آموزشی، آموزشکده‌های سما دانشگاه آزاد اسلامی و سایر دانشگاه‌ها و موسسات آموزش مورد تایید وزارتین است.

شرایط ورود به دوره

پذیرفته شدگان و دانشجویان در هر یک از مقاطع تحصیلی (کاردانی_کارشناسی پیوسته و ناپیوسته)و واحدهای دانشگاهی علاوه بر تحصیل حضوری یا مجازی در مقطع و رشته فعلی خود می‌توانند در یک رشته دیگر در همان مقطع تحصیلی یا در مقطع تحصیلی پایین‌تر در واحد دانشگاهی مبدأ یا واحد دانشگاهی دیگر به‌طور هم‌زمان تحصیل کنند.

دانشجویان مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری نیز می‌توانند در یک رشته از رشته‌های مقاطع کاردانی (کارشناسی پیوسته یا ناپیوسته) در صورت رعایت این شیوه‌نامه به‌طور هم‌زمان در رشته دوم تحصیل کنند.

نکته این که متقاضی از طریق سنجش و پذیرش دانشگاه در رشته تحصیلی دوم پذیرفته می شود؛ همچنین متقاضی ادامه تحصیل در رشته دوم می‌تواند فقط از مدت زمان معافیت نظام وظیفه در رشته اول، از تحصیل هم‌زمان در دو رشته استفاده کند. همچنین اعضای هیئت علمی در یکی از رشته های علوم انسانی در مقطع کارشناسی می‌توانند با رعایت مفاد این شیوه نامه تحصیل کنند.

انتخاب واحد و مقررات آموزشی

دانشجو پس از ورود به رشته دوم مجاز است برابر ماده ۱۹ آیین نامه آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحدهای درسی خود را انتخاب کند. درصورتی‌که دانشجویی در دو رشته به‌طور هم‌زمان تحصیل کند و در مدت مجاز تحصیل در رشته اول تعداد واحدهای درسی را نتواند به پایان برساند، کمیسیون موارد خاص آموزشی واحد، استان و دانشگاه در خصوص ادامه تحصیل وی در رشته دوم تصمیم خواهد گرفت.

حداکثر مدت تحصیل برای دانشجویان مشمول این شیوه نامه مدت مجاز تحصیل در رشته اول است. دانشجو در مدت زمان تحصیل فقط یک بار می‌تواند درخواست تحصیل در رشته دوم را ارائه کند.

نکته مهم این که تغییر رشته دوم امکان پذیر نیست و در صورت تقاضای تحصیل در رشته‌محل دیگر باید فرآیند ذکر شده در تبصره ۲ ماده ۳ پذیرش از طریق سنجش و پذیرش دانشگاه را طی کند.

آن دسته از دانشجویانی که از معافیت نظام وظیفه استفاده می کنند، در صورتی که در رشته اول انصراف از تحصیل دهند یا اخراج آموزشی شده باشند، می توانند رشته دوم را تا سقف مجاز مدت زمان معافیت از نظام وظیفه در رشته اول ادامه تحصیل دهند. بر اساس این شیوه نامه تحصیل هم‌زمان دانشجویان استعدادهای درخشان مطابق آیین نامه مربوط به آنان خواهد بود.

تصمیم‌گیری در خصوص سایر موارد پیش بینی نشده پس از مکاتبه واحد دانشگاهی مقصد با معاونت‌های موضوعی دانشگاه آزاد اسلامی انجام خواهد شد.

تطبیق و معادل‌سازی واحدهای درسی در رشته دوم

درس یا دروسی که عنوان یا شرح درس آن در برنامه درسی رشته‌های مورد تایید و مصوبه شورای عالی برنامه‌ریزی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری یا شورای برنامه ریزی درسی دانشگاه آزاد اسلامی وجود داشته باشد، قابل معادل سازی است.

محل گذراندن دروس قبلی دانشجو باید یکی از واحدها یا مراکز دانشگاه آزاد اسلامی، دانشگاه‌ها یا موسسات آموزش عالی مورد تایید وزارتین از نظر مجوز پذیرش دانشجو، مجوز تاسیس رشته برنامه درسی و نوع دوره برگزار شده و دانشگاه محل تحصیل باشد و از نظر نحوه ورود و تحصیل علمی که پایه مورد نیاز، ادامه تحصیل با تاکید بر عدم تداخل تحمیلی و عدم تحصیل هم‌زمان در دو رشته یا دو دانشگاه مغایرت با مقررات آموزشی وزارتین و دانشگاه آزاد اسلامی نداشته باشد.

نمره درس گذرانده‌شده در مقاطع کاردانی یا کارشناسی حداقل ۱۲ و بالاتر باشد.

دروس گذرانده‌شده در هر مقطع تنها در مقطع هم‌سطح یا مقطع پایین‌تر قابل معادل‌سازی است.

نکته مهم دیگر این که دروس جبرانی که دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد متقاضی تحصیل هم‌زمان که در (مقطع کارشناسی پیوسته یا پیوسته) گذرانده‌اند با رعایت بندهای این ماده قابلیت معادل سازی دارد.

تطبیق واحدهای درسی رشته اول برای رشته دوم پس از ثبت قطعی نمره و درخواست با تأیید گروه آموزشی رشته اول و دوم (در صورت نیاز هر دو گروه آموزشی در رشته) طبق مقررات معادل‌سازی دروس انجام و ثبت می‌شود.

دانشجو می‌تواند واحدهای درسی را که به لحاظ محتوا تطابق موضوعی داشته باشد، صرفاً در یکی از دو رشته بگذراند و پس از پایان هر نیم‌سال و قبل از ثبت‌نام در نیم‌سال بعد تطبیق واحدهای درسی در رشته دوم با تأیید گروه آموزشی رشته دوم انجام شود. لازم است سرفصل دروس تا ۸۰‌درصد تطابق داشته باشد و با در نظر گرفتن مقررات در دوره‌های کاردانی و کارشناسی قابل معادل‌سازی نیست. نمرات دروس معادل‌سازی در میانگین کل مؤثر است.

انتقال و میهمانی دانشجویانی که به‌طور هم‌زمان تحصیل می‌کنند برابر ضوابط و مقررات نقل‌وانتقال دانشگاه است. مرخصی تحصیلی برابر آیین‌نامه و مقررات آموزشی برای هر یک از رشته‌های اول و دوم در واحد محل تحصیل انجام می‌شود.

انصراف از تحصیل برابر ضوابط و مقررات دانشگاه انجام می‌شود و تاریخ دانش‌آموختگی، زمان ثبت آخرین نمره درس دانشجو در هر یک از رشته‌ها به‌صورت جداگانه در آموزش واحدهای دانشگاهی مبدا و مقصد است.

مسئولیت حسن اجرای این شیوه‌نامه بر عهده واحدهای دانشگاهی است. بدیهی است نظارت بر اجرا و تفسیر مفاد بر عهده سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی است. این شیوه‌نامه دارای یک مقدمه، ۱۰ ماده و ۲ تبصره و از تاریخ ابلاغ لازم‌الاجرا است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1044324

وب گردی

وب گردی