توسعه طرح ملی تولید بذر دانشگاه آزاد اسلامی در رودان

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان هرمزگان گفت: طرح ملی تولید بذرهای هیبرید را در شهرستان رودان به‌دلیل کیفیت بالای آب و شرایط آب‌وهوای گلخانه‌ای توسعه می‌دهیم.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز، احسان‌‌ کامرانی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان هرمزگان در بازدید از سایت تحقیقاتی تولید بذر دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودان گفت: با انعقاد یک تفاهم‌نامه با دانشگاه آزاد اسلامی استان اصفهان و با همکاری محققان و پژوهشگران دو استان در فاز نخست سه هکتار زمین آماده‌سازی و زیر کشت انواع رقم‌های متناسب با آب‌وهوای جنوب کشور رفته است.

دبیر هیئت‌امنای دانشگاه آزاد اسلامی استان هرمزگان تصریح کرد: شهرستان رودان به‌دلیل کیفیت بالای آب و شرایط آب‌وهوای گلخانه‌ای، بهشت کشاورزی جنوب شرق کشور است و ازاین‌رو به دنبال آن هستیم طرح ملی تولید بذرهای هیبرید را در این شهرستان توسعه دهیم.

این مسئول دانشگاهی با بیان اینکه با تولید بذر مطمئن علاوه بر اشتغال‌زایی و رونق تولید تا حدود زیادی از خروج ارز از کشور جلوگیری می‌شود، خاطرنشان کرد:این صنعت در صورت حمایت می‌تواند برای کشور ارزآوری بسیار بالایی هم داشته باشد.

کامرانی تأکید کرد: بیشتر بذر موردنیاز کشاورزان وارداتی است و در شرایط تحریمی تولید بذرهای گلخانه‌ای و فضای باز می‌تواند هزینه‌های تولید را به‌شدت کاهش دهد.

وی تولید انواع نهال‌های لیموترش، احداث گلخانه تحقیقاتی و راه‌اندازی آزمایشگاه مجهز آب‌وخاک را از دیگر فعالیت‌های دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودان در زمینهٔ کشاورزی عنوان کرد.

کامرانی خاطرنشان کرد: کشاورزی در استان هرمزگان با انواع آسیب‌ها‌ ازجمله خشک‌سالی، پایین آمدن کیفیت آب، انواع آفات و بیماری‌ها، هجوم ملخ‌ها و ... روبه‌روست که اگر برای هرکدام از این موارد راهکار علمی پیدا نکنیم در آینده نزدیک به چالش‌های بزرگی تبدیل می‌شوند.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان هرمزگان تصریح کرد: دانشگاه آزاد اسلامی به‌‌دلیل فلسفه مردمی بودن خود را در قبال مشکلات کشاورزان و مردم مسئول می‌داند و به همین دلیل تلاش می‌کنیم از تمام ظرفیت‌های واحدهای دانشگاه آزاد استان هرمزگان برای پاسخگویی به نیازهای تحقیقاتی کشاورزان استفاده کنیم.

انتهای پیام/

کد خبر: 1044402

وب گردی

وب گردی