تولید 25 داروی ضدسرطان ایرانی تا سال 1404/ جلوگیری شرکت‌های دانش‌بنیان از هدررفت سالانه یک میلیارد دلار سرمایه کشور

دبیر ستاد توسعه زیست‌ فناوری معاونت علم‌وفناوری از تولید 25 داروی ضد سرطان ایرانی خبر داد و گفت: با اجرای این طرح‌ علاوه بر ایجاد اشتغال برای جوانان، از واردات برخی از دارو در کشور بی‌نیاز خواهیم شد.

مصطفی قانعی دبیر ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی و ریاست جمهوری در گفت‌وگو با خبرنگار گروه علم و فناوری ایسکانیوز، در رابطه با نقش شرکت‌های دانش‌بنیان در توسعه علم و فناوری به ویژه در بخش زیست‌فناوری اظهار کرد: اگر روند فناوری در این حوزه را در نظر بگیریم طی یک دهه گذشته از زمان قانون شکل‌گیری شرکت‌های دانش‌بنیان (سال 92 تا سال 98) حدود 500 شرکت تنها در حوزه زیست فناوری فعالیت می‌کنند؛ همچنین تأکیدات مقام معظم رهبری این است که ما بیشتر در این حوزه ورود کنیم. ولی نکته‌ای که وجود دارد باید در کنار افزایش تعداد شرکت‌ها سهم خود را در اقتصاد افزایش دهیم.

وی تصریح کرد: حدود 10درصد فروش شرکت‌های دانش‌بنیان ایران متعلق به حوزه زیست فناوری است؛ بنابراین اگر سهم این بخش را نسبت به کل فناوری‌ها در نظر بگیریم سهم بسیار خوبی است به طوری که بیش از یک سوم صادرات محصول شرکت‌های دانش‌بنیان مربوط به حوزه زیست فناوری است.

دبیر ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی و ریاست جمهوری با اشاره به اینکه در گرفتن بازار خارجی و تعداد شرکت‌ها پیشتاز هستیم، اظهار کرد: در صورت نبود شرکت‌های دانش‌بنیان متحمل ضررهای بسیاری می‌شدیم؛ اما با روی کارآمدن این شرکت‌ها سالانه یک‌ میلیارد دلار از واردات کاهش پیدا کرد در حالی که کل هزینه‌ای که کشور برای تاسیس این شرکت‌ها از ابتدا تا‌کنون صرف کرده به یک میلیارد دلار نمی‌رسد.

قانعی با بیان اینکه در زمان اعمال تحریم‌ها اکثر شرکت‌های داخلی با وجود اینکه ادعا داشتند، داخلی هستند؛ اما قیمت‌ها را افزایش داده و موجب کمبود برخی از کالاها در بازار شدند، گفت: با این کار هم حاکمیت و هم مردم عصبانی شدند ولی کمترین مخاطره دارویی و افزایش قیمت دارو در کشور را شاهد بودیم.

وی ادامه داد: بحث زیست فناوری به حوزه‌هایی برمی‌گردد که دنیا از طریق آن دارو تولید می‌کند و ما ممکن است در سال‌های آینده به آن نیاز پیدا کنیم؛ البته در حال حاضر با چالش‌هایی در این حوزه مواجه هستیم که امیدواریم حل شود تا آنچه که توسط شرکت‌های داخلی تولید می‌شود مورد قبول وزارت بهداشت قرار گیرد؛ زیرا اگر این مشکل برطرف شود ما می‌توانیم بسیاری از نیازهای آینده را تامین کنیم.

دبیر ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی و ریاست جمهوری افزود: در حال حاضر در بخش انسولین، داروهای بیوتیک را وارد می‌کنیم. امیدواریم تا پایان سال بخشی از آن حل شود. همچنین واردات محصولات پلاسمایی را در دست داریم که در حال ساخت محصولات نوترکیب هستیم؛ بنابراین آنچه که سهم زیست فناوری بود تا حدی حل شده است.

وی ادامه داد: ستاد توسعه زیست فناوری در حوزه تولید داروی ضدسرطان ورود کرده است به طوری که 25 داروی ضدسرطان تکلیف این ستاد است و تا سال 1404 وارد بازار خواهد شد.

قانعی افزود: محصولات زیستی ایرانی از سوی سایر کشورها نیز مورد استقبال واقع شده‌اند؛ به عنوان مثال روسیه، عراق، سوریه، پاکستان، مالزی و ترکیه از مشتریان این محصولات ایرانی هستند. البته کشور آرژانتین نیز برای خرید محصولات زیستی ایرانی درخواست دارد که در حال مذاکره و رایزنی با این کشور هستیم.

دبیر ستاد توسعه زیست‌فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با تاکید بر این‌که ارزش تولیدات محصولات زیستی در کشور قابل توجه است، بیان کرد: محصولات زیستی ایرانی حدود یک میلیارد و 200 میلیون دلار ارزش آفرینی کردند که باید تلاش کنیم با برنامه درست، به افزایش این مبلغ فکر کنیم.

قانعی، دور زدن تحریم‌ها به کمک زیست‌فناوری را یکی از کاربردهای این علم نافع دانست و بر رونق تولید محصولات زیستی در کشور تاکید کرد گفت: تحریم‌ها بهترین فرصت برای رونق دادن به تولیدات داخلی است.

وی در خصوص تولید سوخت بیودیزل یا سوخت زیستی گفت: ما در تولید سوخت زیستی با وجود تست و آزمایشات و فناوری خوب هنوز هم ناموفق بودیم و دلیل اصلی آن فراهم نبودن زیرساخت‌ها در بازار است که همه این مشکلات ناشی از ضعف قانونی است. اگر شرکت پالایش و پخش به جای MTBE که ماده سرطان زاست بایودیزل تولید می‌کرد؛ اکنون شاهد افزایش آلودگی هوا در کشور نبودیم و حتی اگر این کار سال گذشته انجام می‌‌شد آلودگی هوا به شدت کاهش می‌یافت.

دبیر ستاد توسعه زیست‌فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری افزود: تولید سوخت بیودیزل هیچ خطری برای کشور نداشت تا جایی که از هدررفت چندین میلیارد ریال از ثروت کشور جلوگیری به عمل می‌آمد. در همین راستا چندین جلسه با وزارت نفت و شرکت پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی برگزار کردیم، حتی خود وزیر نفت نامه را برای تولید سوخت زیستی با همکاری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری امضا کرده است؛ همچنین جلسه‌ای با خودروسازان برگزار کردیم به گونه‌ای که مرکز تحقیقات خودرو این سوخت را تست کرده و سرمایه گذار خصوصی در این زمینه معرفی کرده است. هم‌اکنون همه زیرساخت‌های کشور فراهم شده؛ اما وزارت نفت از اجرای این طرح شانه خالی می‌کند.

قانعی رونمایی از چندین داروی جدید و شتاب‌دهنده‌های جدید را از عمده برنامه‌های آینده ستاد توسعه زیست فناوری عنوان کرد و گفت: با اجرای این طرح‌ها علاوه بر ایجاد اشتغال برای جوانان از واردات برخی از دارو در کشور بی‌نیاز خواهیم شد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1044325

وب گردی

وب گردی