ارتباط سبزیجات با سرطان روده

دانشمندان جزئیات زیست شناسی این که چگونه ترکیبات میوه و سبزیجات به جلوگیری از سرطان روده بزرگ کمک می‌کنند را درک کردند.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، فلاونوئیدها ترکیباتی هستند که به طور طبیعی در میوه ها و سبزیجات وجود دارند و به جلوگیری از سرطان روده بزرگ کمک می‌کنند اما تاکنون زیست شناسی پشت آن به طور اساسی درک نشده است.

مطالعه جدید، مکانیسم مولکولی را توصیف می‌کند که از طریق آن محصولی از هضم فلاونوئید می تواند رشد سلول های سرطانی را در شرایط خاص مهار کند.

این مطالعه کار تیمی در دانشگاه ایالتی داکوتای جنوبی در بروکینگز است که یافته های خود را در مجله «Cancers» منتشر کردند.

محققان در ابتدا در حال بررسی این بودند که چگونه آسپرین (اسید استیل سلسیلیک اسید) می تواند خطر سرطان روده را کاهش دهد.

آنها مشخص کردند که چگونه یک مشتق اسید سالیسیلیک به نام 2،4،6-تری هیدروکسی بنزوئیک اسید (2،4،6-THBA) قادر به کند کردن رشد سلول های سرطانی شده است؛ بنابراین تصمیم به جستجوی منابع طبیعی 2،4،6-THBA گرفتند و دریافتند که این ترکیب همچنین حاصل از هضم فلاونوئیدها است.

متابولیت هضم فلاونوئید
فلاونوئیدها هنگام ورود به روده تجزیه می شوند یعنی باکتری‌های روده آن‌ها را به متابولیت‌ها کاهش می‌دهند. دانشمندان با مشاهده این فرایندها، پیشنهاد کردند که اثرات ضد سرطان فلاونوئیدها به دلیل متابولیت های آنها است. یکی از این متابولیتها مولکول 2،4،6-THBA است.

«جیاراما گونجا» گفت:«ما فرضیه کردیم که فلاونوئیدها به دلیل عملکرد تخریبی بیشتر به جای ترکیبات والدین ​​باعث کاهش سرطان روده بزرگ می شوند.»

آزمایش 2،4،6-THBA بر روی سلول‌های سرطانی روده بزرگ
مطالعه جدید نخستین مورد بررسی است که چگونه 2،4،6-THBA، به عنوان محصول فروپاشی فلاونوئید در روده می تواند به جلوگیری از سرطان روده بزرگ یا روده کمک کند.

رکتوم و روده بزرگ بخشی از روده را تشکیل می دهند و با کمک طیف وسیعی از باکتری های روده، مرحله آخر هضم در روده بزرگ انجام می شود که پس از آن زباله های باقی مانده از طریق مقعد دفع می‌شوند.

طبق آمار سال 2016 مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها (CDC)، سرطان کولورکتال چهارمین نوع شایع سرطان در ایالات متحده و همچنین چهارمین عامل شایع مرگ و میر است.

در طول سال 2016، حدود 141.270 نفر مبتلا به سرطان روده بزرگ بودند که 52 هزار و 286 نفر بر اثر این نوع سرطان جان خود را از دست دادند.

محققان در مطالعه جدید دریافتند که 2،4،6-THBA می تواند به سه آنزیم متصل شده تا به طور معمول به تقسیم سلول ها کمک کند.
متابولیت نیاز به حمل کننده دارد
با انجام مطالعات قبلی روی 2،4،6-THBA مشخص شد که متابولیت بدون کمک یک پروتئین حمل کننده بنام SLC5A8 نمی‌تواند وارد سلول شود.

دانشمندان خاطرنشان می‌کنند که سلول های سرطانی می توانند پروتئین حمل کننده را با جهش ژنتیکی غیرفعال کرده تا با اثر محافظتی به سلول های سرطانی امکان تکثیر را فراهم سازند.

محققان می گویند که این نتایج نشان می دهد که 2،4،6-THBA به حمل کننده برای مهار رشد سرطان نیاز دارد.

دانشمندان دریافتند که متابولیت فلاونوئید احتمالاً دو راه برای کمک به جلوگیری از سرطان دارد. راه اول این است که با کاهش سرعت تقسیم سلولی، 2،4،6-THBA به سلول های ایمنی فرصتی می دهد تا سلول های سرطانی را پیدا کرده و از بین ببرند. راه دوم نیز با کند شدن تقسیم سلولی زمان بیشتری را به سلول می دهد تا هرگونه آسیب به DNA خود را ترمیم کند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1044515

وب گردی

وب گردی