فعالیت ۵۰۰ تیم واکنش سریع در کشور/ رسانه‌ها به جای بحران‌زایی، بحران زدایی کنند

رئیس مرکز کنترل و هماهنگی عملیات سازمان امداد و نجات گفت: رسانه‌ها نباید بحران‌زا باشد، بلکه باید با قرار دادن اطلاعات دقیق به مردم و مسئولان، بحران‌زدایی کنند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، کارآموزان دوره ترنج باشگاه خبرنگاران دانشجویی ایران صبح امروز از سازمان امداد و نجات هلال احمر بازدید کردند.

سید مصطفی مرتضوی سخنگوی سازمان امداد و نجات هلال احمر در ابتدای این بازدید گفت: آنست مخفف آموزش و نگهداری سگ‌های تجسس است، این سگ‌ها در شرایط خاصی مورد استفاده قرار می‌گیرند که امکان استفاده از دستگاه‌های‌ زنده‌یاب وجود ندارد.

وی ادامه داد: سگ‌های تجسس با صدای مربی خود ارتباط می‌گیرند و ارتباط عاطفی پیدا می‌کنند. ارتباط آموزش‌های هر سگ بر اساس ارتباطشان با جامعه تنظیم می‌شود. هر سگ در‌صورت یافتن مصدوم، در حدود سه متری او می‌ایستد و به دلیل قوانین شرعی به او نزدیک نمی‌شود.

سخنگوی سازمان امداد و نجات هلال احمر گفت: در ماجرای‌حادثه پلاسکو حواشی بسیاری‌ در شبکه‌های‌ مجازی‌ اتفاق افتاد، خبرنگاران می‌توانند به حواشی حوادث پایان دهند در همین راستا. هماهنگی‌های لازم در راستای بازدید خبرنگاران از بالگردهای هلال احمر، سگ‌های‌ زنده‌یاب و فعالیت‌های امداد و نجات‌ صورت گرفته است.

سگ‌های زنده‌یابی که قهرمان زلزله کرمانشاه شدند

کارآموزان دوره ترنج در ابتدا در حیاط سازمان حاضر شده و از نزدیک با ۲ سگ زنده‌یاب سازمان آشنا شدند.
مجید کرمی عضو تیم آنست سازمان امداد و نجات هلال احمر بود. وی با اشارت به نحوه تعلیم سگ‌های زنده‌یاب اظهار کرد: تیم‌های سگ‌‌های زنده یاب برای‌ رسیدگی به حادثه‌ها فعالیت می‌کنند. سگ‌های باهوش طی فرآیندی انتخاب و از سه ماهگی اموزش داده می‌شوند. فرمان‌پذیری‌ یکی از مواردی است‌ که توسط مربیان به سگ‌ها آموزش می‌دهند. پس از مدتی‌ آموزش‌های تخصصی آغاز می‌شود و به سگ‌ها به صورت تمرینی در کوهستان، جنگل‌ها و آوار به دنبال افراد زنده خواهند گشت. برخی از این تمرین‌ها در ساختمان‌های نیمه کاره صورت می‌گیرد که تا سگ‌ها پیدا کردن افراد را از زیر آوار تمرین کنند.

وی بیان کرد: سگ‌های زنده‌یابی که در حال حاضر مشاهده می‌کنید، چند نفر را در‌ زلزله کرمانشاه زنده از زیر آوار نجات دادند.

کرمی با اشاره تمرینات مختلف تیم آنست گفت: تمرینات کاملا مشخصی از جمله فرمان‌پذیر شدن، اجتماعی شدن از جمله وظایف مربیان به‌شمار می‌رود. تمرین جست‌وجو یک روز در هفته تمرین برای سگ در نظر گرفته می‌شود، به‌طوری که یک نفر پنهان می‌کنیم و از سگ می‌خواهیم او را از زیر آوار یا روی درخت پیدا کند. یک روز در هفته برای بهداشت مراقبتی سگ زمان گذاشته می‌شود. در سطح کشور هر مرکز استان ۲‌سگ و در مجموع ۷۲‌ سگ در کشور وجود دارد. نژاد اصلی سگ‌ها ژرمن است و معمولا تا ۱۰ سالگی عمر مفید برای کار دارند.



وی افزود: آموزش‌های سگ‌های‌زنده‌یاب، در‌غالب بازی‌کردن و شرطی‌سازی‌صورت می‌گیرد. پیدا کردن افراد برای سگ‌ها مانند بازی به‌شمار می‌رود.‌ ابتدا سگ باید وارد آوار شود سپس مربی به دنبال آن برود تا بتواند فردی که در‌ زیر آوار گیر افتاده را نجات دهد.

تعویض تجهیزات‌ هر هلی‌کوپتر پس از ۱۰۰ ساعت پرواز

کارآموزان دوره ترنج در ادامه مراسم از مرکز امداد نجات‌ هوایی بازدید کردند. مرتضوی با اشاره به نحوه فعالیت هلی‌کوپترها در عملیات‌های امداد و نجات گفت: یک هلی‌کوپتر همیشه آماده پرواز است و عملیات‌ها با کمک آن صورت می‌گیرد. هلی‌کوپترها در حوادثی مانند زلزله، سیل، تصادف، گم شدن کوه و غیره استفاده می‌شوند، هر کدام از این هلی‌کوپترها در مناطق خاص مورد استفاده قرار می‌گیرد.



وی‌افزود: تمامی تجهیزات هلی‌کوپترها هر چند وقت یکبار باید به صورت کامل عوض یا اصطلاحا اوورحال شود، به عنوان مثال اگر یک هلی‌کوپتر ۱۰۰ ساعت کار کند، باید تمامی‌تجهیزات آن عوض شود. گروه پرواز شامل‌۴ نفر است، امدادگران نیز بنا بر شرایط حادثه، به این تعداد اضافه خواهند شد، برخی از استان‌ها فاقد هلی‌کوپتر هستند.

فعالیت ۵۰۰ تیم واکنش سریع در کشور

در ادامه خبرنگاران از سالن چند منظوره بازدید کردند. محمد خادم شیخ یکی از امدادگران سازمان امداد و نجات درباره امکانات مختلف این سالن و تمرینات امدادگران گفت: از جمله امکاناتی که برای تمرین امدادگران در این سالن فراهم شده است می‌توان به دیواره صخره نوردی، شبیه‌ساز فرود از بالگرد، چاه شبیه‌سازی‌شده و غیره اشاره کرد.


به گفته وی، در حال حاضر‌۵۰۰ نفر تیم واکش سریع در سراسر کشور وجود دارند. کارآموزان دوره ترنج در ادامه از سالن بدنسازی و استخر مجموعه بازدید‌کردند.

رسانه‌‌ها به جای بحران‌زایی، بحران‌زدایی‌ کنند

مرکز کنترل و هماهنگی عملیات سازمان امداد و نجات، مقصد بعدی بازدیدکنندگان بود، ابراهیم جهانگیر کارشناس مرکز کنترل و هماهنگی سازمان امداد و نجات با اشاره به فعالیت‌های این مرکز گفت: مرکز کنترل و هماهنگی سازمان امداد و نجات به صورت ۲۴ ساعته فعال است و بعضی از همکاران به صورت ۲۴ ساعته در این مکان حضور دارند. هر استان یک مرکز دارد، در این مرکز عملیات‌ها کنترل خواهد شد. حادثه‌ای که در سطح استان و کشور اتفاق می‌افتد در سایت مرکز ثبت می‌شود.

وی ادامه داد: از طریق سازمان‌های همکار مانند اورژانس، راهداری یا تماس مردمی ۱۱۲ این حوادث به اطلاع ما خواهد رسید. بدون سیم‌کارت و بدون آنتن نیز می‌توان با این شماره تماس گرفت.

کارشناس مرکز کنترل و هماهنگی سازمان امداد و نجات با بیان اینکه ۶۰۰ پایگاه جاده‌ای‌هلال احمر در جاده وجود دارد، بیان کرد: یکی از سایت‌هایی که آن همکاری داریم موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران است، زمانی ک زلزله اتفاق میفتد، ایستگاه‌های مختلف آن را دریافت می‌کنند . ما زودتر از مردم در زمان پایش این اطلاعات را دریافت خواهیم کرد.

وی افزود: آلارم‌های مختلفی برای زلزله‌ها در نظر گرفته شده است، زلزله‌های بالای ۴ ریشتر با بوق زیاد اعلام می‌شود تا تمامی همکاران از آن اطلاع یابند، بر اساس میزان ریشتر زلزله، تیم‌های ارزیابی به مناطق اعزام خواهند شد.

جهانگیر گفت: ما با سازمان هواشناسی در ارتباط هستیم در صورت هشدار وقوع سیل و طوفان به ما اعلام خواهد شد. دوربین‌های راهداری را می‌توانیم مشاهده کنیم که وضعیت راه‌ها را به ما اطلاع می‌دهند.

در ادامه درخشان رئیس مرکز کنترل و هماهنگی عملیات با اشاره به وظایف روابط عمومی در زمان بحران گفت: جمع‌آوری اطلاعات و اخبار مربوط به فعالیت‌ها وظیفه روابط عمومی و انتقال آن به مردم است. ما وظیفه داریم در تمامی حوادث به تمامی اقشار جامعه اطلاع‌رسانی کنیم. مسئولان وظیفه دارند که با رسانه‌ها نشست خبری برگزار‌ کنند. یک روابط عمومی باید رسانه‌ها را رصد و جوابیه‌های‌ لازم را در‌ اولین فرصت صادر کند.



وی افزود: سرعت و مداومت انتشار، فرار بودن، شکل و ارائه پیام، وسعت جهانی حوزه انتشار، فراوانی و گوناگونی محتوا و شرایط دریافت پیام از سوی مخاطب از جمله ویژگی‌های وسایل ارتباط جمعی به‌شمار می‌‌رود.
وی با اشاره به ارتباطات در زمان بحران گفت: در زمان بحران ممکن است میان مسئولان ارتباط لازم وجود نداشته باشد یا شرایطی مانند قطعی اینترنت رخ دهد. در استراتژی عدم برجسته سازی بحران تلاش می‌شود که به بحران به عنوان رویداد عادی نگریسته شود.

رئیس مرکز کنترل و هماهنگی عملیات گفت: روند انتقال اطلاعات باید سریع اتفاق بیفتد، مسئولان باید همیشه حقیقت را بگویند. روابط عمومی‌ها باید بی‌پرده‌ و صریح سخن گفته و ارتباطی مناسب و به‌جا داشته باشند. این افراد باید به تمامی تماس‌های مطبوعات پاسخ دهند.

وی با اشاره به نقش رسانه جمعی در بحران گفت: رسانه نباید بحران‌زا باشد، بلکه باید با قرار دادن اطلاعات دقیق به مردم و مسئولان بحران زدایی کنند. رسانه‌ها باید در آموزش پیشگیری از بحران نقش پررنگی داشته باشند. رسانه می‌تواند به تهیه قوانین و برنامه‌های لازم برای مقابله به بحران کمک کند.

وی افزود: رسانه‌ها می‌توانند در زمان بحران در زمینه تخلیه مناطق پرخطر هشدارهای لازم را به هموطنان اعلام کنند. رسانه‌ها در زمان بحران باید بر توزیع امکانات و امدادرسانی در منطقه آسیب دیده نظارت کند. همچنین وظیفه دارند نیازهای واقعی آسیب‌دیدگان را اعلام کنند.

درخشان گفت: رسانه‌ها پس از بحران باید در زمینه پیگیری تحقق وعده‌های داده شده توسط مسئولان تلاش کنند، همچنین نحوه صرف هزینه در مناطق آسیب‌دیده نیز پیگیری شود. پیامدهای نامرئی، غیر مستقیم و بلند مدت بحران نیز باید‌ توسط رسانه‌ها مورد بررسی قرار گیرد.

بازدید کارآموزان دوره ترنج با صرف نهار در سالن غذاخوری سازمان امداد و نجات پایان یافت.
انتهای پیام/

کد خبر: 1044327

وب گردی

وب گردی