مصوبه اسقاط خودروهای فرسوده منتظر امضای معاون رئیس جمهور/85 هزار گواهی اسقاط بدون خریدار

دبیرانجمن صنفی مراکز اسقاط خراسان رضوی با بیان اینکه در حال حاضر 85 هزار گواهی اسقاط بدون خریدار وجود دارد، گفت: مصوبه اسقاط خودروهای فرسوده منتظر امضای وزیر کشور و معاون اول رئیس جمهور است.

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، سید امیر احمدی با بیان اینکه 70 درصد آلودگی هوا مربوط به خودروهای فرسوده است، گفت: واحدهای اسقاط خودروهای فرسوده بر اساس واردات خودرو فعال هستند و در حال حاضر که با ممنوعیت واردات روبرو هستیم کار این واحدها نیز با مشکل روبرو شده است.

وی با بیان اینکه در ازای هر 4 حواله اسقاط خودروی فرسوده، یک خودرو شماره‌گذاری می‌شود، افزود:‌ با توجه به ممنوعیت واردات خودرو، صدور گواهی اسقاط انجام نمی‌شود، هر چند در دو ماه گذشته 8 هزار گواهی اسقاط انتقال پیدا کرد.

دبیر انجمن صنفی مراکز اسقاط خراسان رضوی با اشاره به سرمایه‌گذاری 4 تا 6 میلیارد تومانی برای ایجاد زیرساخت‌های واحدهای اسقاط خودروهای فرسوده،گفت: در جلساتی که با وزیر صنعت داشتیم، در مورد تعطیلی واحدهای اسقاط صحبت کردیم که قرار بود پیگیری شود، ولی تاکنون اتفاقی نیفتاده و فعلاً فعالیت واحدهای اسقاط به واردات خودرو متصل است.

احمدی با بیان اینکه صنایع آلاینده و نیروگاه‌ها هر سال مبلغی را بابت آلایندگی هوا به دولت پرداخت می‌کنند، پیشنهاد کرد این مبالغ به مراکز اسقاط اختصاص یابد تا این واحدها از رکود خارج شوند.

وی با بیان اینکه در حال حاضر 85 هزار گواهی اسقاط بدون خریدار وجود دارد،‌گفت: در مذاکره‌ای که با سازمان بازرسی و قوه قضائیه داشتیم، از آنها خواستیم که 8 هزار گواهی اسقاط صادر شده نیز برگشت بخورد و آنها ابتدا قول دادند این اتفاق بیفتد، ولی بعد گفتند که نمی‌توانیم این کار را انجام دهیم، اما سعی می‌کنیم که 85 هزار مورد باقی مانده را نیز منتقل کنیم که البته تاکنون اتفاقی نیفتاده است.

به گفته دبیر انجمن صنفی مراکز اسقاط خراسان رضوی، سالانه به اندازه 30 درصد از تولید خودروسازان باید خودروی فرسوده از رده خارج شود.

احمدی در ادامه با اشاره به مصوبه اداره راهداری با امضای وزیر راه و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست برای فعال شدن واحدهای اسقاط خودروهای فرسوده، گفت: طبق این مصوبه خودروسازان باید به اندازه 30 درصد تولید سالیانه خود، خودرو از رده خارج کنند و همچنین بابت تولید هر 7 دستگاه موتورسیکلت باید یک موتورسیکلت از رده خارج شود.

وی ادامه داد:‌ این مصوبه منتظر امضای وزیر کشور و معاون اول رئیس‌جمهور است.

دبیر انجمن صنفی مراکز اسقاط خراسان رضوی با بیان اینکه در حال حاضر 2 میلیون و 800 هزار دستگاه خودروی فرسوده در کشور داریم، گفت: اگر این خودروها از رده خارج می‌شدند، علاوه بر کاهش آلودگی هوا، نیازی به 3 برابر شدن قیمت حامل‌های انرژی هم نبود و در عین حال با هزینه کمتری و فشار کمتر بر مردم روبرو بودیم.

فارس

انتهای پیام/

کد خبر: 1044444

وب گردی

وب گردی