اسلام خط قرمز دانشگاه آزاد اسلامی باشد/ رابطه نزدیک حوزه و دانشگاه مایه وحشت بیگانگان است

آیت الله العظمی مکارم شیرازی گفت: اساس اسلام علم است و دانشگاه محل علم آموزی است، بنابراین باید همدوش هم باشند. رابطه نزدیک حوزه و دانشگاه، مایه وحشت اجانب و بیگانگان است.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز از روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی، دکتر محمدمهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی صبح امروز با حضور در بیت آیت‌الله العظمی ناصر مکارم شیرازی با ایشان دیدار و گفت وگو کرد و در جریان روند بهبودی ایشان قرار گرفت.

آیت‌الله العظمی مکارم شیرازی در این دیدار با اشاره به نام دانشگاه آزاد اسلامی گفت: این دانشگاه همانطور که از نام آن پیداست، دانشگاهی آزاد اما اسلامی است و اسلام خط قرمز آن باشد.

وی اظهار داشت: اصلاحات دینی باید از دانشگاه آغاز شود، همانطور که شروع مسائل سیاسی هم از دانشگاه است و دانشگاه باید به موضوعاتی همچون نماز و جهات مختلف اجتماعی و ... دانشجویان توجه داشته باشد.

آیت الله العظمی مکارم شیرازی خاطرنشان کرد: مدیریت صحیح باید بر دانشگاه حاکم باشد تا بتوانند دانشگاه آزاد اسلامی را راهنمایی کرده و اصلاحات دینی از دانشگاه آغاز شود.

وی با اشاره به اهمیت کیفیت در دانشگاه خاطرنشان کرد: اینکه دانشگاه چه تعداد دانشجو داشته باشد، اهمیت چندانی ندارد، بلکه خروجی دانشگاه مهم است که چند نخبه از دانشگاه فارغ التحصیل می شوند و دانشگاه چه گشایشی در مسائل مردم ایجاد می کند. بنده زمانی که با خبر می شوم که دانشجویان ابداعات و اختراعات داشتند و توانستند مشکلات مردم را حل کنند، بسیار خوشحال می شوم.

آیت الله العظمی مکارم شیرازی افزود: دانشگاه ها باید دانشجویان را علاقه مند به کشور و نظام کنند تا شاهد خروج آنها از کشور نباشیم. مایه تأسف است که مغزها را ما پرورش دهیم، اما بهره برداری آن نصیب بیگانگان شود.

وی در ادامه با بیان اینکه علوم انسانی با فقه اسلامی رابطه تنگاتنگی دارد، گفت: دانشگاه ها بجای آنکه علوم انسانی را ترجمه کنند و از خارج بگیرند، باید آن را در کنار فقه اسلامی ببینند. در زمان طاغوت سعی شده بود که علوم انسانی را محدود و بخش مهم آن را که مربوط به دین است را تخریب کنند. به طوری که در برخی از کتب علوم انسانی که بیش از هزار صفحه بود، زمانی که به مسائل دینی می رسیدند، تنها یک صفحه درباره دین صحبت می کردند. چرا که معتقد بودند دین زائیده جهل و ترس بشر است.

آیت الله العظمی مکارم شیرازی ادامه داد: معتقدیم که همه علوم انسانی را باید همدوش فقه اسلامی پیش ببریم و در این راستا حوزه های علمیه باید رابطه خود را به دانشگاه نزدیک تر کنند و طلاب، دانشجویان و اساتید حوزوی و دانشگاهی باید با هم رابطه تنگاتنگ داشته باشند. چرا که در این صورت هر دوی آنها نفع و بهره خواهند برد.

وی خاطرنشان کرد: اساس اسلام علم است و دانشگاه محل علم آموزی است و با علم تضاد نداشته و با هم همخوانی دارند. بنابراین باید همدوش هم باشند. رابطه نزدیک حوزه و دانشگاه، مایه وحشت اجانب و بیگانگان است.

آیت الله العظمی مکارم شیرازی با بیان اینکه در زمان انقلاب حوزه و دانشگاه بهم نزدیک شدند و در بطن انقلاب قرار گرفتند، گفت: در آن دوره بیگانگان از این اتحاد وحشت کردند و شاه هم گفت که ارتجاع سیاه و سرخ دست به دست هم داد و از این وضعیت وحشت داشتند. اکنون برای حل مشکلات کشور باید حوزه و دانشگاه دست به دست هم بدهند.

وی با اشاره به ورود دانشگاه از غرب به ایران گفت: درست است که دانشگاه در کشور ما به رنگ غربی وارد شد، ما در زمان های گذشته دانشگاه های اسلامی زیادی داشتیم که به مرور زمان تحلیل رفت و پس از آن دانشگاه از غرب وارد کشور و فرهنگ غربی در آن جاسازی شد. بنابراین اکنون باید فرهنگ غربی را از دانشگاه جدا کنیم.

وی در پایان تأکید کرد: اساس حوزه و دانشگاه علم است. علم هم با علم تضاد ندارد. همکاری حوزه و دانشگاه ضروری است و هیچکدام بی نیاز از دیگری نیستند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1044387

وب گردی

وب گردی